در سی و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت عدم پرداخت حق بیمه معوقه کارکنان شهرداری رشت بررسی شد. به گزارش ندای گیلان گیلان ،  رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در ابتدای جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد:  امیدوارم برنامه های خوبی در این اعیاد اجرا و گزارش […]

در سی و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت عدم پرداخت حق بیمه معوقه کارکنان شهرداری رشت بررسی شد.

به گزارش ندای گیلان گیلان ،  رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در ابتدای جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد:  امیدوارم برنامه های خوبی در این اعیاد اجرا و گزارش اقدامات انجام شده به شورا ارسال شود.

فاطمه شیرزاد به برنامه های هفته سلامت اشاره و تصریح کرد: هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت با شعار( سلامت برای همه و در هر کجا) برگزار می شود و امیدوارم توجه به سلامت مردم فقط مختص به این هفته نباشد.

وی با اشاره به راه اندازی کانون سلامت محله شهرداری رشت بیان کرد: نخستین کانون سلامت محله هفته گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در رشت افتتاح شد و این اقدام گام موثری در راستای توجه به سلامت شهروندان است.

شیرزاد به الزام شهرداری رشت مبنی بر احداث کلینیک مختص کارکنان شهرداری رشت اشاره و تصریح کرد: شورا در دوره های گذشته نیز تا حدودی به زیر ساختهای این مهم توجه و امیدواریم با راه اندازی کلینیک مجهز و تخصصی متعلق به کارکنان شهرداری رشت در حوزه تقسیم سرانه سلامت گام های خوبی برداشته شود.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه های همکاری ما بین شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان منعقد شده است گفت: در بیشتر تفاهم نامه های ما بین شهرداری و دستگاه های دولتی از ظرفیت شهرداری و شورا استفاده می شود اما پس از آن جایگاهی برای شهرداری رشت تعریف نمی کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت افزود: راه اندازی مرکز نگهداری معتادین متجاهر توسط شهرداری رشت از دیگر اقدامات در راستای توجه به مباحث اجتماعی است.

شیرزاد به معوقات بیمه کارکنان شهرداری رشت اشاره و تصریح کرد: این مشکل در دوره های گذشته نیز وجود داشته و مدیر ارشد هر سازمان و دستگاهی ملزم به پرداخت حقوق، حق بیمه و.. کارکنان است اما متاسفانه همواره شاهد مشکلات مالی و مسدود شدن حسابهای شهرداری رشت هستیم.

وی مدیران شهرداری رشت را بازوی اجرایی اعضای شورا دانست و گفت: امیدوارم شهردار رشت با دقت بیشتری به این حوزه توجه و دغدغه های کارکنان شهرداری پیرامون عدم پرداخت حق بیمه معوقه  و…را برطرف کند.

شیرزاد به المانهای شهر رشت اشاره و اظهار کرد: برخی از این المانها نیازمند بازنگری هستند .

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به آلودگی دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت بیان کرد: آلودگی این دو رودخانه موضوع پنهانی نیست و انتظار داریم در بودجه های استانی به این مهم اعتبار مشخصی اختصاص پیدا کند.

وی با ابراز گلایه از عدم اختصاص ۲۵ درصد منابع دولتی به منظور خرید دستگاه زباله سوز برای سراوان تصریح کرد: متاسفانه ۲۵ درصد اعتبار دولتی به منظور خرید زباله سوز برای سراوان به شرکت TTS پرداخت نشده و این در حالی است که معضل زباله سراوان بارها مطرح شده است.

شیرزاد با بیان اینکه حجم زباله های حاشیه رودخانه رشت در حال افزایش است گفت: معاونین خدمات شهری در سطح مناطق با سازمان پسماند شهرداری رشت مساعدت  و همکاری کنند و باید در حوزه مباحث فرهنگی نیز با جدیت اقدام کرد.

وی سرازیری فاضلاب های سطح رشت، پرتاب زباله به داخل رودخانه  ها و… را از جمله مشکلاتی دانست که باید برطرف شود و اظهار کرد: باید از منابع طبیعی و خدادادی استفاده شود و اجرای پروژه پارک آبی در رشت از جمله مصوبات شورای چهارم بوده که تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی سطح شهر اشاره و بیان کرد: باید از ظرفیت واقفین و خیرین سلامت در این حوزه بهره مند شد و احداث سرویسهای بهداشتی عمومی در برخی از مناطق رشت بسیار حائز اهمیت بوده و در پیاده راه فرهنگی، حاجی آباد، صیقلان و… فقدان سرویس بهداشتی موجب گلایه شهروندان شده است.

شیرزاد با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر رشت همواره از جذب سرمایه گذار حمایت کرده گفت: باید موانع پیش روی سرمایه گذار برداشته شود و با تسهیل در امور شرایط حضور و مشارکت آنان فراهم شود.

وی به نصب مخازن زباله و سطل های تفکیک دو قلوی زباله در سطح رشت اشاره و تصریح کرد: سازمان پسماند شهرداری رشت بر اساس بودجه مصوب و ضوابط نسبت به خرید و نصب مخازن زباله در نقاط مختلف شهر اقدام کند .

