اکنون نسلی دیگر از پزشکان میهن عزیزمان ایران، با تأسی به خیل شهیدان گرانقدر جامعه پزشکی، با وجود مشکلات و کمبودهای زیرساختی، برای خدمت به مردم شریف ایران و بویژه محرومان و مستضعفان کمر همت بسته‌اند.

ندای گیلان: دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مناسبت روز پزشک یادداشتی را در روزنامه جام جم نوشته که آن را در ادامه می خوانید:
سلامت و رفاه اجتماعی به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ عواملی که بدون در نظر گرفتن آنها مسیر عادی زندگی فرد و اجتماع مختل می‌شود و بدون هیچ تعارفی، پزشکان بازیگران اصلی این میدان محسوب می‌شوند؛ مردان و زنانی که علاوه بر تأمین سلامت و تسکین آلام دردمندان، متعهد به مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی هستند.
برای درک بهتر موضوع، قدری به گذشته‌های نه‌چندان دور برگردیم؛ روزها و ماه‌های پرالتهاب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که پزشکان در سخت‌ترین شرایط امنیتی پای به میدان گذاشتند و بر مبنای قسمی که یاد کرده بودند و تعهدی که در جان و دلشان ریشه داشت، درمانگر جراحت‌های حاصل از گلوله‌های سربی و از آن عمیق‌تر، زخم‌های روحی مردمی شدند که برای آزادی و استقلال کشورشان از جان گذشته بودند. این فداکاری‌ها سال‌ها بعد در دوران دفاع مقدس، زیر سقف‌ بیمارستان‌های صحرایی به شکلی دیگر رخ نمود. آن روزها صحنه‌هایی را شاهد بودیم که فقط آنها که بودند و دیدند، در خاطرشان می‌ماند و بس که کلام را یاری باز گفتن آنچه چشم‌ها دیده‌اند، نیست.آنچه از آن دوران در خاطره‌ها مانده، حماسه‌آفرینی دانش، بینش و تعهد خدمت به انسان‌ها در مقابل کج‌اندیشی، ددمنشی و آتش سلاح‌های کشتار جمعی است. یاد همه پزشکان شهید گرامی باد.
اکنون اما نسلی دیگر از پزشکان میهن عزیزمان ایران، با تأسی به خیل شهیدان گرانقدر جامعه پزشکی، با وجود مشکلات و کمبودهای زیرساختی، برای خدمت به مردم شریف ایران و بویژه محرومان و مستضعفان کمر همت بسته‌اند. طرح تحول نظام سلامت که قریب به پانزده ما از اجرای آن می‌گذرد، خط مقدم این رزمگاه است تا پس از سال‌ها نابسامانی، امکان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب را با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم آورند.
تحقق این آرمان بزرگ که در نگاه برخی منتقدان، عملی به نظر نمی‌رسید، از دو بعد حائز اهمیت است. ابتدا باید به تاثیرگذاری و نقش بی‌بدیل پزشکان در این طرح اشاره کنیم که با اهتمام ویژه به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی، از یک‌سو خدمات باکیفیت و قابل قبولی به جامعه ارائه دادند و از سوی دیگر به عنوان گروه مرجع و صاحب نظر در این حوزه، زمینه تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف آن را فراهم آوردند.
بعد دوم، نگاه مردم یا به عبارتی مصرف‌کنندگان نهایی خدمات بهداشت و درمان است که با اجرای این طرح، شهرها و روستاهای‌شان تجهیز و پرداخت از جیب‌شان به حداقل ممکن رسید که حاصلش رضایتی عمومی در پس سال‌ها نارضایتی در عرصه بهداشت و درمان بود.اسناد بالادستی نیز ما را برای اجرای طرح تحول نظام سلامت و سامان بخشیدن به شرایط موجود یاری کرد تا در زمینه محرومیت‌زدایی، تامین عدالت در حوزه سلامت، کاهش پرداخت از جیب مردم و همچنین توسعه و بهبود زیرساخت‌ها در مناطق محروم، گام‌هایی بلند برداریم. اینک در روزی که به نام سپید پوشان این مرز و بوم بزرگ داشته شده، صمیمانه‌ترین تبریک‌ها را نثار مردان و زنانی می‌کنیم که با تعهد، سختکوشی و ایثار و گذشت، درد و بیماری را از تن هموطنان می‌زدایند و آرامش را مهمان جان‌های‌شان می‌کنند.
نام‌تان بلند، روزتان مبارک.
دکتر سیدحسن هاشمی – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی