معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه روزانه هزار و ۸۰۰ تن زباله در استان تولید می‌شود گفت: پسماند در استان گیلان به بدترین شیوه در حال دفن شدن است و استان جز این اقدام چاره دیگری ندارد.

به گزارش ندای گیلان،حجت شعبان‌پور شامگاه یکشنبه در نشست خبری در رشت با اشاره به ضرورت مشارکت تفکیک پسماند از مبدا در جامعه اظهار داشت: تنها راه حل مشکل زباله در استان کاهش حجم سرانه پسماند در گیلان است.

معاون عمرانی استاندار گیلان سرانه تولید پسماند گیلان را فراتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: کارگروه‌های پسماند در تمام شهرستان‌های استان تشکیل شده و طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرستان‌ها دنبال می‌شود.

شعبان‌پور با تاکید بر اینکه تفکیک زباله از مبدا در 3 سال گذشته بالغ بر 14 درصد بود که امروز این میزان به بیش از 60 درصد در استان رسیده است تصریح کرد: با تمهیدات و اقدامات انجام شده تلاش است تا پایان سال متناسب با نرم جهانی تفکیک زباله از مبدا را در استان به 100 درصد برسانیم.

وی قسمت عمده‌ای از زباله را دارای ارزش عنوان کرد و با بیان اینکه به‌دلیل استفاده نکردن از این ارزش زباله برای ما به یک تهدید تبدیل شده است خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راهکارهای مقابله با پسماند در استان‌های شمالی، تهیه کمپوست است که مواد آلی پسماند تبدیل به کود شده و مواد زائد به‌دلیل حذف مواد آلی از زباله شیرابه تولید نمی‌کند.

معاون عمرانی استاندار گیلان با تاکید بر اینکه اعتبار دو کارخانه کمپوست در گیلان مصوب شده است بیان کرد: در حال حاضر 3 کارخانه کمپوست در شهرستان‌های رشت، بندرانزلی و رودسر فعالیت می‌کنند.

شعبان‌پور با اشاره به اینکه توسعه کارخانه کمپوست شهرستان رشت در دستور کار است و اقدامات احداث کارخانه مذکور در لنگرود انجام شده است افزود: برای احداث کارخانه کمپوست لنگرود 2 میلیارد تومان تامین اعتبار شده است که یک میلیارد تومان از میزان مذکور اختصاص یافته است.

شعبان‌پور با بیان اینکه روزانه بالغ بر هزار و 800 تن پسماند در گیلان تولید می‌شود تاکید کرد: کل استان گیلان با معضل پسماند و زباله در استان درگیر هستند و پسماند در حال حاضر به بدترین شیوه در گیلان در حال دفن شدن است و استان چاره‌ای جز این اقدام ندارد./تسنیم

انتهای پیام/