وی افزود: کاهش تولید زباله، افزایش مشارکت مردمی و… باید از اهداف سازمان پسماند شهرداری در سال جاری باشد و عملکرد و برنامه های ۶ ماهه این  سازمان به کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا ارائه شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا تصریح کرد: از استاندار گیلان و نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم در راستای تحقق و واریز اعتبار دولتی در راستای خرید دستگاه زباله سوز مساعدت کرده و پیگیر این مهم باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت نیز با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: امیدوارم با برنامه ریزی های مناسب در این ماه به خوبی به استقبال ماه رمضان برویم.

اسماعیل حاجی پور افزود: شهر رشت جزو نخستین شهرهایی بود که مریضخانه در آن راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه چند سالی است که سرای محلات رشت راه اندازی شده اما به خوبی از آن استفاده نشده است تصریح کرد: راه اندازی کلینیک تخصصی برای کارکنان شهرداری رشت نیازمند تخصص است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز باید بر اساس تفاهم نامه ای که در این زمینه با شهرداری رشت منعقد کرده همکاری کند.

حاجی پور با بیان اینکه با کلیات راه اندازی کلینیک تخصصی شهرداری رشت موافق هستم گفت: باید موارد پیرامون این موضوع با جزئیات بررسی و در نهایت تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به وضعیت نامطلوب رودخانه های شهر بیان کرد: درباره آلودگی دو رودخانه شهرداری رشت را مقصر می دانند اما هرگاه می خواهیم سرمایه گذاری به منظور رفع مشکلات رودخانه ها معرفی کنیم می گویند شهرداری متولی رودخانه ها نیست.

حاجی پور با بیان اینکه تمامی اقدامات باید به استاندار اطلاع داده شود گفت: ما وظیفه داریم برای تحقق حقوق مردم تلاش کنیم.

وی با قدردانی از زحمات معاون رئیس جمهور بیان کرد: محمد باقر نوبخت در تلاش به منظور رفع مشکلات مردم گیلان است و این مهم با مساعدت و همدلی همه مدیران استانی و شهر رشت محقق می شود.

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز اعیاد شعبانیه را گرامی داشت و اظهار کرد: تحقق شعار هفته سلامت نیازمند تلاش و توجه همه است.

محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه آگاهی رسانی در حوزه پیشگیری در بحث سلامت بسیار حائز اهمیت است گفت: پیشنهاد راه اندازی کلینیک تخصصی کارکنان شهرداری رشت در دوره های گذشته نیز مطرح شد و یقینا شهرداری رشت امکان ارائه تمامی خدمات تخصصی در این کلینیک را نداشته و دانشگاه علوم پزشکی نیز نمی تواند تمامی خدمات تخصصی را در یک کلینیک ارائه کند.

وی با اشاره به معوقات بیمه کارکنان شهرداری رشت بیان کرد: شهرداری رشت باید ملزم به پرداخت معوقات بیمه در اسرع وقت شود تا در صورت نیاز همکاران شهرداری رشت بتوانند به بهترین کلینیکها به منظور درمان مراجعه کنند.

عاقل منش افزود: یقینا با این اقدام مجموعه همکاران شهرداری رشت از رفاه نسبی برخوردار می شوند.

عاقل منش به مبحث بهسازی رودخانه ها  و دیواره های آن اشاره و تصریح کرد: این مهم در سال ۸۲ تصویب و امکانات مورد نیاز آن خریداری شد اما پس از آن و به مرور امکانات توزیع و این مشکل همچنان باقی مانده است.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا بیان کرد: جداره سازی در حاشیه رودخانه ها باید در سال جاری با جدیت دنبال شود و جمع آوری سنبل آبی  در تالاب عینک رشت تجربه موفقی بود که با فرهنگ سازی و مشارکت سازمانهای مردم نهاد محقق شد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز اظهار کرد: تمامی اقدامات بهداشتی پیش از اجرایی شدن باید در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا مطرح و بررسی شود.

محمد حسن علیپور افزود: فرهنگ سازی باید در تمامی مباحث مورد توجه باشد و پرداخت معوقات بیمه کارکنان شهرداری رشت در اولویت قرار بگیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: با راه اندازی شبکه جمع آوری روان آبهای سطحی در رشت برخی از شهروندان به طور غیر قانونی فاضلاب خود را به آن متصل کرده اند.

علی مقصودی افزود: برای رفع چنین مشکلاتی نیازمند حضور و مشارکت سرمایه گذار هستیم  و شهردار رشت پس از حضور در شهرداری به طور جدی این مبحث را پیگیری می کند.

وی با اشاره به بهسازی بستر رودخانه های رشت تصریح کرد: بهسازی رودخانه های رشت مبحث دیگری است که در دستور کار قرار دارد و باید در ابتدا نقش شهرداری رشت در حوزه مدیریت رودخانه ها مشخص شود.

