فرامینی گفت: در هشتمین سال خشکسالی قرار داریم و بر اساس پیش‌بینی‌ها، دوره خشکسالی 30 ساله است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: در هشتمین سال خشکسالی قرار داریم و بر اساس پیش‌بینی‌ها، دوره خشکسالی 30 ساله است.


محمدعلی فرامینی امروز در گفت‌وگویی با بیان اینکه یک‌هزار و 766 روستای بهره‌مند از آب شرب در گیلان وجود دارد، اظهار کرد: عمده این روستاها پس از انقلاب اسلامی آبرسانی شده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فعالیتی در زمینه آبرسانی وجود نداشت، تصریح کرد: از سال 77 تا 94 به بیش از یک‌هزار و 700 روستای استان آبرسانی شد ضمن اینکه تعدادی از روستاها نیز تبدیل به شهر شدند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان میانگین آبرسانی در 37 سال گذشته را به حدود 50 روستای این استان عنوان کرد و ادامه داد: از تعداد 517 روستا که عملیات آب شرب در آنها انجام شد، 250 روستا فاقد آب شرب بود و در مدت مذکور به طور میانگین 83 روستا دارای آب شرب شدند.

وی با تصریح بر اینکه بین 80 تا 82 روستای گیلان فاقد آب شرب، از آب سالم بهره‌مند شدند، یادآور شد: در مدت سه سال گذشته برای جمعیتی بالغ بر 92 هزار خانوار در 267 روستا آبرسانی شد.

فرامینی توسعه و ارتقای کیفیت آب شرب را از اقدام‌ها ذکر کرد و گفت: کیفی‌سازی آب شرب روستایی باید توسعه یابد و این موضوع در تعداد روستاهای مذکور پیگیری شد.

پیش بینی دوره ی خشکسالی 30ساله

وی با بیان اینکه سال گذشته بخش‌هایی از گیلان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته بود، اضافه کرد: در هشتمین سال خشکسالی قرار داریم و بر اساس پیش‌بینی‌ها، دوره خشکسالی 30 ساله است.

مدیر عامل شرکت آبفار گیلان با اشاره به اینکه هر روز که می‌گذرد عوارض ناشی از خشکسالی انباشته می‌شود، افزود: به لحاظ اقلیمی مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی از پیش‌بینی لازم برای آب شرب برای جبران کمبود آب در روستاهای در معرض تنش آبی خبر داد و خاطرنشان کرد: بالغ بر 48 حلقه چاه حفر و 114 چشمه نیاز ابی روستاییان بهسازی شده است.

فرامینی با بیان اینکه بالغ بر 15 هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره آبی را اضافه کردیم، متذکر شد: با تأمین و ذخیره‌سازی آب مشکل مردم روستایی برطرف شده و این روند در سال جاری ادامه می‌یابدفارس