سوال اینجاست احمدی‌نژادی که می‌گفت پس از منع ورود به انتخابات از توصیه مقام معظم رهبری تبعیت می‌کند و از هیچ جناح و فردی نیز حمایت نخواهد کرد، اکنون با چه هدفی از بقایی حمایت می‌کند

ندای گیلان-هستی قاسمی: ۴ سال از پایان ریاست‌جمهوری مردی گذشت که نگاه او به مسائل داخلی و جهانی آغاز بسیاری از بحران‌ها بود؛ اکنون بازهم عزمش برای ورود دوباره یکی از نزدیکانش به پاستورجزم است. احمدی نژاد طی ۴ سال اخیر برخلاف ادعاهایش بیکارننشست و با سفرهای استانی و سخنرانی‌های گاه و بیگاهش جامعه و فضای سیاسی کشور را غافگیر کرد.

اگرچه از فردی مانند رئیس دولت دهم به هیچ روی انتظار نمی‌رفت که صحنه سیاسی ایران را به یکباره ترک کند و سکان را به دیگری بسپارد، اما انتظار می‌رفت پس از آن همه بحران سازی دراقتصاد، فرهنگ و مسائل سیاست خارجی حداقل برای مدتی سکوت اختیار کند و از صحنه دور بماند؛ گرچه او در برابر انتقادات برای مدتی سیاست سکوت در پیش گرفت، اما این سیاست چندان دوام نیاورد و پس از کاندیداتوری بقایی با انتشار بیانیه‌هایی باهدف حمایت از حمیدرضا بقایی به تخریب روحانی و دفاع ازعملکرد خود پرداخت.

پس ازآن کمی پا را فراتر نهاد و با صدوراطلاعیه ای اعلام کرد که قصد برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی دارد؛ حال سوال اینجاست احمدی‌نژادی که می‌گفت پس از منع ورود به انتخابات از توصیه مقام معظم رهبری تبعیت می‌کند و از هیچ جناح و فردی نیز حمایت نخواهد کرد، اکنون با چه هدفی از بقایی حمایت می‌کند و چرا می‌خواهد کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند. به نظر می‌رسد که او قصد دارد از فضای نشست خبری برای تخریب روحانی و جمع آوری آرا برای بقایی بهره ببرد. البته بدون تردید نشست خبری پایان ماجرا نخواهد بود و او در لحظه‌های آخر و روزهای نزدیک به انتخابات نشان خواهد داد چه در سر دارد.

بقایی، بهانه‌ای برای تخریب روحانی

سفرهای استانی و تریبون‌هایی که گاه و بیگاه در اختیار رئیس دولت دهم قرار می‌گرفت، به خوبی نشان می‌داد که او برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برنامه‌ای در سر دارد. اما زمانی که رسانه‌های مخالف احمدی نژاد از ورود مجدد او به فضای سیاسی کشور سخن به میان آوردند و به تخریب او پرداختند، وی با انتشار بیانیه ای ورود دوباره خود به انتخابات و حتی هر گونه احتمالی مبنی بر حمایت از فرد یا گروهی برای کاندیداتوری را رد کرد و گفت: «اینجانب عضو هیچ جناح و حزب و گروهی نیستم و خود را تنها قطره‌ای از اقیانوس زلال ملت ایران و خادم آنان می‌شمارم و این امررا یک افتخار ابدی می‌دانم. ازهیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی وغیرقابل تغییر اینجانب است.» حتی پس از منع ورود به انتخابات از سوی مقام معظم رهبری با ارسال نامه‌ای به ایشان گفت: «در عمل به منویات معظم له، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.

