رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان گیلان گفت:با توجه به روند خوب فعلی صادرات پیش‌ بینی می‌شود این میزان صادرات کالا از استان گیلان تا پایان امسال از افزایش قابل قبولی برخوردار باشد.

به گزارش ندای گیلان،‌ فرهاد دلق‌پوش صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در دو ماهه نخست امسال حدود 169 هزار و 105 تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش تقریبی بیش از 94 میلیون دلار از مبدأ استان گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان رونق صادرات انواع کالاهای صنعتی گیلان به کشورهای حاشیه خزر را بسیار مطلوب خواند و تصریح کرد:‌ با توجه به روند خوب فعلی پیش‌ بینی می‌شود این میزان صادرات کالا از استان گیلان تا پایان امسال از افزایش قابل قبولی برخوردار باشد.

دلق‌پوش کالاها و محصولات تولید شده در واحدهای صنعتی گیلان را بسیار خوب و کیفی دانست و عنوان کرد:‌ عمده محصولات و کالاهای صادراتی تولید شده در گیلان مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده به همین خاطر از قدرت رقابت‌پذیری خوبی نیز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه برای حمایت از حوزه تولید کشور باید سیاست‌های حمایتی و تشویقی در دستور کار قرار بگیرد بیان داشت:‌ سیاست‌های ملی و کلان کشور در کنار سیاست‌های پولی و مالی باید به نحوی تدوین و اجرایی شوند تا موجبات رونق و توسعه تولید فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان نظام بانکی کشورمان را نقطه مقابل و متضاد با سیاست‌های حمایت از تولید خواند و گفت:‌ اعطای تسهیلات آن هم با نرخ سود حداقل 18 درصد به تولیدکننده به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و در هیچ کشوری نیز متداول نیست.

دلق‌پوش با تأکید بر اینکه به علت وجود نقص در سیستم بانکی کشور بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه هستند ابراز داشت:‌ عدم توان پرداخت بدهی‌های بانکی،‌ سودهای متعلقه و جرایم دیرکرد آن‌ها فعالان حوزه تولید را در کشور با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کرده است.

وی نحوه اعمال مالیات بر ارزش افزوده در کشور را دچار ضعف و اشکالات اساسی اعلام کرد و اظهار داشت:‌ این قانون طبق برنامه باید به مدت 5 سال به صورت آزمایشی در کشور اجرایی می‌شد اما در حال حاضر 10 سال از زمان ابلاغ آن گذشته و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان تسهیل فرآیند رسیدگی به مشکلات فعالان واحدهای تولیدی و صنعتی را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ این سازمان در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و اعطای مجوزهای تأسیس اقدامات حمایتی خوبی را در دستور کار دارد.

دلق‌پوش با بیان این مسئله که جواز تأسیس واحدهای صنعتی و استعلام‌های مربوطه به آن در کمترین زمان ممکن اجرایی می‌شود ابراز داشت:‌ سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان از همه مفاد و مسیرهای قانونی در جهت حمایت از استقرار صنایع در این استان استفاده می‌کند.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان به فعالیت‌های کارگروه رونق و رفع موانع تولید اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در این کارگروه مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با همکاری سایر سازمان‌ها در جهت رفع سریع آن‌ها اقدام می‌شود.