در استان گیلان از اول مهرماه 87 تاکنون بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شده است.

به گزارش ندای گیلان،جواد انوری در گفت وگو یی، مالیات را مهمترین و کارآمدترین منبع تامین درآمد دولت دانست و اظهار کرد:به جهت لزوم رشد سهم درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای نفتی در بودجه کل کشور و سازماندهی نظام نوین مالیاتی، استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 به عنوان یکی از مکمل های نظام مالیاتی در دستور کار دولت قرار گرفت.

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان با اشارهه به اهداف قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد:به دلیل وجود برخی خلاء ‌های قانونی و اجرایی از جمله عدم وضع مالیات و عوارض بر واردات و شائبه اخد مالیات و عوارض مضاعف و سایر مشکلات مترتب بر قانون مذکور،قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین قانون موسوم به تجمیع عوارض ناظر بر وضع مالیات شده و اخذ مالیات از کالاها و خدمات در چارچوب قانون موسوم به تجمیع عوارض حذف و وصول مالیات براساس مبانی قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد.

وی با بیان اینکه اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه سال 87 با هدف گسترش پایه های مالیاتی و ایجاد شفافیت در مبادلات تجاری آغاز شد، افزود:یکی از کارکردهای اصلی نظام مالیات بر ارزش افزوده افزایش شفافیت در اقتصاد از طریق شناسایی زنجیره تولید و توزیع کالاها می باشد.

این مقام مسئول اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهمترین راهکارهای نظام مالیاتی کشور در مقابله با فرار مالیاتی دانست و گفت:تاکنون هفت مرحله فراخوان برای پیاده سازی کامل مالیات بر ارزش افزوده صورت پذیرفته است و هم اکنون  مالیات بر ارزش افزوده یکی از برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور در راستای بند 17 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

انوری تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده در یک دوره معین را ارزش افزوده دانست و عنوان کرد:مالیات بر ارزش افزوده نیز با در نظر گرفتن مواد 17، 20 و 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات ‌های متعلق به فروش پس از کسر مالیات‌ های پرداختی قابل کسر در زمان خرید اتلاق می شود.

وی با اشاره به ویژگی ها و مزایای نظام مالیات بر ارزش افزوده، خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده پایه مالیاتی گسترده ای دارد و موجب شفاف سازی مبادلات و در نتیجه شناسایی بخش اقتصاد پنهان می شود. در نظام مالیات بر ارزش افزوده هیچگونه اخذ مالیات مضاعف از کالا و خدمات نمی گردد همچنین سرعت وصول بالایی دارد که موجب به حداقل اختلافات بین سازمان مالیاتی و مودیان می شود و در نهایت یک منبع درآمدی قابل اتکا برای دولت است.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تولید تنها یک بار دریافت می شود، تصریح کرد: با این مکانیزم هیچ مالیات مضاعفی دریافت نخواهد شد و هر فعال اقتصادی تنها به میزان ارزش افزوده ای که توسط تولید یا توزیع توسط آن ایجاد می گردد مالیات به حساب دولت واریز می کند.

وی اجرای ماليات بر ارزش افزوده را مانع افزايش قيمت تمام شده كالاها و خدمات و ايجاد تورم انتزاعی در كشور دانست و گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده یک قانون ملی – محلی است.

انوری با بیان اینکه 3 درصد از نرخ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تحت عنوان عوارض ارزش افزوده صرف هزینه های عمران شهرها و روستاهای محل فعالیت فعالان اقتصادی می‌ گردد، یادآور شد: یک درصد هم تحت عنوان مالیات سلامت به وزارت بهداشت و درمان تخصیص می ‌یابد که نقش موثری در طرح تحول سلامت ایفا می کند لذا در استان گیلان از اول مهرماه 87 تاکنون بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شده است.