تنها در 10 درصد ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که آن هم مربوط به همین موضوع خرید و فروش الکل است که در برخی از کشورها مجاز شناخته می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،بهروز خدارحمی در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص پیوستن ایران به FATF گفت:  FATF یکی از الزامات جهانی شدن است تا بتوانیم تعامل با دنیای خارج را شکل بدهیم.

وی با بیان این که ما نسبت به تغییرات بین‌المللی نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، گفت: در گذشته نیز برای مظاهر تکنولوژی مانند ویدئو، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مخالفت‌هایی وجود داشت و آنها نیز ممنوع بودند .

وی افزود: یک راه حل در خصوص پدیده‌های نوظهور پاک کردن صورت مسئله است و اینکه بگوییم ما این موضوع را به رسمیت نمی شناسیم اما در حوزه‌های مختلف باید پاسخگو باشیم و مجبور هستیم تا هزینه‌های زیادی را بابت فعال نبودن در این حوزه بپردازیم.

خدارحمی تصریح کرد: در خصوص منشاء پول‌شویی اختلاف نظرهای زیادی در کشورهای گوناگون وجود دارد، پولی که از خرید و فروش مواد مخدر و الکل به دست می‌اید و منشاء پاکی ندارد بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ممنوع است و پول پاکی تلقی نمی‌شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه ما در 90 درصد مسائل مربوط به پولشویی با دنیا اجماع داریم گفت: تنها در 10 درصد ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که آن هم مربوط به همین موضوع خرید و فروش الکل است که در برخی از کشورها مجاز شناخته می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت‌ها برای الحاق به  FATF چیست؟ ، گفت: دلیل منطقی برای این موضوع وجود ندارد اما بهترین موضع این است که همه ارکان دلسوز نظام کمک کنند تا در قالب منافع کشور حرکت کنیم و بی‌رحمانه و بدون اینکه اشراف و آشنایی با این موضوع داشته باشیم در مورد آن اظهار نظر نکنیم.

خدارحمی با اشاره به کندی مراودات بانکی خاطر نشان کرد: پیدا کردن کارگزاری در بانک‌های بزرگ کار آسانی نیست و باید به ابعاد مختلف آشنایی داشت.

وی افزود: با توجه به هزینه بر بودن این مراودات، نیازمند یکپارچگی و شفافیت در فضای بین‌المللی هستیم و قرار نیست اطلاعات محرمانه کشور که مربوط به ارگان‌ها و نهادهای امنیتی است افشاء شود.