امروزه دولت ها همواره برای توسعه و پیشرفت در بخش های گوناگون صنعتی، آموزشی و درمانی به مشارکت بخش خصوصی نیازمند هستند و بخش خصوصی را در راستای اهداف خود به عنوان بازوانی پرتوان به کار می گیرند، این همکاری و تعامل با منافع دولت و بخش خصوصی همراه است.

به گزارش ندای گیلان : امروزه دولت ها همواره برای توسعه و پیشرفت در بخش های گوناگون صنعتی، آموزشی و درمانی به مشارکت بخش خصوصی نیازمند هستند و بخش خصوصی را در راستای اهداف خود به عنوان بازوانی پرتوان به کار می گیرند، این همکاری و تعامل با منافع دولت و بخش خصوصی همراه است.
حال اگر بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن منافع خود و تنها در راستای کمک به دولت به صورت عام المنفعه بتواند به ارائه خدمات به مردم بپردازد، برای بخش دولتی بسیار مفید خواهد بود.
موسسه خیریه امید یکی از این بخش های خصوصیاست که در بیمارستان پورسینای رشت فعالیت می کند. این موسسه با در اختیار گرفتن بخش کوچکی از بیمارستان به صورت قانونی و احداث بخش های vip و فیزیوتراپی درآمد حاصل از کار خود را صرف تعمیر، بازسازی و نوسازی بیمارستان کهن پورسینا می کند. طی چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر درآمد کلان این موسسه و استفاده غیر عادلانه از امکانات بخش دولتی توسط بخش خصوصی در رسانه های گیلان منتشر شد. به دنبال این شایعات و برای بررسی آن، به این موسسه در بیمارستان پورسینا سری زدیم تا با گفت و گو با بیماران و پرسنل آن، چگونگی عملکرد این مجموعه را مورد بررسی قرار دهیم. آنچه می خوانید حاصل گفت و گوی ما است؛
رسول مومن مبارکی 58 ساله از رشت، بیماری که سه روز است مورد عمل جراحی قرار گرفته و در بخش vip این موسسه بستری می باشد. این بیمار از رسیدگی خوب پرستاران در تمامی شیفت ها قدردانی می کند و می گوید؛ پزشک متخصص بنده یکی از متخصصین بیمارستان پورسینا هستند که علی رغم شرایط خاص و مشغله ای که دارد دائما به بنده سر می زنند و جویای حال من می شوند.
این بیمار ادامه داد: اینجا نیازی نیست که کسی را صدا بزنیم تا به ما رسیدگی کند. در طی این سه شب هیچ کم و کاستی وجود نداشت. هزینه و خدمات این موسسه در مقایسه با بیمارستان های خصوصی که هزینه های گزافی را برای معالجه بیماران دریافت می کنند ، بسیار عالی است.
حسینی، همراه یکی از بیماران بستری در موسسه خیریه امید گفت: بیمار ما 12روز است که در این بخش بستری است.
وی گفت: بیمار ما در ابتدا در قسمت داخلی بیمارستان پورسینا بستری بودند که بسیار شلوغ بود و تخت خالی هم نداشت و به دلیل بهره مندی از شرایط ویژه این بخش، بیمارمان را به اینجا انتقال دادیم. وی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است رسیدگی خوب کادر درمان و ارائه خدمات مناسب است.
وی افزود: برخورد پرستاران بسیار مناسب است و دکتر بخشایش پزشک متخصص ایشان همیشه به موقع بر بالین بیمار حاضر هستند. این همراه بیمار با بیان اینکه در کنار این مزیت ها مشکلاتی هم وجود دارد، اظهار داشت: علی رغم همه تلاش ها ، کمبود فضای فیزیکی در روحیه بیمار تأثیر منفی دارد.
وی ادامه داد: از آنجا که پزشک بیمار ما در این بیمارستان فعالیت می کرد با پیشنهاد به موقع ایشان بیمارمان را در موسسه امید بستری و تحت درمان قرار دادیم.وی اظهار داشت: با توجه به رسیدگی عوامل مجموعه موسسه امید و پزشک مربوطه، خوشحالم که بیمارمان در این موسسه که پزشکان حاذق دارد و حداقل هزینه را نسبت به بیمارستان های خصوصی دریافت می کند، بستری شده است.