تبعیت خود را از توصیه حضرتعالی اعلام می‌کنم.» اما هنوز چند ماه از ارسال این نامه نگذشته بود که پس از اعلام کاندیداتوری حمیدرضا بقایی، احمدی نژاد با انتشار بیانیه‌ای رسما حمایت خود را از معاون اول دولت دهم اعلام کرد. البته آن بیانیه‌های پی در پی باهدف تخریب روحانی و جمع‌آوری آرا برای معاون اول دولت دهم منتشر شد، زیرا وی پس از اعلام کاندیداتوری بقایی فضا را برای دفاع از خود در برابرهمه انتقادات موجود از دولت قبل و تخریب روحانی مناسب دید و با زیر سوال بردن عملکرد دولت یازدهم مدعی شد: «دولت فعلی با کدام مکانیزم ظرف سه روز یا یک هفته آن هم با خزانه خالی توانسته انبارها را پر کند و از بروز بحران جلوگیری نماید!»

احمدی‌نژاد رکب می‌زند

به نظرمی رسد که احمدی نژاد برنامه دیگری در سر دارد و بقایی گزینه آخر او نخواهد بود. او به دنبال این است که در روزهای آخر مشتش را باز کند وکاندیدای دیگری را وارد میدان رقابت کند؛ فردی که احتمال برد و محبوبیت مردمی او نسبت به بقایی بیشتراز سایر نزدیکان وی است. احمدی نژاد تصور می‌برد که باید فردی از دایره دولت قبل وارد عرصه انتخابات شود که قابلیت بالایی برای رقابت با روحانی داشته باشد و از سویی بتواند راه او را در دولت قبل ادامه دهد. اما این مساله که آن کاندیدا کیست و احمدی نژاد این بار چگونه می‌خواهد مردم و محافل سیاسی را غافلگیر کند، خود نیز یک معماست.

چرا کنفرانس خبری؟

دفتر احمدی نژاد روزدوشنبه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: «رئیس دولت‌های نهم و دهم به زودی می‌خواهد یک کنفرانس خبری برگزار کند.» این اطلاعیه شگفتی بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌های حقیقی ومجازی را برانگیخت و این سوال را به وجود آورد که احمدی‌نژاد چرا می‌خواهد کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند؟! برای پاسخ به این سوال گزینه‌های متفاوتی وجود دارد: نخست احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود قصد دارد از فضای موجود برای تخریب روحانی بهره ببرد. سپس آنکه با بهره گیری از فضای رسانه‌ای برای بقایی رای جمع کند. اما گزینه آخر بهم زدن فضای انتخاباتی کشور است. اگرچه این گمانه‌زنی‌ها تا اندازه بسیار زیادی با واقعیت موجود تطابق دارد، اما با این همه بازهم همه چیز در روزهای نزدیک به انتخابات روشن خواهد شد.

کلهر هم اعلام کاندیداتوری کرد

نکته قابل تامل آنجاست که دیروز مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در دولت‌های نهم و دهم برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد. وی که پیش از این مسئولیت‌های متعددی را در حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله مدیرکل موسیقی سازمان صدا و سیما، مدیریت حوزه سینما در کابینه شهید رجایی و عضویت در شوراهای متعدد مشورتی و اجرایی فرهنگی در سابقه فعالیت‌های خود داشته، عصر دیروز با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌های گروهی برای ثبت‌نام در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد.

در این بیانیه آمده است:«روزگاری بیماری کشور ما بی‌سوادی و نداشتن مهارت و تجربه و پول و امکانات و ماشین آلات پیشرفته بود، اما امروز که ظاهرا بیش از نیاز کشور فارغ التحصیلان دکتری و مهندسی و تکنسین و کارگران ماهر و پول و امکانات مادی داریم، پس چرا معضل بیکاری همچنان حل نشده است؟! قطعا اقتصاد ما مشکلاتی داشته و بیمار است، اما بیماری اقتصاد ما با بیماری اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته، صنعتی‌وغربی متفاوت‌ و بالطبع علاج آن نیز متفاوت است» به نظر می‌رسد پاشنه‌آشیل احمدی‌نژادی‌ها برای تخریب دولت یازدهم تکیه بر مشکلات اقتصادی است که ریشه در دولت‌های نهم و دهم دارد.

آرمان