مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از پرداخت تسهیلات 12 تا 16 میلیون تومانی به کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا خبر داد و گفت: تمام بنگاه‌هایی که کارگر مشمول پرداخت بیمه تأمین اجتماعی دارند در صورت حفظ نیروی کار خود می‌توانند این تسهیلات را از دولت دریافت کنند.

به گزارش ندای گیلان،عباس علیزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران از تصمیم دولت در راستای پرداخت تسهیلات کلان به تعداد زیادی از رسته‌های شغلی که در جریان شیوع کرونا آسیب دیدند خبر داد و اظهار داشت: تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی به کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا در گیلان پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه دولت برای کاهش تبعات مخرب شیوع کرونا در حوزه اقتصادی بسته‌های حمایتی ویژه‌ای را در نظر گرفته است عنوان کرد: تمام بنگاه‌هایی که کارگر مشمول پرداخت بیمه تأمین اجتماعی دارند در صورت حفظ نیروی کار خود می‌توانند این تسهیلات را از دولت دریافت کنند.

علیزاده نوع تسهیلات حمایتی که دولت قصد پرداخت آن را به بنگاه‌ها کسب و کارها دارد را بر دو نوع تقسیم‌بندی کرد و ضمن تشریح بیشتر این موضوع ابراز داشت: به بنگاه‌هایی که به دستور دولت و حاکمیت و برای پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند به ازای هر کارگر بیمه شده‌ای که حفظ کنند مبلغ ۱۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی میزان تسهیلات پرداختی به کسب و کارهایی که در مسیر شیوع کرونا آسیب دیده و خودشان فعالیت اقتصادی‌شان را تعطیل کردند ۱۲ میلیون تومان به ازای هر کارگر بیمه شده اعلام کرد و اظهار داشت: طبق تصمیم دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سود این تسهیلات پرداختی ۱۲ درصد تعیین شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تعداد رسته‌های شغلی که فعلاً مشمول دریافت تسهیلات حمایتی دولت می‌شوند را ۱۴ رسته دانست و خاطرنشان کرد: سود تسهیلات هر کارگاه، بنگاه و کسب و کاری که نسبت به نحوه هزینه کرد تسهیلات حمایتی دولت تخطی کرده و حق کارگر را تضعیف کند افزایش پیدا می‌کند.

علیزاده عدم پرداخت تسهیلات بانکی تا دو سال را از دیگر جرایمی که برای کارفرماهای متخلف در نظر گرفته شده است اعلام کرد و افزود: هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، دفاتر خدمات سفر، گردشگری، مراکز تولیدی، توزیعی، حمل و نقل درون و برون شهری، آرایشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها برخی از مشمولان دریافت تسهیلات حمایتی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای مشمولان دریافت تسهیلات حمایتی دولت، طبق کد کارگاهی‌شان پیامک ارسال می‌شود خاطرنشان کرد: مشمولان باید به سامانه کارا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات و ثبت‌نام خود اقدام کنند و به غیر از این روش هیچ راه دیگری برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اعطای بسته‌های معیشتی به ۳ میلیون خانوار آسیب‌دیده از شیوع کرونا در سه ماه گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قشر کارگران و دست‌فروشان نیز قطعاً جزء همین خانوارهایی هستند که بسته‌های حمایتی را از دولت دریافت کردند.