گیلان نیازمند استانداری است که به تمامی مسائل و معضلات استان آشنا بوده و ارتباط و شناخت خوبی نسبت به بدنه مدیریتی و نیروی انسانی گیلان داشته باشد و منابع و زمان استان را با آزمون و خطا جهت بازشناسی نقاط ضعف و قدرت تلف نکند.

به گزارش سرویس سیاسی ندای گیلان ،با انتصاب مصطفی سالاری استاندار گیلان به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور گمانه زنی ها برای گزینه بعدی وزارت کشور در این پست آغاز شده است و بحث بومی یا غیربومی بودن استاندار گیلان مجددا به فضای رسانه ای کشیده است.اولین بار پس از اینکه محمدعلی نجفی از گیلان راهی البرز شده بود؛احزاب و فعالین سیاسی و اجتماعی کشور تاکید بسیاری به انتصاب یک فرد بومی به جای وی داشتند که در نهایت این بحث ها با انتصاب مصطفی سالاری به عنوان استاندار گیلان فروکش کرد.

حالا اما کنشگرانِ موافق انتصاب استاندار بومی مجدانه تلاش می کنند صدای خود را به گوش وزارت کشور و دولت برسانند که در این بین نمایندگان استان نیز این بار پای کار آمده اند و در روزهای گذشته موضع گیری هایی در این خصوص داشته اند.

چرا استاندار بومی مطالبه مردم گیلان است؟

1-از منظر سیاسی

استان گیلان از دیرباز نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور ایفا کرده و یکی از سیاسی ترین منطقه های ایران به شمار می رود.بررسی نهضت میرزا و کنشگری فعالان سیاسی گیلان در قرن اخیر نشان می دهد مردم گیلان علاقه زیادی به عرصه های سیاسی و اجتماعی داشته و همیشه در این خصوص از خود حضور پررنگ و اثر گذاری نشان داده اند.در حال حاضر کثرت رسانه ها،احزاب و بازار داغ انتخابات در این استان خود گواه این مسئله است.

طبیعتا مردمی که خود حضوری فعال در عرصه های مختلف سیاسی دارند سخت می توانند بپذیرند از ظرفیت بی نظیر فرزندانشان برای توسعه استان و سپس گسیل داده شدن آنها به سمت مدیریت در سطوح بالای کشور استفاده نشود.

از دگر روی گیلان استان اقوام،گویش ها و مذاهب است.سالیان سال است که اقوام گیلک،گالش،تالش،آذری و… با ادیان و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی کرده و به درک مشترک از آنچه آن را استان و میهن خود می دانند رسیده اند.قطعا ناآشنایی با درک مشترک و عدم شناخت جریان های سیاسی استان توسط یک مدیر غیر بومی می توانند به سرعت به یک مسئله امنیتی بدل گشته و زمینه انشقاق اقوام متحد گیلان را فراهم کند که از این روی یک مدیر بومی با آشنایی که نسبت به پیشینه سیاسی و جریان های فکری و اعتقادی استان دارد می توانند به خوبی بر این چالش فایق بیایید.

2-از منظر اقتصادی

گیلان همیشه یکی از استان های مهم مرزی ایران در زمینه اقتصادی بوده و حالا شاید مهم ترین آنها باشد.در حالی که به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا میزان تجارت ایران با کشورهای همسایه از جمله امارات،عراق و… کاهش پیدا کرده است،استان گیلان با نزدیک بودن به بازار 400 میلیونی شمال خود و باز بودن بازار های کشوهای حاشیه خزر از جمله روسیه به روی ایران،می تواند نقش مهمی در شکستن دیوار تحریم های ایران ایفا کند.ثبات و امنیت در منطقه خزر،وجود راه آهن شمال جنوب،سابقه دیرینه تجارت میان ایران و روسیه،وجود منطقه آزاد و … همه دلایلی است که می تواند گیلان را به عنوان مهم ترین دروازه تجاری کشور بدل کند.یک استاندار بومی می تواند با شناخت ظرفیت های اقتصادی استان نقش اساسی در توسعه تجارت خارجی ایران ایفا کند.

از سوی دیگر گیلان استان مهم کشاورزی کشور به شمار می رود.بخش عظیم محصولات استراتژیک کشور همچون چای،برنج و تولیداتی همچون ابریشم و… در استان گیلان تولید می شود و ناآشنایی و عدم تسلط یک مدیر غیربومی به اقلیم و کشاورزی استان می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به امنیت غذایی و اقتصاد کشور وارد کند. در شرایطی که صنایع کشور با مشکل مواد اولیه،عدم سرمایه در گردش،صادرات و… مواجه هستند توجه به بخش کشاورزی و بالخصوص کشاورزی گیلان می تواند ضمن ایجاد اشتغال پایدار ،زمینه تامین امنیت غذایی و حتی صادرات به بازارهای بزرگ اطراف خزر را فراهم کند. که این مهم نیازمند شناخت ظرفیت ها و چالش های پیش روی کشاورزی بوده چنانکه اکنون بخشی از مزارع برنج یکی از پر بارش ترین مناطق کشور از خشکسالی ترک برداشته است.

نکته قابل ذکر دیگر بحث گردشگری در گیلان است. سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی به این استان سفر می کنند که تقریبا سود اقتصادی قابل توجهی را عاید مردم گیلان نمی کند.

توسعه زیرساخت ها و آشنایی با ظرفیت های گردشگری و محیطی استان می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای مردم این استان زمینه ورود گردشگران و سرمایه گذاران خارجی را فراهم کرده و موجب افزایش درآمدهای ارزی کشور شود.قطعا مدیر ناآشنا با گیلان به دلیل عدم شناخت ظرفیت ها و موانع پیش رو توفیق چندانی در این زمینه نخواهد داشت.

3-از منظر اجتماعی

گیلان سالهاست که با مشکلات محیط زیستی و معضلات اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می کند.وجود یک مدیر متخصص و دلسوز که توسعه و حل مشکلات استانی که نیاکانش در آن زیسته و اکنون خود و فرزندانش در آن زندگی می کنند را در اولویت خود قرار داده و تعلق خاطر او به هم استانی هایش موجب تلاش بی وقفه برای ساماندهی به معضلات گیلان شود.

از منظر دیگر مردم،سیاسیون،سرمایه گذاران و نمایندگان استان به جهت بومی بودن استاندار قطعا او را به عنوان فرزند خود مورد حمایت قرار داده و اجماع نظر و وحدت در هر منطقه ای می تواند موجب توسعه و پژواک یک صدای واحد به مسئولان کشوری جهت رسیدگی به مشکلات استان شود.

مدیر غیربومی ممکن است به دلیل عدم تعلق خاطر حاضر به ریسک پذیری و تحمل سختی های مدیریت استان نشده اما قطعا یک مدیر بومی تمام تلاش خود را برای توسعه زادگاه خویش به‌کار خواهد بست.

همه موارد ذکر شده نشان می دهد دغدغه مردم گیلان برای انتصاب یک استاندار بومی تنها برگرفته از حس ناسیونالیستی نیست و منطق و تجربه ،گیلانیان را به این تفکر سوق داده است.

چه گزینه هایی روی میز است؟

در روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی در خصوص گزینه های بومی مناسب برای استانداری گیلان مطرح شده است که نام کیوان محمدی بیشتر از بقیه اسامی مورد توجه قرار گرفته است.

کیوان محمدی متولد ۱۳۴۲ در رشت و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مردمشناسی از دانشگاه تهران و دارای مدرک دکترای انسان شناسی است.محمدی از سال 94 تا کنون به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان فعالیت کرده و به علت قرار گرفتن در رأس مهم ترین سازمان استان تسلط بالایی به چالش های سیاسی،اقتصادی و اجتماعی گیلان دارد.

محمدی سوابقی همچون عضویت در هیات علمی دانشگاه گیلان ،مدیرکلی سیاسی استانداری هرمزگان و مدیرکلی امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان را در کارنامه دارد.