سیروس سلحشوری 66 ساله بیمار دیگری از رشت ، که در گذشته عمل پروستات نیز انجام داده و هم اکنون به دلیل مشکل تنفسی در موسسه امید بستری شده گفت: مدتی است دچار مشکل تنفسی شده ام و در این بخش بستری هستم. روز گذشته با مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و به تشخیص ایشان برای بستری به این بخش آمدم. علت اصلی مراجعه ام شلوغی بیش از اندازه بخش داخلی اعصاب در بیمارستان پورسینا بود، شنیده ها حاکی از این است که این بخش تنها بخش داخلی اعصاب دولتی شهر رشت می باشد.این بیمار ادامه داد: مهم نیست بخش خصوصی چقدر پول می گیرد، برای من رسیدگی خوب و بدست آوردن سلامتی مهم است.
در این موسسه بهترین امکانات را در اختیار ما قرار می دهند
علیزاده بیمار دیگری از صومعه سرا است که هشت روزی از بستری او در بیمارستان می گذرد و دارای ورم زانوی پا است . وی می گوید؛ با داشتن آرتروز در بیمارستان پورسینا مورد عمل جراحی قرار گرفتم و پزشک متخصص ام دکتر سالاری است.
وی اظهار داشت: بنده از همه پرسنل و امکانات اینجا رضایت کامل دارم چون واقعا رسیدگی می کنند. برای درمان هم می توان در بیمارستان پورسینا یا موسسه امید که مثل بیمارستان خصوصی خدمات ارائه می کند مراحل را گذراند.
علیزاده این مطلب را که هزینه دریافتی توسط این موسسه بسیار بالاست را تکذیب کرد و گفت: این بخش با توجه به اینکه از نظر امکانات کمتر از بیمارستان های خصوصی نیست ، رسیدگی پرسنل آن بسیار عالی است و نظافت، زمان غذا و … آن هیچ کم و کاستی ای ندارد.
خط قرمز ما بیمار است و رسیدگی تمام وقت به بهترین شکل ممکن از وظایف ماست
در ادامه با پرسنل موسسه نیز گفت و گویی داشتیم. در ابتدا خانم صفایی مدیر داخلی قسمت vip که در گذشته پرستار بیمارستان حشمت بوده و اکنون بازنشسته است، اظهار داشت: طی یک فراخوان، از مهر 89 در اینجا مشغول فعالیت شدم. موسسه امید یک موسسه خصوصی و یک طرح مشارکتی است که در تعامل با بخش دولتی فعالیت می کند. در گذشته این مکان را برای پست آی سی یو در نظر گرفته بودند که بعد بازسازی به بخش تبدیل شد . این بخش دارای هشت یونیت است و بنده هماهنگی های لازم را در شیفت صبح و عصر را انجام می دهم.
وی تصریح کرد: همه پرستاران بخش vip در گذشته در پورسینا مشغول بوده اند و جهت ارائه خدمات درمانی از تجربه کافی برخوردار هستند.صفایی ادامه داد: حفظ حقوق بیمارخط قرمز ما است و رسیدگی تمام وقت به بهترین شکل ممکن، مهمترین وظیفه کارکنان این بخش است.گفت وگو با بیماران، همراهان و کارکنان ، شایعه پراکنی های اخیر از سوی برخی منتقدین را کمرنگ کرد.
یک ریال هم از دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت و درمان دریافت نشده است
در طی بازدید از بخش vip این موسسه و همچنین کارهای صورت گرفته نظیر بهسازی ، آماده سازی و تجهیز بخش های متعدد بیمارستان شامل ؛ اورژانس، درمانگاه، فیزیوتراپی و … گفت وگویی با مدیریت موسسه خیریه امید نیز انجام داده ايم که در ادامه می آید.
دکتر هاجر تحریری نیک صفت مدیر عامل موسسه خیریه امید ضمن قدردانی از مسئولین و مدیریت بیمارستان پورسینا که تنها مرکز ترومای استان گیلان می باشد نیز تشکر کرد و افزود: کلیه اقدامات صورت گرفته طی یک سال و نیم اخیر در بیمارستان بدون مساعدت مالی از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و یا وزارت بهداشت بوده است.
