قیمت ها در بازار خودرو از افزایش 10میلیون تومانی قیمت پژو 207دنده‌ای، عبور دوباره قیمت پژو‌ 206صندوقدار از 100میلیون تومان و بازگشت نرخ پراید 111به کانال 50میلیون تومان حکایت دارد.

به گزارش ندای گیلان،سیر نزولی قیمت خودرو، دیروز با افزایش 2 تا 10میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی متوقف شد. همزمان نمایندگان مجلس در نشست غیرعلنی با وزیر صنعت و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی، ضرب‌الاجل یک‌ماهه‌ای را برای ساماندهی بازار خودرو تعیین کردند.
مشاهدات خبرنگاران  در بازار خودرو از افزایش 10میلیون تومانی قیمت پژو 207دنده‌ای، عبور دوباره قیمت پژو‌ 206صندوقدار از 100میلیون تومان و بازگشت نرخ پراید 111به کانال 50میلیون تومان حکایت دارد. دیروز قیمت سمند سورن با ۲ میلیون تومان افزایش به ۹۸ میلیون، سمند‌ ای‌اف‌۷ با ۳‌میلیون تومان افزایش به ۸۹ میلیون و پژو ۲۰۷ دنده‌ای با ۱۰ میلیون تومان افزایش به ۱۳۴ میلیون رسید. در بازار محصولات سایپا نیز قیمت ساینا با یک میلیون تومان افزایش به ۶۱ میلیون، کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک با ۹‌میلیون تومان افزایش به ۳۰۹ میلیون، وانت زامیاد گازسوز (آپشنال) با یک میلیون تومان افزایش به ۹۵ میلیون، سایپا 111با یک میلیون و 500هزار تومان افزایش به 51میلیون و پژو 206صندوقدار وی‌8 با 7میلیون تومان افزایش به 103میلیون تومان افزایش یافت. سیر صعودی قیمت درحالی ادامه دارد که وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی از رشد تولید و عرضه خودروهای داخلی و ایفای تعهدات تحویل خودروهای معوق تا شهریور‌ماه امسال خبر می‌دهند. در شرایطی که برخی خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند خودروسازان خودروها را در پارکینگ‌هایشان انبار کرده‌اند، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد: 50درصد تیراژ روزانه 1800دستگاه خودرو تولید‌شده در ایران خودرو و سایپا به‌دلیل کمبود قطعات تجاری‌سازی‌ نمی‌‌شود و این موضوع، علت دپوی خودروهای ناقص در انبارهای خودروسازان است.

تحویل روزانه 1500خودرو به مشتریان
در شرایطی که کاهش تیراژ تولید و عرضه یکی از علل اصلی نابسامانی قیمت خودرو معرفی می‌شود، دیروز ایران خودرو اعلام کرد در 2ماه نخست امسال با تولید 61هزارو 31دستگاه خودرو سواری ‌61درصد سهم ریالی و 51درصد سهم تعدادی بازار ایران را از آن خود کرده و در اردیبهشت‌ماه امسال نیز 40هزارو 302دستگاه خودرو سواری تولید کرده است. ایران خودرو تأکید کرده به‌طور میانگین روزانه ۱۵۰۰ دستگاه خودرو تحویل مشتریان می‌شود که این عدد در هفته‌های آینده افزایش یافته و تعداد خودروهای ناقص فعلی به حداقل خواهد رسید. طبق اعلام ایران خودرو با بهبود شرایط تأمین در روزهای اخیر و به‌دلیل تعهد پاسخگویی به نیاز مشتریان، تکمیل خودروهای ناقص در اولویت این خودروساز قرار گرفته به‌گونه‌ای که از 7 تا ۲۵ خردادماه ۲۰‌هزار دستگاه خودرو تکمیل و به بازار عرضه شده است.

تشکیل کارگروه پیگیری مطالبات 
همزمان با این تحولات، دیروز نمایندگان مجلس در نشستی غیرعلنی، وزیر صنعت و مدیران ایران خودرو و سایپا را برای توضیح در مورد روند تولید، عرضه و ساماندهی بازار خودرو فراخواندند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری در مورد محورها و نتایج این نشست اعلام کرد: در نشست غیرعلنی دیروز مجلس، وزیر صنعت توضیحاتی در مورد مشکلات تامین قطعه، رشد تیراژ تولید و ساماندهی بازار خودرو ارائه کرد که در پایان این نشست، مطالب مطرح‌شده توسط رئیس مجلس جمع‌بندی اما رأی‌گیری در مورد قانع‌شدن یا نشدن نمایندگان صورت نگرفت. عبدالله رضیان‌ افزود: در این جلسه رئیس مجلس، موضوعاتی را که نمایندگان مطرح کردند، برای پیگیری و اجرا در وزارت صنعت جمع‌بندی کرد. با توضیحات وزیر، نمایندگان مجلس در برخی موارد قانع شده و در برخی دیگر این توضیحات را قانع‌کننده ندانسته و مقرر شد تا کارگروهی برای هماهنگی و پیگیری اجرای خواسته‌های نمایندگان و ارائه گزارش بعدی به مجلس تشکیل شود. او‌ افزود: در این جلسه که با حضور مدیران خودروسازان برگزار شد، مقرر شد تا با ورود کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی، ارز مورد نیاز واردات مواداولیه و قطعات خودروسازان را تامین کند تا با تامین قطعات تیراژ تولید خودرو از 4هزار دستگاه کنونی فراتر رفته و با افزایش عرضه خودرو بازار اشباع شده و قیمت‌ها ساماندهی شود.

مهلت یک‌ماهه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ گفت: پس از توضیحات یک‌ساعته وزیر صنعت، روسای کمیسیون‌های مجلس نیز در مورد تنظیم بازار خودرو و کالاهای اساسی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در جمع‌بندی نهایی، رئیس مجلس تأکید کرد در مواردی که نیازمند کار بیشتر است، نواقص توسط وزارت صنعت مرتفع شود. رضیان با بیان اینکه بعد از نشست مجلس، وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن نیز توضیحاتی در مورد رفع مشکلات بازار خودرو ارائه کرد، افزود: مجلس مهلتی تقریبا یک‌ماهه به وزیر صنعت برای رفع مشکلات کنونی تولید و عرضه خودرو داد. تلاش وزارت صنعت آن است تا با رشد تولید خودرو و عمل به تعهدات معوق خودروسازان تا پایان شهریور‌ماه امسال، شرایط بازار خودرو عادی شود. او تأکید کرد: وزیر صنعت گفته تیراژ تولید خودرو یک میلیون دستگاه ولی حجم تقاضا 6میلیون دستگاه است و درنتیجه امکان تنظیم بازار خودرو وجود ندارد. وقتی برای 10هزار دستگاه پراید 250هزار متقاضی ثبت‌نام می‌کنند، مشخص است که رانتی در بازار خودرو وجود دارد که باید دولت و مجلس مکانیسمی را برای از بین بردن آن تعریف کنند. رضیان تأکید کرد: مقرر شده تا وزارت صنعت با رشد تولید و عمل به تعهدات معوق تحویل خودرو، تعادل نظام عرضه و تقاضای خودرو در بازار را در مدت حداکثر یک ‌ماه برقرار و گزارش بعدی را به مجلس ارائه کند.