نتانیاهو که به هر دری می‌زند تا در قدرت بماند در هفته‌های اخیر همواره تلاش کرده است تا فضای حاکم بر اسرائیل را بیش از گذشته امنیتی کند و با تمرکز بر ایران و تحولات پیرامونی، خود را بهترین گزینه برای مواجهه با چالش‌های کنونی معرفی ‌‎کند.
رژیم صهیونیستی همزمان دو تن از سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین را یکی در غزه و دیگری در دمشق ترور کرد اما عملیات دمشق، در تحقق هدف ناکام بود. در حمله نخست، ابوالعطا، از فرماندهان «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد و عضو شورای نظامی این جنبش در منزل خود در محله «الشجاعیه» در شرق شهر غزه هدف حداقل یک موشک قرار گرفت و خودش به همراه همسرش به شهادت رسید.در ترور دوم که همزمان با ترور اول انجام شد، منزل «اکرم العجوری» از سران جنبش حماس در محله «المزه» دمشق در نزدیکی سفارت لبنان هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت. این حمله به شهادت «معاذ العجوری» پسر اکرم و شخصی دیگر به نام «عبدا… یوسف حسن» منجر شد. اکرم العجوری نیز به همراه نوه خود (دختر معاذ) و 9 نفر دیگر مجروح شد و رژیم صهیونیستی در حذف او ناکام ماند.
دستور مقاومت برای حملات دقیق
اما جهاد اسلامی در بیانیه‌ای، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که قطعا پاسخ این ترورها را خواهد داد و برای پاسخ، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.حماس نیز در بیانیه‌ای نوشت:«ما در جنبش حماس اعلام می‌کنیم که دشمن صهیونیست تمام تبعات و نتایج حاصل از این حمله و اقدام خطرناک را متحمل خواهد شد. راه جهاد و مقاومت استمرار دارد و هر روز پر رنگ‌تر می‌شود و جنایت بدون مجازات نخواهد ماند.»در پی این دو عملیات، جهاد اسلامی طی 10ساعت حداقل 100 موشک به شهرک‌های صهیونیستی‌ و همچنین شهر تل‌آویو، شلیک کرد. فرمانده جبهه داخلی رژیم نیز، ساعات رسمی کاری (جز امور سیاسی) و تحصیلی در شهرهای جنوبی و تل‌آویو را لغو  و دیروز را تعطیل اعلام کرد.تعطیلی، شامل همه شهرک‌های شمالی مجاور غزه شده است. حرکت قطارها از اشدود (شمال) تا بئر السبع در شرق نوار غزه متوقف و دانشگاه بن گوریون در بئر السبع نیز تعطیل شد. یک منبع اسرائیلی در دولت نتانیاهو نیز از طریق سرویس اطلاعات مصر و دیگر واسطه‌ها به حماس اطلاع داد که تل‌آویو قصد تشدید وضعیت را ندارد. با این حال، نتانیاهو با بیان این که فرمانده «جهاد اسلامی» مثل یک بمب ساعتی بود،گفت: ابوالعطا را 10 روز پیش می‌خواستم ترور کنم.پس از شلیک 100 موشک،که به زخمی شدن29 صهیونیست منجر شد، اتاق عملیات مشترک مقاومت دستور داد که اماکن حساس با دقت هدف گرفته شوند. اتاق عملیات همچنین تأکید کرد که مقاومت برای پاسخ به دشمن طی ساعات آینده کاملا آماده است.رژیم صهیونیستی نیز همه پناهگاه‌ها به عمق ۷۵ کیلومتر از مرز غزه را باز اعلام کرد. آژیر خطر در همه شهرک‌های شمالی مجاور نوار غزه و همچنین ریشون لتسیون، گِدرا و اشدود و تل‌آویو به صدا در آمد.گروه «ألویة ناصر صلاح الدین» شاخه نظامی «کمیته‌های مقاومت مردمی» (لجان المقاومة الشعبیة)هم از شلیک دو موشک به تل‌آویو خبر داد. حداقل چهار صهیونیست به دلیل اصابت موشک به نزدیکی محله «گان یاونه» در نزدیکی شهرک سدیروت مجروح شدند.شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز  محل تجمع نظامیان صهیونیست در شرق رفح را هدف حملات موشکی خود قرار داد.به نظر می‌رسد که بر خلاف چند ماه گذشته دیگر قرار نیست موشک‌های فلسطینی مناطق عاری از سکنه اراضی اشغالی را هدف قرار دهند و ممکن است این بار فلسطینی‌ها مراکز حساس مانند ساختمان‌های دولتی و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند.