وی ادامه داد: طی این مدت بالغ بر 700 میلیون تومان برای ساخت، بازسازی و تجهیز بیمارستان پورسینا هزینه شده است. این در حالی است که قبل از طرح تحول نظام سلامت، وزارت بهداشت بودجه تملک دارائی 10 سال بیمارستان را حدود 500 میلیون تومان در نظر گرفته بود، یعنی میانگین سالی 50 میلیون برای بیمارستان عریض و طویل و پرهزینه ای چون پورسینا که حتی هزینه تعمیرات هم نمی توانست باشد.
دکتر هاجر تحریری نیک صفت افزود: موسسه خیریه امید در واقع مشاور و بازوی دولت است و به لطف خدا توانستیم یاری دهنده این بیمارستان باشیم. پورسینا جزء هجده بیمارستانی است که از سال 1384 به عنوان هیات امنایی انتخاب گردید تا به صورت آزمایشی آغاز به کار کند.
وی افزود: بهره مندی از بخش خصوصی، کسب درآمد و اداره شدن توسط بخش خصوصی از جمله اهداف هیات امنایی کردن بیمارستان های است. در این خصوص اگر قرار باشد رئیس هیات امنا رئیس دانشگاه باشد قاعدتا باز همان تفکرات دولتی بر مدیریت بیمارستان غالب می شود. در حال حاضر ساختار هیأت امنایی وجود ندارد و نظرات دانشگاه بر بیمارستان ها ارجحیت دارد.
وی ادامه داد: موسسه خیریه امید دارای آرامش خاصی است و با توجه به خصوصی بودن آن هزینه دریافتی ما نسبت به سایر بیمارستان های خصوصی حداقل 10 درصد کمتر است. از آنجا که این موسسه سهام دار و سرمایه گذار ندارد در نتیجه هزینه های جانبی هم ندارد. هر بیمار یک اتاق و تخت مجزا دارد و تمام پرسنل همت خود را در رسیدگی به بیمار به کار می گیرند. دکتر تحریری اظهار داشت: از شهریور 92 احداث بخش vip این موسسه با همدلی و همیاری بیمارستان و موسسه مد نظر قرار گرفت.
وی در تشریح فعالیت های موسسه امید گفت: درآمد موسسه از سه منبع تامین می شود اول از کمک های خیرین، دوم دریافتی بیمه تکمیلی و سوم سود فروش تجهیزات پزشکی. بستری شدن بیماران در بخش vip و فروش تجهیزات پزشکی دو فعالیت اقتصادی بزرگ موسسه امید است، که از سود حاصله جهت خرید تجهیزات، بازسازی یا پرداخت حقوق کارکنان استفاده کنیم.
وی گفت: قبل از طرح تحول نظام سلامت تجهیزات پزشکی را مستقیماً به مردم می فروختیم و بدهی ما به شرکت ها نیز با پانزده روز تاخیر پرداخت می شد ، اما در حال حاضر بر اساس این طرح، با توجه به اینکه بیمارستان موظف به تهیه تجهیزات برای بیمار است ،پرداختی از سوی بیمارستان با تاخیر صورت می پذیرد و ما را در انجام تعهدات نسبت به شرکت های تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه می کند.
مدیر عامل موسسه امید اذعان داشت: موسسه امید بخشی از بیمارستان را اجاره و سپس نسبت به بازسازی و تجهیز آن اقدام نمود. وی ادامه داد؛ امید یک موسسه خیریه بوده و کلیه فعالیت های آن در راستای کمک به بیمارستان است. البته شاید گفته های بنده برای برخی غیر قابل باور باشد، اما در واقع تمام اسناد و مدارک موجود گواه این است که سود حاصله، صرف بهسازی خود بیمارستان پورسینا می شود.
موسسه امید به دلیل ماهیت خیریهای که دارد هیچ نفعی نمیبرد و تمامی سود آن به بیمارستان دولتی پورسینا میرسد
دکتر تحریری نیک صفت تصریح کرد: پس از تاسیس موسسه امید تدوین اساسنامه، آیین‌نامه‌های مالی، استخدامی و اجرایی از جمله اقدامات اولیه ای بود که زیر نظر مشاور حقوقی انجام شد. با توجه به فعالیت اقتصادی موسسه نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمودیم لذا کلیه فعالیتهای آن کاملا قانونی است.
