مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گیلان با بیان اینکه تعداد مستمری بگیران در استان گیلان هزار نفر است گفت: ۸۰ هزار خانوار بیمه شده روستایی در استان گیلان داریم.

به گزارش ندای گیلان؛هانی قلی‌پور با بیان اینکه وقتی روستاییان به سن بازنشستگی رسیده، یا از کارافتاده شده یا فوت می‌کنند امرار معاش خانواده‌شان با بحران و تلاطم مواجه می‌شود اظهار داشت: در گیلان حدود 6 میلیون سرپرست خانوار و افراد بالای 18 سال داریم که طبق قانون باید تحت پوشش بیمه روستایی قرار گیرند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان گیلان تصریح کرد: طبق قانون اگر فرد روستایی، ساکن روستا یا حتی ساکن شهر بوده ولی در روستا فعالیت دارد در تعریف بیمه روستایی و عشایر می‌گنجد و سالانه بنا بر وضعیت مالی، 200 هزار تا 480 هزار تومان به حساب بیمه واریز می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه دولت دو برابر پرداختی آنان بر آن مبلغ مذکور می‌افزاید و این میزان در صندوق بیمه ذخیره می‌شود ابراز داشت: در زمان از کار افتادگی و بعد از بروز حادثه، خانواده فرد بیمه شده 500 هزار تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کند.

قلی‌پور با بیان اینکه حداکثر سن بازنشستگی بعد از 30 سال و حداقل 15 سال کار است خاطرنشان کرد: اگر در سن 50 سالگی، فرد بیمه شود حداقل در 65 سالگی می‌تواند از این مزایا بهره مند شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان گیلان بیان داشت: در گیلان 43 بخش داریم که افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به بخشداری‌ها و دهداری‌ها و شرکت تعاونی دهیاران مراجعه کرده و در این طرح ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه سقف سنی برای بیمه روستایی و عشایری نداریم افزود: افراد بالای 70 سال طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است ولی هنوز ابلاغ نشده با 10 سال پرداخت می‌توانند از این طرح بیمه بهره مند شوند.

قلی‌پور با بیان اینکه در استان گیلان 80 هزار خانوار بیمه شده روستایی داریم اظهار داشت: قدمت بیمه روستایی به 13 سال می‌رسد و نخستین سری بیمه شدگان دو سال آینده به‌طور رسمی بازنشسته می‌شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان گیلان اعلام داشت: تعداد مستمری بگیران در استان گیلان هزار نفر است و بیشترین آمار مستمری بگیران از شهرستان رودبار هستند.

وی با بیان اینکه از همه روستاییان که بدنه اقتصادی و تولید استان گیلان هستند دعوت می‌شود هرچه سریع‌تر به عضویت بیمه روستایی درآیند چرا که حادثه خبر نمی‌کند افزود: روستاییان با این بیمه آشنا هستند اما باید فرهنگ بیمه را باور کنند.

قلی‌پور با تاکید بر اینکه رسانه‌ها، دهیاران، بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها نقش موثری در معرفی بیمه روستایی و عشایری داشته‌اند خاطرنشان کرد: هنوز شناخت و باور کافی از بیمه در اذهان روستاییان وجود ندارد .