هر چند مقامات اسرائیلی ابوالعطا را مسئول حملات موشکی و راکتی در ماه‌های اخیر به شهرک‌های پیرامونی نوار غزه می‌دانند و از این طریق عملیات دیروز را توجیه می‌کنند، اما این حملات کاملا با تحولات انتخاباتی داخلی اسرائیل مرتبط است و در این شرایط، ارتباطی به روابط تنشی با نوار غزه ندارد.به نظر می‌رسد که نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی “یمینا” پس از انتخاب به سمت وزیر جنگ  که آرزوی دیرینه وی بود و به دنبال استعفای لیبرمن تلاش زیادی برای احراز آن کرد، با از سرگیری عملیات ترور فعالان فلسطینی می‌خواهد خود را عامل به سیاست مشت آهنینی معرفی کند که در سال‌های گذشته همواره خواهان اعمال آن علیه غزه و گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد بوده و از این جهت که مبادا گانتز و لیبرمن در یک هفته مانده به پایان مهلت تشکیل دولت به توافق برسند و کابینه شکل گیرد، خیلی سریع دست به حمله زد تا فرصت حاصله از کف نرود. در آن سو هم بنیامین نتانیاهو به نظر می‌رسد با انتخاب بنت به این سمت حساس هدفی فراتر از جلوگیری از پیوستن وی به ائتلاف گانتز را دنبال کرده است. نتانیاهو که به هر دری می‌زند تا در قدرت بماند در هفته‌های اخیر همواره تلاش کرده است تا فضای حاکم بر اسرائیل را بیش از گذشته امنیتی کند و با تمرکز بر ایران و تحولات پیرامونی، خود را بهترین گزینه برای مواجهه با چالش‌های کنونی معرفی ‌‎کند. از این رو، عملا بی‌رغبت نیست که برای امنیتی‌سازی هر چه بیشتر فضا، جنگی نصفه نیمه با نوار غزه راه بیندازد. اما در سایه دردسرهای سه جنگ پیشین (2008، 2012 و 2014) و به نتیجه نرسیدن آن‌ها با وجود حجم گسترده ویرانی‌ها در نوار غزه از آن بیم داشت که اگر هم با انجام حملاتی جنگی شعله‌ور شود، نتیجه احتمالی آن به زیانش تمام شود. به همین دلیل برای این که تقصیرات به گردنش نیفتد، نیاز داشت که وزیر جنگ  شخصی غیر از خود وی باشد و در این میان چه کسی بهتر از نفتالی بنت که انتخابش، هم ائتلاف راست را تقویت و هم او را از پیوستن به جریان رقیب دور می‌کند و هم در سیاست امنیتی کردن فضای اسرائیل سیبلی می‌شود برای دفع آسیب‌های احتمالی.اما با وجود این برنامه نتانیاهو بعید است وی متمایل به یک جنگ تمام عیار با غزه باشد و نهایت چیزی که برای امنیتی کردن هر چه بیشتر اوضاع بدان نیاز دارد حملات دو سویه محدود است. ولی گروه جهاد اسلامی فلسطین در اقدامی غیر منتظره دامنه واکنش به ترور ابوعطا را فراتر از شهرک‌های اطراف غزه برد و به طور مستقیم منطقه تل‌آویو را هدف حملات موشکی خود قرار داد. این وضعیت هم نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو را در برابر موقعیتی دشوار قرار می‌دهد و باید دید در تلافی این حمله به حملاتی گسترده دست خواهند زد یا محدود. به هر حال در چنین مواقعی، این میدان نبرد است که تعیین کننده است و صرفا تصمیمات پیشینی نیست که حرف آخر را می‌زند.