وی اضافه کرد: محور فعالیتهای موسسه، طرح معروف مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی است0. طرح مذکور، طرحی کاملا شناخته شده برای دنیاست و در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه بهداشت و درمان استفاده می‌شود، همچنین طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، باید از ظرفیت مردم در حوزههای مختلف از جمله در بخش بهداشت و درمان استفاده کنیم. البته تفاوت ما با بخش خصوصی این است که بخش خصوصی سود میبرد و سود میرساند ولی موسسه امید به دلیل ماهیت خیریهای که دارد هیچ نفعی نمیبرد و سود آن نیز به بیمارستان دولتی پورسینا میرسد در واقع به ظاهر مشارکت بخش خصوصی با دولتی است ولی در واقع بخش خصوصی در خدمت بخش دولتی است که به عنوان بازوی کمککننده، فعالیت دارد.
تحریری نیکصفت در خصوص اقداماتی که از سوی موسسه امید در بیمارستان پورسینا انجام گرفته، گفت: راهاندازی بخش CPRدر اورژانس با هزینهای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان، آمادهسازی بخش VIP با تجهیزات کامل با هزینهای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان، ایجاد ۴ تخت VIP در بخش الکتیو مغز و اعصاب با هزینهای حدود ۱۶ میلون تومان، بازسازی بخشی از فضای فیزیوتراپی با ۴ تخت VIP با هزینهای بالغ بر ۳۰ میلیون تومان، بازسازی اورژانس(راهرو، اورژانس ۲، اتاق استراحت پزشک، اتاق تریاژ، اتاق معاینه پزشک، اتاق عمل سرپایی، اتاق پذیرش رادیولوژی، اتاق گچ، اتاق استراحت پزشکان کشیک، اتاقهای کارشناسان بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی، اتاق انتظار همراهان بیمار و اتاق انتظامات) با هزینهای بالغ بر ۸۸ میلیون تومان، بازسازی کلاسهای آموزشی رادیولوژی با هزینه ۲۱ میلیون تومان، بازسازی کامل یک اتاق عمل ارتوپدی با هزینه ۲۵ میلیون تومان، ساخت دو اتاق عمل جدید جراحی مغز و اعصاب و سالن انتظار همراهان بیمار با هزینهای بالغ بر ۴۷۰ میلیون تومان، پرداخت بخشی از هزینههای درمان بیماران بیبضاعت به ارزش حدود ۵۰ میلیون تومان، خرید و اهدای وسایلی مانند تلوزیون، اسکراپ، کولر، پتو، بالش، تخت بیمارستانی، ویلچر، برانکارد، ساکشن، جاروبرقی و … برای بخشها با هزینهای بالغ بر ۳۰ میلیون تومان و بازسازی اتاق درآمد بیمارستان با هزینهای بالغ بر ۲۲ میلیون تومان از جمله اقدامات انجام شده توسط موسسه امید در بیمارستان پورسینا است.
وی تصریح کرد: تمام افرادی که به عنوان هیات امنا و هیات مدیره موسسه مشغول فعالیت اند از افراد سرشناس استان هستند که به فضل خدا نیاز مالی ندارند و هدفشان برداشتن گامی موثر برای جامعه است و همین امر موجب ایجاد شایعات و شبهات برای برخی افراد گردیده است.
دکتر تحریری اذعان داشت: موسسه امید اگر بخواهد می تواند ساختمانی جدا از بیمارستان اجاره کند تا کادر اداری خود را به آنجا منتقل کند. اما ضرر این کار در این است که پولی را که می شود برای بازسازی بیمارستان هزینه کرد صرف پیش پرداخت یا اجاره ساختمان می شود. لیکن ما در اینجا صرفه جویی می کنیم.
برای روشنگری اذهان عمومی پاسخگو هستیم
وی ادامه داد: انتظار من از مسئولین این است که هدف ما را ببینند و بشناسند همانگونه که هستیم و هیچ توقع دیگری نداریم و اکنون نیز برای روشنگری اذهان عمومی پاسخگو هستیم.
دکتر هاجر تحریری نیک صفت اذعان داشت: برای آغاز به کار بخشVIP ، موسسه امید 100 میلیون وام دریافت کرد که برای ادامه کار تاکنون بیش از 200 میلیون تومان هزینه شده است. اعتماد به مدیریت این موسسه سبب گردیده تا بتوانیم بخش های زیادی از بیمارستان را نوسازی کنیم.