وی همچنین دبیر حزب اعتدال و توسعه گیلان است و با توجه به سابقه مدیریتی ارشد در استان،ارتباط گسترده با احزاب و جریان های سیاسی مختلف،آشنایی کامل با مسائل و مشکلات گیلان به دلیل ماهیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی،تربیت نیروهای توانمند در سازمان که هم اکنون دو تن از آنها در سمت های ارشد استان به کار گرفته شده اند،سلامت کاری و نزدیکی با جریان مذهبی و دینی استان،ارتباطات و نفوذ بسیار بالا در لایه های ارشد دولت و… می تواند گزینه ای مناسب برای استانداری گیلان باشد که در ادامه به بخشی از این موارد می پردازیم.

 

الف)توانمندی مدیریتی و آشنایی با استان

کیوان محمدی علاوه بر سال ها سابقه علمی و عضویت در هیات علمی یکی از برترین دانشگاه های کشور و سابقه مدیریتی ارشد در استانداری هرمزگان و گیلان،از سال 94 به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مشغول خدمت به استان خود است.پس از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی این سازمان به محور اصلی مدیریتی و اقتصادی استان ها بدل شد و از همین رو شخصی که به عنوان مدیر این سازمان فعالیت داشته است به تمامی مسائل استان تسلط داشته و نقش تعیین کننده ای در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی های کلان آن استان در زمینه های مختلف ایفا می کند.

تمامی برنامه های توسعه ای بلند مدت و کوتاه مدت استان زیر نظر رئیس سازمان مدیریت تهیه و تدوین شده و همچنین نظارت بر طرح های عمرانی و توسعه منابع انسانی سایر ادارات و سازمان ها توسط این سازمان انجام می شود.بخش مهمی از وظایف این سازمان نظارت بر عملکرد مدیریتی استان است که از این رو تمامی سازمان ها و مدیران استان ارتباط مستقیم و پیوسته ای با سازمان مدیریت دارند.

قرار گرفتن کیوان محمدی در رأس سازمانی با گستره مدیریتی وسیع و اشراف به تمامی معضلات و همچنین برنامه های توسعه ای استان موجب می شود در بدو ورود وی به استانداری گیلان نیازی به اتلاف وقت و سرمایه استان برای شناسایی مجدد نقاط ضعف و قوت نباشد و استان با سکته مدیریتی مواجه نشود. از سوی دیگر ارتباط گسترده مدیران استان با رئیس سازمان مدیرت و برنامه ریزی گیلان و آشنایی و شناخت متقابل آنها به هم موجب می شود تعامل بسیار گسترده و مطلوبی در یکپارچگی مدیریتی در استان ایجاد شود.

آشنایی محمدی به جهت حضور در  راس سازمان مدیریت با نیروی انسانی متخصص همه ادارات و سازمان ها نیز موجب می شود از بهترین و کارآزموده ترین نیروها برای سمت های مدیریتی استفاده شده و وقت استان صرف آزمون و خطای افراد در پست ها نشود.

به جهت دیگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با حضور کیوان محمدی موفق به قرار گرفتن در بین برترین سازمان های مدیریت کشور شده و از جمله آن می توان  پیشگامی گیلان در تهیه ، تدوین و تصویب طرح آمایش و سند توسعه،کسب رتبه دوم کشوری معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در کشور و… اشاره کرد.

همچنین کیوان محمدی نشان داده با اعتماد به نیروهای جوان نگاه ویژه ای به کادرسازی و تربیت مدیران توانمند و جوان برای استان دارد.صحت این مدعی با نگاهی به حضور نیروهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در پست های ارشد مدیریتی استان همچون انتصاب آرش فرزام صفت و کیمیا تنهایی در معاونت های امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گیلان مشخص می شود.

ب)ارتباط گسترده با جریان های سیاسی مختلف در استان

محمدی علی رغم حضور در حزب اعتدال و توسعه ارتباط گسترده و مستمری با سایر جریان های سیاسی داشته و بر استفاده نظر همه گروه های فکری در تدوین برنامه های استان تاکید ویژه ای داشته است.نشست های متعدد با حضور اعضای بسیج دانشجویی،علما و روحانیون، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عالمانی چون  آیت الله محقق داماد و فعالین سیاسی شناخته شده ای چون دکتر زیبا کلام نشان از توجه وی به افکار و نظرات همه جریان های سیاسی در جهت افزایش مشارکت در توسعه استان دارد.

