امجدی گفت: باید از پژوهش برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد اما اعتقاد به اینکه پژوهش می‌تواند به بسیاری از مشکلات جامعه کمک کند چندان قوی نیست و مسئولان به نتایج پژوهش‌ها اعتقاد ندارند

به گزارش ندای گیلان از رشت،معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش گیلان  پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده در سالن بانک صادرات این شهرستان مهم‌ترین عامل در شناخت مشکلات جامعه را یافتن راه حل علمی و پژوهشی دانست و گفت: پژوهش در دو بعد فردی و اجتماعی به فرد و جامعه کمک می‌کند.

محمد امجدی افزود: پژوهش فن و روش علمی بوده و به‌کار بستن آن جز با آموزش‌های علمی میسر نیست و روش‌های منظم تنها با آموزش‌های علمی برطرف می‌شود نه با آموزش‌های نابه‌هنگام.

وی با بیان اینکه باور راستین در امر پژوهش تقویت نشده است، تصریح کرد: باید از پژوهش برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد اما اعتقاد به اینکه پژوهش می‌تواند به بسیاری از مشکلات جامعه کمک کند چندان قوی نیست و مسئولان به نتایج پژوهش‌ها اعتقاد ندارند.

این مسئول با اشاره به اینکه امر پژوهش حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها درجه دوم قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: آمارهای موجود نشان می‌دهد از هر یک میلیون نفر در کشور، 300 نفر آموزش‌های پژوهش را گذرانده و به عنوان پژوهشگر شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ما اعتبارات اندک به امر پژوهش اختصاص داده شده و آموزش و پرورش به عنوان نخستین متولی امر آموزش نتوانسته نتایج مطلوبی از امر پژوهش دریافت کند.

امجدی با بیان اینکه آموزش و پرورش از نهادهایی است پژوهشکده تعلیم و تربیت در آن تاسیس شده است، تصریح کرد: در این پژوهشکده سعی بر این است تا برای مسایل فرهنگی مقتضیات زمانی و مکانی در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل مربوط به پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ابلاغ شده و تاکنون 16 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در گیلان ایجاد شده است./

غلامرضا مدبری‌فرهم در این همایش گفت: امروز معلم و دانش‌آموز پژوهشگر برتر گیلان و معلم پژوهنده برتر کشوری و معلمان پژوهنده اقدام‌پژوهی و همکارانی که در فراخوان مقالات و ارزیابی عملکرد پژوهشی شهرستان‌ها موفق بوده‌اند و رابطان پژوهش و مولفان برتر استانی تجلیل می‌شوند.

رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت گیلان با بیان اینکه پایان نامه‌های ارشد و دکترا وارد این پژوهشکده شده و منبع بسیار غنی برای ارتقای تحقیق و پژوهش است، تصریح کرد: به‌زودی نرم‌افزار آنلاین در پژوهشکده راه‌اندازی می‌شود و مورد استفاده در سراسر کشور قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه با پشتوانه مدیر کل آموزش و پرورش گیلان سه دفتر اقدام‌‌پژوهی، دفتر نشریه و دفتر مقاله افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم سال 95 برای حوزه پژوهش سال بسیار خوبی باشد.