تحریری ضمن قدردانی از همه خیرین که به این موسسه کمک های شایانی کرده اند گفت: باید بصورت ویژه از آنها تقدیر نمود. وی افزود: هفته گذشته در همایشی با نام سازمان مردم نهاد سلامت از مشاور وزیر بهداشت خواستیم تا یک مکانیزم تشویقی برای ریاست دانشگاه در جذب مشارکت خیرین در نظر بگیرند.
مدیر عامل موسسه امید اذعان داشت: تمام فعالیت ها در این موسسه قانونی است. کارشناسی از دادگستری اجاره امسال و سال گذشته را تعیین کرد. موسسه امید هم برای بیمارستان درآمدزایی دارد و هم اجاره پرداخت می کند. تمام بیمارانی که در بخش vip یا فیزیوتراپی موسسه بستری هستند بیمه پایه آنها بصورت کامل به بیمارستان پرداخت می شود که جزء درآمد اختصاصی بیمارستان تلقی می گردد.
وی خاطر نشان ساخت: خیرین کمک نقدی و غیر نقدی بسیاری می کنند که جای قدردانی دارد، البته اعتماد کامل آنها به موسسه خیریه امید موجب این اقدام خیرخواهانه است. در طی چند سال فعالیت در حوزه های خدمت واقعا با جان و دل در خدمت این عزیزان هستیم و خدمت در راه خدا بزرگترین نعمت و لذت برای بنده است. طبق فرمایش حضرت امام خمینی(ره) در کارهای معنوی ، خود را با افرادی بالاتر از خود و در مادیات خود با آدم های پایین تر از خود مقایسه کنید.
بیمارستان پورسینا توجه ویژه مسئولین را می خواهد
دکتر هاجر تحریری نیک صفت در پایان ضمن قدردانی از ریاست بیمارستان پورسینا یادآور شد: روز اول که به این موسسه آمدم خط قرمزم را اسلام،‌ انقلاب و رهبری تعیین کردم. در این موسسه افراد با سلایق مختلف حضور دارند که خوشبختانه با همدلی، همیاری جهت کمک و خدمت به سلامت جامعه با هم اتحاد داریم. در اینجا منفعت مالی نداریم، سهامدار نیستیم و فرزندانمان در این موسسه مشغول به کار نیستند . بنابراین جای تامل دارد که برای مجموعه پرتلاش و خدوم این موسسه شایعاتی را بر زبان آورند. از نقد سازنده استقبال می کنیم .منتقدین در واقع باعث رشد و پیشرفت ما هستند و بنده آماده پاسخگویی به هر نقد منصفانه ای هستم.
با توجه به گفته های همه عزیزان به نظر می رسد پرترددترین بیمارستان گیلان نیازمند توجه بیشتر مسئولین و صبوری منتقدین است تا بیمارستانی که علاوه بر پذیرش بیماران گیلان پذیرای بیماران سایر استان های همجوار نیز است، دوباره به روزهای اوج خود برگردد و جای بسی کم لطفی است که تلاش های بی شائبه ساکنان این بیمارستان را نبینیم.
از مسئولین استان انتظار داریم با تخصیص اعتبارات و تجهیز مناسب بیمارستان در راستای بهبود وضعیت درمان استان گام بردارند چرا که پورسینا پیشانی درمان گیلان است. شاید به اغراق بتوان گفت؛ نمی شود گیلانی باشی و خاطره ای از پورسینا نداشته باشی!
در این زمینه درروزهای تعطیل در برخی از بیمارستان های شهرستان های گیلان پزشک معالج نیست و در نتیجه همه بیماران به پورسینا سرازیر می شوند، واقعا این ندیده ها را چه کسی می بیند! شاید بتوان گفت اینجا حتی سنگ فرش ها هم بیکار نیستند.
چه کسی این حجمه عظیم کار را در پورسینا می بیند…
راستی اگر قرار است پورسینا فشار کار بیمارستان های مستقر در شهرستان ها را نیز به دوش بکشد چرا مسئولین نسبت به بهبود وضعیت آن ، این همه بی توجه هستند./رشت پرس