توجه و مساعدت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در اجرای طرح و برنامه های قرآنی و دینی نیز موجب شده،وی از ارتباط خوبی با علما،روحانیون و تشکل های مذهبی استان برخوردار باشد که این ارتباط و هماهنگی می تواند در پیشبرد برنامه های فرهنگی استانداری گیلان بسیار موثر واقع شود.

مخالفت وی با تندروی در فعالیت های سیاسی از وی شخصیت میانه رو و معتدل ساخته که می تواند مورد اعتماد تمامی جریان های سیاسی استان باشد.

 

ج)سلامت کاری و شفافیت عملکرد

شفافیت و سلامت کاری یکی از مهم ترین شاخصه های مورد نیاز برای مدیریت یک سازمان است.

محمدی در سال های حضور خود در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نشان داده اهمیت زیادی برای این مقوله قائل است تا آنجایی که حتی دفتر شخصی وی مجهز به دوربین مداربسته بوده و تمامی ارتباطات و ملاقات های وی ضبط می شود.عدم استفاده وی از خودروی دولتی در ساعات غیر اداری و حضور وی در سطح شهر و در جمع مردم برای  انجام کارهای شخصی از دیگر موارد قابل ذکر است.

از سوی دیگر انتشار مرتبط شاخص های آماری و فصلنامه های تخصصی سازمان مدیریت نشان می دهد وی گام های مثبتی در جهت گردش آزاد اطلاعات و شفاف سازی آمار و اطلاعات برای مردم داشته که خروجی این آمار و اطلاعات به صورت مداوم توسط رسانه ها در حال بررسی و ارائه به مردم است.

د)توجه ویژه به تخصص مدیریتی و مدیریت تخصصی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تا کنون موفق به برگزاری 47 نشست تخصصی توسعه در استان گیلان شده که در این نشست ها هر بار با حضور یکی از شخصیت های شاخص کشور در زمینه علوم مختلف به بررسی تخصصی موضوعات و مسائل روز گیلان و کشور پرداخته می شود.

پرداختن تخصصی و علمی به موضوعات و مسائل روز کشور و حفظ ارتباط علم و مدیریت یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریتی در کشور است چنانچه می بینیم در برخی از موارد درگیر شدن مدیران با روزمرگی ها و به روز نبودن اطلاعات و دانش آنها موجب بروز مشکلاتی در کشور می شود. برگزاری نشست های تخصصی توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و افزایش سطح دانش مدیران نسبت به نگاه علمی و تخصصی مواجهه با چالش ها و رویداد ها نشان از توجه محمدی به تخصص مدیریتی و مدیریت تخصصی است.

گستره موضوعات این نشست ها از مسائل اقتصادی، اجتماعی تا موضوعات تخصصی علوم مختلف را شامل شده و هربار به صورت یک پرونده و چالش، مسائل مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل می شود. چنانچه آخرین نشست توسعه این سازمان در خصوص توسعه پایدار و مخاطرات طبیعی به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجیل با سخنرانی دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله جهت افزایش دانش مدیران برگزار شد.از جمله نکته های حائز اهمیت این نشست ها حضور اصحاب رسانه است که پس از هر نشست خروجی بحث های مطرح شده جهت افزایش آگاهی جامعه در اختیار مردم قرار می گیرد.

 

در خاتمه می توان گفت که حضور استاندار بومی مطالبه ای جدی از سوی مردم گیلان است که در این میان نباید انتخاب احساسی موجب عقب ماندگی استان شده و به مشکلات آن دامن بزند.گیلان نیازمند استانداری است که به تمامی مسائل و معضلات استان آشنا بوده و ارتباط و شناخت خوبی نسبت به بدنه مدیریتی و نیروی انسانی گیلان داشته باشد و  منابع و زمان استان را با آزمون و خطا جهت بازشناسی نقاط ضعف و قدرت تلف نکرده و دلسوزانه برای بهبود شرایط استان خود تلاش کند. با توجه به مسائل گفته شده کیوان محمدی محتمل ترین گزینه برای انتصاب به عنوان استاندار گیلان است که می تواند با انتصاب در این سمت بدون وقفه حل چالش ها و اجرای برنامه های جدید را در پیش گرفته و  ارتباط گسترده خود با بدنه دولت را برای حل مشکلات استان بکار گیرد.