مقام معظم رهبری به تازگی در دیدار با جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر علمی کشور با بیان اینکه یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفتند: «اکنون زمینه بحث نیست، اما از پیشرفت این سیاست‌ها خشنود نیستم»، اما علت ناخشنودی ایشان از پیشرفت این سیاست‌ها چیست؟

ندای گیلان : سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سال 1392 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و هدف آن رسیدن به خودکفایی بود، اما پیشرفت این سیاست‌ها آن گونه که باید نتوانسته رضایت رهبری را جلب کند.

بر اساس آمار تجارت خارجی کشور در شش ماه نخست سال جاری، همچنان تراز تجاری ما منفی است. گزارش گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد با وجود این که مدتی تراز تجاری کشورمان مثبت و امیدوار کننده شده بود، دوباره وضع به شکل سابق برگشته است.

ارزش صادرات قطعی کالاهای ایرانی در این مدت 20.4 میلیارد دلار و ارزش کل واردات 20.8 میلیارد دلار بوده است. با این حال سوال اصلی این است که چرا اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق نشده است؟

اقتصاد مقاومتی در هیچ کدام از دولت‌ها اجرایی نشد

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: اقتصاد مقاومتی در یک جمله همان استقلال اقتصادی است که متاسفانه در 25 سال گذشته به آن توجه نشده است.

ابراهیم رزاقی با بیان اینکه در این سال‌ها از اقتصاد سرمایه‌داری لیبرالی صندوق بین‌المللی پول پیروی کردهایم، عنوان کرد: پیگیری این نوع اقتصاد یعنی هر کس فارغ از هر نوع مشکلاتی، به دنبال سود و لذت خود باشد.

وی افزود: در چنین اقتصادی روز به روز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود و بی‌اخلاقی و فساد افزایش پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه قانون اساسی ایران بر پایه عدالت نوشته شده است، تصریح کرد: متاسفانه برخلاف قانون اساسی، اقتصادی بر پایه لذت در کشور ما شکل گرفته است.

این کارشناس اقتصادی وظیفه دولت را تامین خوراک، پوشاک و مسکن دانست و گفت: در اصل 44 قانون اساسی 3 بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تعریف شده، اما دولت تلاش می‌کند همه کارها را به بخش خصوصی صرف واگذار کند که به صورت طبیعی این بخش هم فقط به دنبال سود است.

او ادامه داد: بر عکس اینکه می‌گویند اقتصاد ما دولتی است، باید بگویم که اقتصاد ما از طریق دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شود و کسی هم بر روی عملکرد آن نظارت ندارد.

رزاقی افزود: ما هر چند در مسائل سیاسی به استقلال رسیده‌ایم، اما در مسائل اقتصادی استقلالی نداریم.

اقتصاد مقاومتی تنها در حد یک دستورالعمل ماند

یک عضور اتاق بازرگانی نیز با انتقاد از نحوه عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: متاسفانه ما از عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی تنها دستورالعمل‌هایش را دیده‌ایم.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: پیرو هر یک از این طرح‌ها، تنها چند روز تب و تاب در سطح جامعه ایجاد می‌شود و بعد از آن دیگر شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

اقتصاد مقاومتی با تکیه بر درآمدهای نفتی امکان پذیر نیست

یک فعال اقتصادی نیز با اشاره به اینکه شاه‌بیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، درون‌زا شدن اقتصاد بود،‌ گفت: ما باید به مرحله‌ای برسیم که قدرت و توانایی رقابت‌پذیری داشته باشیم.

حمیدرضا صالحی به خبرنگار آنا گفت: در این اقتصاد باید فضای کسب‌و‌کار امنی به وجود بیاید که فعال اقتصادی بتواند در آن نیاز بازارهای داخلی را تامین کرده و به صادرات رو بیاورد.

وی با بیان ینکه در دوره رکود هم توانسته‌ایم به تولید رقابت‌پذیری دست پیدا کنیم، بیان کرد: باز هم در زمینه اقتصاد کلان و اقتصاد میدانی باید فعالیت‌هایی صورت گیرد.

او در ادامه با بیان اینکه قیمت ارز باید به سمت واقعی شدن برود،‌ گفت: وقتی ارز با نرخ دولتی در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد، در واقع تولیدکننده رو به نابودی می‌رود، زیرا قدرت رقابت‌پذیری از وی سلب می‌شود.

این فعال اقتصادی توضیح داد: به رغم تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کلان، ما شاهد سیاست‌هایی هستیم که اقتصاد را از حالت درون‌زای برون‌گرا خارج کرده است.

صالحی با اشاره به بهره بانکی بالای 20 درصد برای تولیدکننده، عنوان کرد: با این وضع یک تولیدکننده چطور می‌تواند محصولاتی رقابت‌پذیر به بازار عرضه کند؟ نرخ تورم در این مدت کاهش پیدا کرده است، اما بهره‌های بانکی همچنان مانند قبل باقی مانده‌اند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد ما از محل درآمدهای نفتی تامین شود، به اقتصاد مقاومتی دست نخواهیم یافت.

وی افزود: دولت باید برای کم شدن وابستگی به درآمدهای نفتی زمان تعیین و شاخص‌های آن را رصد کند تا شاهد رشد مورد نظر باشیم./آنا