«پیاده‌روی» از جمله کارهای ساده‌ای‌ است که نیاز به هیچ مقدمه‌ای ندارد اما می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند. به گزارش مهر، به فصل بهار خوش آمدید. فصلی که می‌توانید یک دل سیر پیاده‌روی کنید و از منظره‌های ساده کوچه و بازار لذت ببرید. اگر قرار باشد درباره بهترین ایام سال برای پیاده‌روی حرف […]

«پیاده‌روی» از جمله کارهای ساده‌ای‌ است که نیاز به هیچ مقدمه‌ای ندارد اما می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند.
به گزارش مهر، به فصل بهار خوش آمدید. فصلی که می‌توانید یک دل سیر پیاده‌روی کنید و از منظره‌های ساده کوچه و بازار لذت ببرید. اگر قرار باشد درباره بهترین ایام سال برای پیاده‌روی حرف بزنیم قطعا فصل بهار بهترین فصل‌هاست و بعد از آن فصل پاییز است. پس اگر پیاده‌روی جزو تصمیمات شما در سال جدید است و سابقه زیادی در زندگی شما نداشته است؛ باید برای خودتان یک برنامه جذاب بچینید تا پیاده‌روی را برای خودتان دلنشین کنید. اگرچه در یک دهه اخیر با رونق گرفتن پیاده‌روی اربعین میان همه مردم آگاهی‌ها نسبت به پیاده‌روی بیشتر شده‌است و هرساله جمعیت بسیار زیادی در ماه صفر راهی پیاده‌روی باشکوه اربعین می‌شوند. این روزها فراخوان‌های زیادی برای پیاده‌روی‌های گروهی در شبکه‌های اجتماعی باب شده‌است که همه را تشویق به پیاده‌روی می‌کند و سعی دارند با چیدن برنامه‌های جذاب و گفتن فواید این ورزش آرام و روزمره شما را تشویق به پیاده‌روی کنند. پس شما هم دست به کار شوید و کفش‌هایتان را کوک کنید و با خواندن یک گزارش ورزشی محبوب پیاده‌روی را آغاز کنید.
هدف شما از پیاده‌روی چیست؟
قبل از آنکه پیاده‌روی را آغاز کنید برایش هدف تعیین کنید. شما چرا می‌خواهید پیاده‌روی کنید. آیا هدف شما از پیاده‌روی سلامتی و شادابی روح و جسم‌تان است. یعنی می‌خواهید با پیاده‌روی آرامش بیشتری پیدا کنید یا اینکه می‌خواهید برای کم کردن وزن و لاغر شدن پیاده‌روی کنید. به این موضوع خوب فکر کنید تا باتوجه به این موضوع مسیر پیاده‌روی و لباس موردنظرتان را انتخاب کنید.
زمان مناسب برای پیاده‌روی را بشناسید
انتخاب یک زمان نامناسب برای پیاده‌روی ممکن است شما را نسبت به آن بی‌میل کند. پس در انتخاب زمان مناسب برای پیاده‌روی دقت کنید. صبح‌های زود و در زمان طلوع ندای گیلان و قبل از ساعت کاری یکی از بهترین زمان‌ها برای پیاده‌روی است. خیابان‌های خلوت، هوای مناسب و خنک می‌تواند لذت پیاده روی را برای شما دوچندان کند. از ساعت ۹:۳۰ ترافیک صبحگاهی کم می‌شود و می‌توانید در روزهای ابری در این ساعت پیاده‌روی کنید. قبل از غروب ندای گیلان و قبل از شلوغی‌های بعد از ظهر نیز می‌توانید از فرصت پیاده روی کردن استفاده کنید. پایان شب که خیابان‌ها حسابی آرام گرفته‌اند نیز یک پیاده‌روی آرام و بی سروصدا می‌تواند خواب خوشی برایتان رقم بزند.
هنگام شروع به چه مواردی دقت کنیم؟
قطعا خودتان بهتر می‌دانید که برای یک پیاده‌روی طولانی باید یک کفش کتانی نرم و لژ‌دار انتخاب کنید. کفشی که کفه آن صاف نباشد، پایتان را نزند، پا داخل آن به خصوص در روزهای گرم سال عرق نکند، هوازی باشد و خلاصه اینکه پای شما در کفشی که می‌پوشید باید همه‌جوره حالش خوب باشد و از اینکه این کفش را پوشیده‌اید احساس رضایت داشته باشید چون مهم‌ترین همراه شما در این سفر کوتاه کفش‌های شماست.
لباس
سبک لباس بپوشید. لباس‌های‌تان را از جنس‌های نخی و رنگ‌های روشن انتخاب کنید تا هم از جذب نورخوشید در امان باشید و هم اینکه حس نکنید باری به دوش می‌کشید و بعد از چند دقیقه پیاده‌روی و تعریق بدن حس بدی به خودتان پیدا کنید. در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی ورزشکاران را هنگام دویدن و وزن کم کردن با لباس‌های پلاستیکی و نایلونی نشان می‌دهد که از قضا عرق زیادی هم روی پیشانی آنها نشسته‌است. بله پوشیدن لباس‌های پلاستیکی موجب کاهش وزن می‌شود. اما در چربی سوزی فایده چندانی ندارد و تنها آب بدن شما را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. این کار ممکن است در کوتاه مدت و برای پیش از وزن کشی ورزشکاران فایده داشته باشد اما برای بقیه که بدن آماده‌ای نیز ندارند کار بسیار خطرناکی است.
