خانم دستجردی در گفتگو با خبرگزاری ها از دوران وزارت در دولت احمدی نژاد سخن گفته است

به گزارش خبرنگار سیاسی ندای گیلان،مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد که خود را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کاندید کرده است،این روز هابا حضور در رسانه های مختلف از دوران حضور در کابینه ی دولت عدالت و برنامه هایش برای انتخابات آتی سخن می گوید.

دستجردی به سراغ دو خبرگزاری با سیاست های متفاوت یعنی تسنیم(اصولگرا)خبرانلاین(اعتدال گرا) رفته و به گفتگو با این خبرگزاری ها پرداخته است.

اما در این میان چیزی که تکراری و نخ نما به نظر می رسد،برائت جستن از محمود احمدی نژاد برای برگشتن به صحنه است.سیاستی که نه تنها خانم دستجردی،بلکه بسیاری از هم پیمانان و یارانش و همچنین طیف اصولگرا اتخاذ کرده تا با جلب اعتماد مردم دوباره به صدر سیاست بازگردند.

در زیر بخشی از گفتگوی خانم وحید دستجردی با خبرانلاین و تسنیم را می خوانید:

خبرانلاین:

شما دو دوره نماينده مجلس بوده و اولين و تنها وزير زن در ايران هستيد. چرا تصميم گرفتيد بار ديگر به عرصه پارلمان برگرديد؟

من در دوره چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي يعني در سال‌هاي 71 تا 79 نماينده تهران در خانه ملت بودم و پس از آن يک بار ديگر هم کانديداي مجلس در انتخابات ششم شدم، اما راي لازم را کسب نکردم. بعد از آن در سال 88 تا 91به مدت سه سال و چهار ماه وزير بهداشت کابينه دهم بودم. احساس مي‎کنم کنارکشيدن از مسائل اجتماعي و سياسي و مديريتي کشور صلاح نيست. همانطور که گفتم من سابقه نمايندگي و کار اجراي دارم و با توجه به تجربيات گذشته بازهم مي‌توانم به مردم خدمت کنم، حال اينکه در مجلس يا دولت باشد، محل خدمت مهم نيست، بلکه مهم آن است که در شرايط فعلي کشور، گامي براي حل مشکلات مردم بردارم. مجلس در راس همه امور کشور است و بسيار مهم و منشا قانون گذاري و نظارت است.

شما در انتخابات مجلس چهارم و پنجم از نامزدهاي مورد حمايت جامعه روحانيت بوديد. اين دوره هم نامزد اصولگرايان خواهيد بود؟

در اين دوره کسي به من نگفت که کانديدا بشو! من از سر احساس مسئوليت و اين باور که حضورم در مجلس را ضروي مي دانستم کانديدا شدم. به عبارت ديگر کانديداي مستقل هستم و کسي نگفته که اسم من را در ليست مي گذارد و اگر گروه و دسته اي نام بنده را در ليست خود بگذارد، از ايشان تشکر مي کنم.

از ائتلاف اصولگرايان با شما رايزني شده که در ليست آنان حضور يابيد؟

از ائتلاف اصولگرايان و برخي ليست هاي ديگر با بنده رايزني شده است. اما بايد منتظر ليست هاي نهايي باشيم.

اگر در اين ليست اصولگرايان نباشيد، در چه ليستي حضور خواهيد داشت؟

در ليست جبهه متحد زنان اصولگرا و کار آمد. اين جبهه با هيات موسس 21 نفره و شوراي مرکزي 15 نفره سه سال است که تشکيل شده و ابتداي امسال اعلام موجوديت کرده است. من دبيرکل اين جبهه هستم و کانديداهاي خودمان را براي انتخابات مجلس معرفي مي کنيم.(ندای گیلان:طبق لیست ارائه شده توسط شورای هماهنگی اصولگرایان،خانم دستجردی در لیست 30 نفره ی اصولگرایان  تهران حضور دارد)

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-02-07 07:41:19Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

مگر براي حل مسائل اجتماعي، مي‌توان با خط کش سياسي پيش رفت؟

تعريف ما از «اصولگرايي» اعتقاد به اسلام، نظام، بنيانگذار انقلاب و ولايت فقيه است. اگر کسي در اين چارچوب باشد، ما او را اصولگرا مي دانيم. اگر کسي خودش را در اين چارچوب ببيند، ما در جبهه خودمان از او استقبال مي کنيم.

به نظرتان عزل شما در دولت آقاي احمدي‎نژاد و حواشي‌اي که داشت و انتقادهايي که شما به آن دولت داشتيد، در راي مردم به نمايندگي شما موثر خواهد بود؟

…نمي دانم عزلم در دولت احمدي نژاد، تاثير مثبت در رايم براي نمايندگي مجلس دارد يا نه. همانطور که گفتم براي خدمت وارد گود شده‌ام وگرنه زندگي بي دغدغه براي همه راحت تر است و حتي سلامت جسم را هم بيشتر در پي دارد.

به نظر شما چرا اغلب وزراي آقاي احمدي نژاد وقتي براي نامزدي در انتخابات مجلس ثبت نام مي کردند، ارتباط داشتن با ايشان را تکذيب مي کردند؟

اين را بايد از خودشان سوال کنيد. چون پاسخ بايد فردي و دقيق باشد.