مقصودی با بیان اینکه شهردار رشت معتقد است هر دستگاهی که مسئولیتی در قبال رودخانه ها بر عهده دارد باید وارد عمل شود گفت: شهرداری با پول مردم اداره می شود و اگر قرار است رودخانه های استان ساماندهی شوند باید گوهر رود و زرجوب رشت در اولویت باشند.

وی به حجم زباله های سرازیر شده به داخل رودخانه ها اشاره و تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده بهسازی حاشیه و دیواره رودخانه ها در حال انجام است و با توجه به تخم ریزی ماهیان در فصل اردیبهشت انجام لایروبی رودخانه ها به واسطه ورود پساب ناشی از آن به آب های اطراف پس از ۱۵ اردیبهشت ماه انجام می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه جریان آب به شدت  مخرب بوده و به برخی از تاسیسات شهری آسیب وارد می کند گفت: در سال گذشته مکاتباتی با استانداری انجام و تقاضای دریافت اعتبار به منظور رفع مشکل دیواره سازی در حاشیه رودخانه های رشت را کردیم اما متاسفانه تاکنون چنین بودجه ای از محل اعتبارات استانی به شهر اختصاص پیدا نکرده است.

مقصودی افزود: رشت به لحاظ جمعیتی پرتراکم بوده و یکی از مشکلات عدیده ای که در سطح شهر با آن مواجه هستیم جانمایی سرویس های بهداشتی است .

مدیر عامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اجرای المان های شهدا اظهار کرد: طرح المان مربوط به  شهدای گمنام پارک ملت آماده شده است.

سجاد محجوب افزود: این طرح به تایید کنگره بزرگداشت شهدا رسیده و از خرداد ماه سال جاری اقدامات اجرایی آن آغاز می شود.

محجوب با اشاره به ویژگی های این سازه بیان کرد: این سازه با طرح چوب و نمادهای معماری ایرانی اسلامی آماده و اتمام آن پنج ماه به طول می انجامد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری رشت نیز در جلسه امروز اظهار کرد: شهرداری رشت متولی رودخانه ها نیست.

مریم گل احضار افزود: در شهر تهران مخترع ایرانی موفق به حذف آلودگی از یکی از رودخانه ها شده و اخیرا یکی از سرمایه گذاران اعلام آمادگی خود را به منظور اجرای این روش درباره دو رودخانه رشت اعلام کرده است.

وی درباره احداث سرویس های بهداشتی عمومی در رشت گفت: برای این کار زمین مناسب وجود ندارد و تا کنون ۱۹ نقطه بابت این موضوع به سازمان معرفی شده که از این تعداد ۱۲ نقطه مورد موافقت سرمایه گذار واقع شده است.

گل احضار بیان کرد: سرمایه گذار این مهم خوزستانی بوده و امیدواریم با رفع موانع موجود در کمیسیون ماده پنج به زودی شاهد احداث سرویس های بهداشتی عمومی در رشت باشیم.

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در جلسه امروز اظهار کرد: زباله هایی که در سطح رشت تولید می شود باید به گونه ای مدیریت شود که شاهد انباشت زباله در سطح شهر نباشیم.

علیرضا حاجی پور افزود: در حال حاضر بالغ بر یکهزار مخزن زباله ۶۰۰ تنی در رشت داریم و به زودی یکهزار و ۵۹۱ مخزن زباله نیز خریداری می شود.

وی با اشاره به جانمایی سطل های تفکیک زباله در رشت بیان کرد: خرید یکهزار و ۱۰۸ سطل دوقلوی تفکیک زباله در دستور کار قرار دارد و در تلاشیم تا با جذب سرمایه گذار این مباحث را هر چه سریعتر به سرانجام برسانیم.

حاجی پور درباره خرید دستگاه زباله سوز اظهار کرد: واریز ۲۵ درصد اعتبار دولتی به منظور خرید دستگاه زباله سوز انجام نشده و در تلاش برای جذب اعتبار مورد نیاز هستیم .

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در جلسه کمیسیون بهداشت شورا اظهار کرد: شعار امسال هفته سلامت (پوشش سلامت همگانی برای همه و در همه جا) است.

محمد رضا علیزاده افزود: سال گذشته شهرداری رشت تفاهم نامه ای در راستای توجه بیشتر به سلامت اجتماعی با دانشگاه علوم پزشکی گیلان منعقد کرد و در این راستا نخستین کانون سلامت محله هفته گذشته در رشت افتتاح شد.

وی به برنامه های شهرداری در هفته سلامت اشاره و گفت: روز پنج شنبه هفته جاری مراسمی با عنوان جشن سلامت در داخل محوطه پیاده راه فرهنگی رشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار می شود.

علیزاده با اشاره به وضعیت سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت بیان کرد: شهرداری رشت در حوزه مباحث سلامت اجتماعی هزینه های فراوانی انجام داده و انتظار داریم با راه اندازی  کلینیک سلامت کارکنان شهرداری رشت به این مهم نیز توجه شود.