مدیر امورشعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گیلان گفت:در ده‌ماهه سال جاری 37 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گیلان پرداخت‌شده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مالک وطن‌خواه، مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گیلان صبح امروز در نشست خبری با قدردانی از حمایت‌های نیکوکاران از نیازمندان با سرمایه‌گذاری در این صندوق اظهار داشت: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت باتجربه بیش از سه دهه فعالیت در بدنه کمیته امداد تحت عنوان اداره کل امور اجرایی و وام در تیرماه سال 95 با مجوز بانک مرکزی راه‌اندازی شد.

وی هدف از تأسیس صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت را احیاء و ترویج سنت حسنه احسان و نیکوکاری با استفاده از ظرفیت مردمی و نیکوکاران عنوان کرد و افزود: مردم و به‌ویژه نیکوکاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق شرایط پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای حل بخشی از مشکلات مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه را فراهم می‌کنند .

وطن‌خواه با اشاره به اینکه در حال حاضر در 45 نقطه از استان گیلان باجه و عامل یا نماینده صندوق فعال است که کارهای سپرده‌گذاری، تعرفه و تشکیل پرونده وام را انجام می‌دهند تصریح کرد: با استقرار و استفاده از نرم‌افزار کوثر ارتباط صندوق امداد ولایت به شبکه یکپارچه بانکی (شتاب) برقرارشده و امکاناتی همچون استفاده از اینترنت بانک، همراه بانک و تلفن‌بانک و تحویل سامانه‌های فروشگاهی pos نیز در این صندوق فراهم‌شده است .

مدیرامورشعب صندوق امداد ولایت استان گیلان با تأکید بر اینکه در بیشتر موارد کمک‌های کوچک می‌تواند گره‌های بزرگی از زندگی نیازمندان باز کند، خاطرنشان کرد: نوع‌دوستی مردم گیلان همواره در شرایط مختلف به اثبات رسیده است و باید با تلاش همگانی، باور و فرهنگ قرض‌الحسنه و کمک معرض بجای بلاعوض در جامعه تقویت شود .

وی بابیان اینکه شرایط انجام فعالیت‌هایی همچون حمایت از صندوق‌های خانگی و پرداخت حقوق کارکنان شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت فراهم‌شده است، افزود: عملکرد این صندوق مانند یک کیف پول برای شهروندان است که از محل مانده کاری منابع شهروندان در حساب سپرده، تسهیلات کارگشایی و اشتغال به نیازمندان با اولویت مددجویان کمیته امداد پرداخت می‌شود.

وطن‌خواه به دو نوع سپرده برای جذب سرمایه مردم در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اشاره کرد و گفت: نوع اول سپرده عادی یا عندالمطالبه با نیت خیر و کمک به نیازمندان با تشخیص صندوق وامداد است و سپرده‌گذار هر زمان اراده کند از طریق عابر بانک و درگاه‌های اینترنتی و سایر امکانات بانکی می‌تواند موجودی‌اش را برداشت کند و یا مبلغ موجودی خود را افزایش دهد .‌

وی نوع دوم سپرده صندوق امداد ولایت را سپرده اداره شده یا ویژه عنوان و ادامه داد: در این نوع سپرده، سرمایه‌گذار می‌تواند افرادی را برای گرفتن تسهیلات از محل سپرده خود تعرفه کند و صندوق هم بر اساس خواسته و نظر سپرده‌گذار تسهیلات در اختیار افراد معرفی‌شده قرار می‌دهد.

مدیرامورشعب صندوق امداد ولایت استان گیلان تصریح کرد: بهتر است شهروندان مبلغی را که معمولاً در حسابی مانند کیف پول برای هزینه‌های روزانه و جاری نگهداری می‌کنند در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده تا علاوه بر انجام امور روزانه، از سرمایه و منابع خود برای ذخیره اخروی نیز استفاده کنند.

وطن‌خواه، تفاوت سپرده نوع اول با نوع دوم را در برگشت منابع به سپرده‌گذار دانست و گفت: در نوع دوم سپرده‌گذاری، آن بخشی از سپرده که به‌صورت تسهیلات و با تعرفه سپرده‌گذار اعطاء شده مشروط به برگشت اقساط از طریق تسهیلات گیرنده است و صندوق بلافاصله پس از پیگیری و وصول مطالبات و اقساط، وجوه مانده سپرده را به سپرده‌گذار عودت می‌دهد و تمامی این موارد طبق قراردادی بین صندوق و سپرده‌گذار به توافق و تفاهم می‌رسد .

وی پرداخت تسهیلات از طریق صندوق امداد ولایت را با کارمزد سه درصد اعلام کرد و افزود: این میزان کارمزد برای یک‌بار و در ابتدای پرداخت تسهیلات از وام‌گیرنده کسر وبرای هزینه‌هایی هم چون مطبوعات، اوراق پرونده وام و کارت‌های بانکی ATM و سایر هزینه‌های بانکی هزینه می‌شود .

وطن‌خواه بابیان اینکه در ده‌ماهه سال جاری 37 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گیلان پرداخت‌شده است، گفت: 25 میلیارد تومان از این تسهیلات کارگشایی و 12 میلیارد تومان آن برای خودکفایی و اشتغال‌زایی مددجویان و نیازمندان بوده است .

 تسهیلات پرداختی برای امور درمانی، ازدواج، تحصیل، بدهی و وام‌های معسرین یا محکومان به جرائم غیر عمد تا سقف 15 میلیون تومان است و همچنین تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زائی با توجه به نوع طرح و شغل از طریق تعرفه حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد قابل پرداخت است .

وی بابیان این‌که کمک‌های بلاعوض در بیشتر موارد موجب ترویج فرهنگ کاهلی در توجه به کار و تلاش می‌شود افزود : اساس قرض‌الحسنه، ترویج فرهنگ کار و تلاش محرک در تولید است .

وطن‌خواه تأکید کرد: بازپرداخت به‌موقع تسهیلات باعث می‌شود تا مشکلات و گرفتاری‌های افرادی را که در انتظار دریافت خدمت هستند به نحو صحیح و مطلوب حل شود تا چرخه کمک به نیازمندان استمرار پیدا کند.

وی بابیان اینکه مردم نیک‌اندیش گیلان حداقل مبلغی که برای انجام کارهای روزانه خود کنار می‌گذارند را از طریق کارت‌های این صندوق جابجا کنند، گفت: با تراکنش‌های انجام‌شده و مانده کاری منابع آنان، سنت نیک قرض‌الحسنه و کمک به نیازمندان در استان تعالی پیدا می‌کند .

وطن‌خواه به طرح ((هر گیلانی یک قرض نیکو)) اشاره کرد و افزود: این طرح باهدف ترویج و توسعه فرهنگ غنی قرض‌الحسنه اجرا می‌شود و هر گیلانی یک سپرده و قرض نیکوی حداقل صدهزارتومانی نزد صندوق امداد ولایت افتتاح می‌کند تا گره‌گشای مشکلات نیازمندان و متقاضیان هم استانی خود باشد .

مدیرامورشعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در پایان گفت: تنها شعبه صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در استان گیلان، در بلوار شهید انصاری گلباغ نماز به سمت صابریم، جنب آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، ساختمان اهدایی انجمن بانوان نیکوکار استان قرار دارد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های 33724133 و 33723800 و 33723646 و 33723640 ارتباط برقرار کنند یا عضو کانال تلگرامی این صندوق به نشانی velayat7701@ شوند و یا به سایت اینترنتی www.sqev.ir مراجعه کنند