عضو حزب يکتا نيستيد اما آيا اعضاي آن حزب که همکاران سابق شما بودند، براي امور انتخابات و حضور احتمالي در ليست آنها با شما رايزني کرده اند؟

اعضاي حزب يکتا، وزراي دولت نهم و دهم هستند و بسياري از آنها هم آدم‌هاي خوبي هستند. اما اگر با تفکر آنها موافق بودم که عضو حزبشان مي‌شدم! من فقط دبيرکل جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد هستم که بيش از 30 سال است اکثريت اعضاي آن را مي شناسم. همه آنها امتحان پس داده و از زنان کارآمد و فعال کشورمان هستند.

پس از خروجتان از دولت آقاي احمدي‌نژاد با ايشان ديدار يا جلسه اي تا کنون داشته‎ايد؟

نه با ايشان هيچ ارتباطي پس از عزلم نداشتم.

اما تسنیم در آغاز متن گفتگو با وی نوشت:

او را نخستین بانوی وزیر در جمهوری اسلامی ایران نامیدند کمااینکه دنیا بر وفق مرادش نبود و با قهر رئیس‌جمهور سابق از پُست وزارت برکنار شد، عزلی تاریخی که به‌مانند انتصابش پرسروصدا بود، حال پس از ۱۱۰۰ روز با افسوس‌های مرضیه وحید دستجردی همراه می‌شویم.

تسنیم:

این انتقادی را که به شما وارد می‌شود که خانم دکتر دستجردی در دو سال آخر دولت دهم می‌خواستند طرح پزشک خانواده را با عجله اجرا کنند(!)، می‌پذیرید؟

اصلاً ما برنامه را نتوانستیم در دو استان اجرا کنیم، کما اینکه ما برنامه‌ریزی کرده بودیم براساس یک جدول زمانبندی در سرتاسر کشور این طرح تحت پوشش ببریم البته نه به‌یک‌باره؛ زیرا این کار برای ما نیز امکان نداشت.

139411171958533427057344

شما خودتان نیز به‌عنوان یک متخصص زنان و زایمان جزو تیم‌های پزشک خانواده بودید؟

تیم پزشک خانواده تیمی هستند که با پزشکان متخصص خودشان با هم می‌خواستند کار کنند، قطعاً جزو برنامه‌های ما بود که در جنوب تهران در اسلام‌شهر بتوانیم پزشک خانواده را اجرا کنیم.

ما منطقه‌ای از تهران را براساس جدول زمانبندی مشخص کرده بودیم، همچنین در سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس و مازندران را در نظر داشتیم که فارس و مازندران را آغاز کردیم و آنهای دیگر در اولویت‌های دوم بود.

بنا داشتیم پزشک خانواده را در جنوب تهران و اسلام‌شهر اجرا کنیم و اگر پزشک خانواده در اسلام‌شهر اجرا می‌شد آن بخش تخصصی که بخش بیمارستانی بود توسط خود ما انجام می‌شد و ما این افتخار را پیدا می‌کردیم که با تیم‌های پزشک خانواده همکاری می‌کردیم.

شما پس از رفتن از وزارت بهداشت ناراحت نبودید و به‌نوعی دچار غصه و افسوس نشدید که چرا برخی از طرح‌های زمان وزارت‌تان از جمله طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌صورت کشوری ادامه پیدا نکرد و فقط در دو استان فارس و مازندران محدود باقی‌ماند، کما اینکه هم اکنون توسط وزارت بهداشت تلاش‌هایی برای این امر در شهرهای زیر 20هزار نفر و حتی با جمعیت‌های 50هزار نفری در حال انجام است؟

واقعاً همین‌طور است، الآن شما ببینید در استان فارس ما شاهد اجرای طرح پزشک خانواده هستیم و بسیار نیز موفق بوده و وضعیت بهداشت و درمان آنجا نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و رضایتمندی مردم نسبت به قبل افزوده شده، هرچند که ایراداتی هم دارد ولی همین که رضایتمندی مردم را بالاتر برده و سلامت را توانسته بارورتر کند این جای خوشحالی و خوشبختی دارد و خدا را شکر می‌کنیم.

شما می‌دانید ما برنامه پزشک خانواده را به‌صورت کشوری می‌خواستیم انجام دهیم و با یک جدول زمانبندی شده می‌خواستیم این طرح را به سراسر کشور تسرّی دهیم، از سطح یک شروع کنیم و به سطوح بالاتر برسانیم ولی با وجود این، امیدوار هستیم این برنامه یعنی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع محقق شود.

واقعاً افسوس می‌خورم و تأسف می‌خورم برای اینکه با وجود آنکه برنامه ما کاملاً آماده بود و ما نسخه (02) را به تصویب دولت وقت رسانده بودیم، ولی به‌علت نداشتن امکانات، بودجه و آن چیزهایی که لازم بود و اساس کار اجرای این طرح ملی بود نشد برنامه را به‌صورت کشوری و ملی پیاده کنیم.