مدیر امور شعب بانک کشاورزی گیلان از پرداخت 26 هزار و 674 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان گیلانی خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه سال جاری 92 هزار و 887 نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی گیلان این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا نوری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی استوار است، اظهار کرد: بانک کشاورزی همواره تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری کلیه امکانات فراسوی منافع اقتصادی خود، باهدف تحقق توسعه پایدار و حمایت از تولید بخش کشاورزی به ارتقای سطح زندگی و معیشت کشاورزان کمک کند.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی بانک کشاورزی گیلان از کشاورزان استان، افزود: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه سال جاری ۲۶ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۹۲ هزار و ۸۸۷ نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی گیلان پرداخت‌شده است.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی گیلان با اشاره به تزریق سرمایه و جهت‌بخشی به طرح‌های کشاورزی تصریح کرد: تمام تلاش ما در بانک کشاورزی تحقق شعار سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها است تا بتوانیم در راستای منویات مقام معظم رهبری گام‌های مؤثری برداریم و در همین راستا تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ۹ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۸ هزار و ۵۲۴ نفر از کشاورزان معرفی‌شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان جهت خرید کمباین، تراکتور، ادوات و دنباله بندها، ماشین‌آلات بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیزات واحدهای تولیدی دام و طیور و آبزیان پرداخت‌شده است.

نوری با اشاره به لزوم استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در توسعه کشاورزی گیلان، بیان کرد: استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در کشاورزی و صنایع وابسته با تأثیر چشم‌گیر برافزایش بهره‌وری تولید محصول و کشت کار یکی از ضروری‌ترین روش‌های ابزاری برای توسعه کشاورزی و گامی اساسی برای توسعه پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می‌کند، بیان کرد: پرداخت تسهیلات طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی در شعب به جدیت بررسی و اجرا می‌شود به‌گونه‌ای که از ابتدای طرح تاکنون مبلغ دو هزار و ۸۱ میلیارد ریال تسهیلات به دو هزار و ۶۳۶ نفر بهره‌بردار برای حمایت از تولید، اشتغال‌زایی، کمک به توسعه بخش کشاورزی و افزایش تولیدات محصولات کشاورزی که همواره از الوهیت‌های مهم این بانک بوده پرداخت‌شده به‌نوعی که می‌توان گفت بانک کشاورزی در این امر عملاً از سیستم بانکی استان پیشتاز بوده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان گیلان با تأکید بر اجرای سیاست‌های عمومی کشور در حمایت از تشکیل خانواده و کمک به تأمین سرمایه اولیه جوانان برای ازدواج، گفت: ۲۱۳ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ۳۰۶ نفر متقاضی از ابتدای سال تاکنون پرداخت‌شده و علاوه بر آن به هریک از زوجین حداقل ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با نرخ کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت می‌شود.

نوری تأمین نهاده‌های موردنیاز بخش کشاورزی را از وظایف ذاتی بانک کشاورزی برشمرد و گفت: مجموعه شعب بانک کشاورزی استان تا پایان مردادماه سال جاری به ۴۰ هزار و ۳۲۳ نفر از متقاضیان زیر بخش‌های زراعت، باغداری و دام و طیور مبلغ ۱۰ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال و همچنین مبلغ دو هزار ۵۰۳ میلیارد ریال تسهیلات سلف به ۱۶ هزار و ۸۵ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه استان گیلان ازنظر پرورش ماهیان خاویاری در رتبه دوم، پرورش ماهیان گرم آبی رتبه سوم و درزمینهٔ پرورش ماهیان سرد آبی در رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد، افزود: تاکنون مبلغ ۵۵۶ میلیارد ریال تسهیلات به ۵۴۴ نفر بهره‌بردار در بخش شیلات و آبزیان پرداخت‌شده که با توجه به اهمیت و جایگاه بازار مصرف و تجارت آبزیان می‌توان گفت گام مؤثری در رونق تولید استان برداشته‌شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه برای ارتقا و رشد فرهنگ بانکداری الکترونیکی در جامعه روستایی و کشاورزان قسمتی از تسهیلات در قالب کشاورز کارت ارائه‌شده، گفت: در این راستا ۳۶ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ کارمزد ۱۲ درصد در اختیار ۴۳۷ نفر کشاورز قرار گرفت تا بتوانند نهاده‌های ضروری ازجمله سم و کود مصرفی خود را تأمین کنند.

نوری همچنین به مقوله پراهمیت بیمه کشاورزی در استان نیز اشاره کرد و افزود: بیمه کشاورزی به‌عنوان یک راهکار مهم برای مقابله با مخاطرات طبیعی و درنتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان همواره مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد از محصولات استان با صدور ۶۹ هزار و ۴۲۸ فقره بیمه‌نامه تحت پوش بیمه قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به اینکه محصولات برنج و چای جزء محصولات استراتژیک استان محسوب می‌شوند عمده این بیمه‌نامه‌ها برای این دو محصول بوده و نظر به چالش پیش رو هم چون خشک‌سالی و یا باران های سیل‌آسا که همه‌ساله کشاورزان و محصولاتشان را تهدید می‌کند نقش چتر حمایتی بیمه برای جبران خسارت کشاورزان کاملاً ملموس و محسوس است.

نوری به بارندگی‌های سیل‌آسا در چندین مقطع تیرماه و پنج‌روزه مردادماه سال جاری که باعث خسارت در مراحل گلدهی و خوابیدگی محصول برنج شد نیز اشاره کرد و گفت: با بررسی همکاران و شرکت‌های کارگزاری بیمه، سطح خسارت سطوح بیمه‌شده بالغ‌بر ۲۴ هزار هکتار ارزیابی شد که تاکنون نیز ۷۳ میلیارد ریال غرامت به خسارت دیدگان پرداخت‌شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۸ هزار نفر از شالی‌کاران گیلانی بیش از ۴۲ هزار هکتار از شالیزارهای برنج را تحت پوشش خود را بیمه کرده‌اند، افزود: در این مقوله نسبت به سال گذشته شاهد رشد چشمگیری هستیم و علاوه بر آن در بحث طیور اجداد و مادر نیز ۱۰۰ درصد تولیدکنندگان و دام حدود ۵۰ درصد جمعیت دامی استان تحت پوشش بیمه کشاورزی و دامی قرارگرفته‌اند.