یک کیف سبک بردارید
از برداشتن انبوه وسیله‌هایی که قرار است تنها بارتان را سنگین کنید و از شیرینی‌های روزتان کم کند جدا خودداری کنید. شما نیاز به وسیله زیادی ندارید. مقداری پول و تلفن همراه کافی است. اگر نور ندای گیلان هم آزارتان می‌دهد عینک دودی و یا کلاه آفتابگیر نیز می‌توانید همراه داشته باشید. پس بیش از این وسیله برندارید. می‌توانید یک کیف کمری کوچک تهیه کنید تا دیگر نیازنباشد که هیچ چیزی روی دوش بیندازید.
همراه‌خوب، پیاده‌روی خوب
اگر توانستید برای خودتان یک همراه و همپای خوب پیدا کنید تا هم مسیر را برای خودتان کوتاه کنید هم خستگی راه را کم کنید. سعی کنید همراه‌تان از خود شما فعال‌تر باشد. یک همراه زرنگ و سرحال هم پیاده‌روی بیشتری برایتان رقم خواهد زد هم آن را دلپذیرتر خواهد کرد. این روزها کمپین‌های پیاده‌روی زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که حتی برای همراهان‌شان مسیر تعیین می‌کنند. بد نیست هر از چندگاه این کمپین‌ها را امتحان کنید تا لذت یک پیاده‌روی دسته جمعی را نیز بچشید.
قبل از شروع پیاده‌روی، مسیر تعیین کنید
برای خودتان مشخص کنید که قرار است از کجا تا کجا را پیاده‌روی کنید. می‌توانید مسیر را هم مشخص کنید که از کنار چه مکان‌هایی بگذرید. کجا استراحت کنید؟ کجا خرید کنید و کجا نوشیدنی بخورید.
این کار محاسن زیادی دارد. اول اینکه خودتان را ملزم می‌کنید که به قانون و مسیری که برای خودتان تعیین کردید وفادار بمانید و بعد وقتی به این قانون عمل می‌کنید و مسیر مشخص را طی می‌کنید خود به خود احساس خوبی به خودتان پیدا خواهید کرد.
زمان و مسافت پیاده روی را ثبت کنید
بعد از مشخص شدن مسیر پیاده‌روی، زمان‌ طی مسیر را برای خودتان ثبت کنید. این کار به مرور می‌تواند برای‌تان لذت زیادی داشته باشد و هر بار می‌توانید با خودتان قرار بگذارید که رکورد قبلی را بشکنید یا آن را اضافه و کم کنید. هربار زمان‌های موردنظر و طول مسافت را برای خودتان ثبت کنید. با این کار می‌توانید برای مسیرها و مسافت‌های تازه خودتان را پیش‌بینی کنید. حواستان باشد هرچه دقیق‌تر و منظم‌تر باشید لذت پیاده‌روی را برای خودتان دوچندان می‌کنید.
پیاده‌روی را با روش‌های مختلف برای خودتان لذت بخش کنید
پیاده‌روی زمان بسیار مناسبی ست که به دور از کارها و شلوغی‌های روزمره کمی به خودتان فکر کنید و روح و روانتان را حتی تعمیر کنید. پس سعی کنید حسابی خوش بگذرانید و برای خودتان حال خوب بسازید که رغبتتان روز به روز بیشتر شود. قبل از پیاده‌روی تلفن همراه‌تان را حسابی شارژ کنید و موسیقی‌هایی که دوست دارید را داخل آن بریزید. علاوه بر موسیقی ما سخنرانی‌های روانشناسی و کتاب‌های صوتی را نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم. پس هندزفری را فراموش نکنید. از اپلیکیشن‌های سلامتی و مکان نما که مسیر حرکت شما را در نقشه نشان می‌دهند استفاده کنید. این اپ‌ها به شما اطلاعات جالبی درباره تعداد قدم‌ها، متوسط سرعت و میزان کالری که مصرف کردید خواهند
داد. عکاسی کردن هنگام پیاده‌روی را جدی بگیرید. عکاسی از جاهای دیدنی شهر، خیابان‌های زیبا، خانه‌ها و درختچه‌ها یادگاری هایی هستند که بعدها برایتان می‌ماند. سلفی گرفتن را هم چه تنها و چه با دوستانتان جدی بگیرید که بعدها با دیدن آنها قطعا حس خوبی را برایتان زنده خواهد کرد. تجربه‌های جدید کسب کنید. می‌توانید یک خوراکی تازه امتحان کنید. مکان تازه‌ای بروید و یا برای خودتان هدیه‌ بخرید. یا اینکه در ایستگاه پایانی به سینما بروید. مسیر مدرسه تا خانه ای که سال‌ها پیش در آن با کوله‌پشتی و لباس مدرسه طی می‌کردید می‌تواند یکی از شیرین‌ترین لحظه‌ها را برایتان بسازد. به خصوص تغییر چهره فروشگاه‏ها و صاحب مغازه‌ها را نیز می‌بینید و دوباره خاطرات زیادی در ذهنتان زنده خواهد شد. حتی می‌توانید در این پیاده‌روی به داخل مدرسه کودکی و نوجوانی‌تان هم سر بزنید و حال و هوای آن دوران را برای خودتان زنده کنید. با خودتان خلوت کنید و به خودتان فکر کنید. برای آینده زندگی پیش رو برنامه‌ریزی کنید و کمی درباره خودتان با خودتان حرف بزنید که قرار است برای داشتن یک زندگی بهتر چه کارهایی کنید؟ کدام خصلت‌ها را تغییر دهید و چه ویژگی‌هایی به خودتان اضافه کنید. پیاده‌روی به شما کمک می‌کند ذهن‌تان کمی باز شود. دل‌تان بخواهد چیزی بنویسید. این لحظه‌ها را غنیمت بشمارید و چیزهایی که به ذهن‌تان می‌رسد را در تلفن همراه‌تان ثبت کنید.