تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر در بندر انزلی ، در استان گیلان واقع شده است. ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی موجب پدیدار شدن زیستگاه هایی می شوند که به آن تالاب یا مرداب می گوییم.

ندای گیلان:تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر در بندر انزلی ، در استان گیلان واقع شده است. ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی موجب پدیدار شدن زیستگاه هایی می شوند که به آن تالاب یا مرداب می گوییم.تالاب انزلی از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران است. این تالاب از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است، تالابی که این روزها از بیمهری همسایگانش و بی توجهی مسولین در شرایط بسیار ناخوشایندی قرار دارد. کاهش عمق آب در برخی از نقاط آن به کمتر از یک متر رسیده و آلودگیهای زیست محیطی که عمدتا حاصل ورود فاضلابهای شهری است نفسهای مرداب را به شماره انداخته است.

در حال حاضر برای احیائ تالاب انزلی دو مجموعه مشغول به فعالیت می باشد:

۱اداره کل محیط زیست استان گیلان با پشتوانه اعتبارات استانی وملی (که حدود ۱۶ میلیارد برای سال ۱۳۹۳ وکلا در طی ۱۰ سال آینده ۹۹ میلیارد تومان )

۲موسسه ژاپنی جایکا در غالب طرح مدیریت احیای تالاب انزلی که تفاهم نامه اجرای آن در سال ۹۳ بین استاندار محترم وطرف ژاپنی امضائ شده است (با ۱۰ میلیار بودجه برای سال گذشته)
یکی از پروژه هایی که هردو نهاد در برنامه های خود دارند ایجاد تله های رسوب گیر بر روی رودخانه هایی است که منتهی به تالاب انزلی می شود. که نمونه ای از آن را در روز جهانی تالاب در بهمن ماه ۹۳ افتتاح نمودند خبر زیر با عکس های افتتاح تور رسوب گیردقیقا از پورتال محیط زیست گیلان ارائه می شود:

افتتاح تور زباله گیر به مناسبت روز جهانی تالاب ها
به مناسبت روز جهانی تالاب ها ،تور زباله گیر بر روی رودخانه زر جوب نصب شد وبه بهره برداری رسید.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان این اقدام در قالب طرح مدیریت احیای تالاب انزلی و با هدف حفاظت از یکی از سه رودخانه مهم استان گیلان برگزار شد . از آنجا که رودخانه ها شریانهای اصلی حیات در همه جوامع اعم از مسکونی و غیر مسکونی می باشند، ضرورت حفاظت از این منابع حیاتی، امری لازم تلقی می شود .
مهندس برجی مدیرکل حفاظت زیست گیلان در رابطه با این خبر ضمن گرامیداشت و پاسداشت روز جهانی تالاب ها و ضرورت حراست و حفاظت از رودخانه ها که مقصد نهاییشان تالاب می باشد، از وضعیت رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود آلودگی های زیادی که به این رودخانه ها وارد می شود قرار گرفتن این رودخانه ها در لیست آلوده ترین رودخانه های جهان عجیب نیست.
وی اضافه کرد: رشت از جمعیت بالایی نسبت به وسعت کمی که دارد برخوردار است و تمام فاضلابهای خانگی مردم این شهرستان و برخی پسماندها بدون رعایت هیچ گونه موازین اصولی و بهداشتی به رودخانه گوهررود و زرجوب می ریزد بدون اینکه هیچ پیش تصفیه ای برای ورود این آلوده کننده های منابع آبی وجود داشته باشد
مهندس برجی با اشاره به اینکه تمام این آلودگی ها نهایتا به تالاب انزلی می ریزند و گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی این تالاب بین المللی را مورد تهدید قرار می دهند، تصریح کرد: پذیرنده نهایی این آلودگی ها دریای خزر است و اگر امروز گوهررود و زرجوب را از دست بدهیم خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست استان وارد کرده ایم.”

 اما در اجرای این پروژه نقد های وارد است که آنها را با هم در ذیل میخوانیم:

در اجرای این پروژه طرف ژاپنی و مسول ایرانی(اداره کل محیط زیست) اصلا به مقاومت تورها در برابرجریان آب ونیروی حاصل از آن توجه نکرده اند.

ایجاد قابلیت بالا و پایین شدن نیز از نکاتی بوده که در اجرای این طرح گروه ژاپنی به آن توجه نکرده است.
جمع آوری پسماند جمع شده در پشت تور نیز مساله ای است که ظاهرا دقتی در آن صورت نگرفته است وبرنامه ای برای آن ارائه نشده است.

در پایان امیدواریم اداره کل محیط زیست گیلان به جای تلف کردن وقت خود با حواشی احداث پروژه هایی ملی همچون سد شفارود که جزء نیازهای ضروری استان است تمرکز و دقت خود را بر روی روشهای کاربردی برای نجات این تالاب بین المللی گذاشته و برنامه ریزی و بودجه اختصاص یافته به این امر را با موازی کاری و اجرای چنین طرح های ناکارآمدی هدر ندهد.

گیل خبر