مدیرکل راهداری گیلان گفت:گر تنها 10 دستگاه گریدر برفروب و کف تراش و ماشین آلات برفخور داشتیم، از هیچ ارگانی کمک نمی خواستیم

به گزارش ندای گیلان،ناصر آل محمدی در نشست با اصحاب رسانه، به تشریح مسائل پیش آمده در جریان برف اخیر پرداخت و اظهار کرد: دهه فجر فرصتی مغتنم برای بیان عملکرد نظام است لذا پاسخگویی به افکار عمومی را به بعد از این دهه مبارک موکول کردیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان با اشاره به ادغام بخش راهداری ادارات کل راه و شهرسازی با سازمان حمل و نقل و پایانه ها طی مصوبه شورای عالی اداری در مردادماه امسال، افزود: این مصوبه همزمان با آغاز فصل سرما از اول مهر 95 تحت عنوان «اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای» ابلاغ شد و جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه حدود 700 نفر پرسنل راهداری اعم از 513 نفر نیروهای طرح، جاری، رسمی و غیر رسمی و 170 نفر نیروهای حجمی و شرکتی طی فرایند انتقال به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پیوستند، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی طی نامه  مورخ 13 شهریور 95 به استانداران سراسر کشور، خواستار تخصیص اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های راه و شهرسازی به راهداری و حمل و نقل در راستای جلوگیری از ایجاد وقفه در عملیات راهداری به ویژه در ایام زمستان شد.

این مقام مسئول با اشاره به نامه مورخ 5 مهر 95 رئیس سازمان راهداری به استاندار گیلان جهت تخصیص اعتبارات لازم برای بازسازی ناوگان راهداری و خرید امکانات زمستانی، گفت: اینجانب طی نامه مورخ 8 مهر 95 به استاندار گیلان و معرفی مهمترین نیازهای حوزه راهداری، خواستار تخصیص اعتبار 3 میلیارد و 750 میلیون تومانی جهت مقابله با نزولات جوی و زمین گیر بودن ماشین آلات شدم. همین نامه در 26 آبان امسال به معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ارسال شد.

آل محمدی با بیان اینکه نسبت به ایجاد بحران احتمالی ناشی از برف با توجه به فرسوده بودن ماشین آلات راهداری هشدار داده بودیم، عنوان کرد: طی جلسات متعدد با تخصیص اعتبار یک میلیاردی جهت بازسازی و نوسازی ناوگان موافقت شد که تاکنون حتی یک ریال هم دریافت نکرده ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عدم وجود نقدینگی جهت تامین حقوق و مزایای پرسنل راهداری را یکی دیگر از مشکلات دانست و اضافه کرد: در جریان برف اخیر با تمام توان سعی کردیم محور جاده تهران را باز نگه داریم، زیرا به دلیل خطر سقوط بهمن در جاده هراز، فیروزکوه و چالوس مسافران از چهار استان وارد گیلان شده و ترافیک ایجاد کرده بودند. همچنین عبور 300 دستگاه اتوبوس بدون زنجیر چرخ از استان های همجوار از گیلان بر حجم ترافیک و تاخیر 3 ساعته بازگشایی محور رشت – قزوین افزود.

وی با اشاره به بارش 80 سانتیمتری برف و کولاک ظرف 12 ساعت در گیلان، متذکر شد: از قول استاندار گیلان، تقاضای استعفا کردم، اما هنوز با استعفای من در مرکز موافقت نشده است. برای حفظ احترام ایام الله دهه فجر وجود مشکلات شخصی را عامل استعفای خودم بیان کردم، اما وصله «ناکارآمدی» شایسته بنده با سابقه 37 سال مدیریت و پرسنل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیست؛ با این وجود همچنان خودم را سرباز عرصه خدمات رسانی می دانم و آمادگی خدمت دارم، زیرا وام دار هیچ نماینده و جناحی نیستم.

آل محمدی از اجرای 12 هزار و 474 کیلومتر باند عملیات برفروبی در بارش برف اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: 245 دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین، 538 نفر پرسنل راهداری و 37 اکیپ راهداری درگیر برف بودند؛ این در حالی است که مسئولان استان تجربه برف 83 و 86 را داشتند، اما بسیاری از ماشین آلات ما به دلیل عدم حمایت استانداری زمین گیر شده بودند.

این مقام مسئول با اشاره به همکاری سپاه و بسیج در عملیات راهداری بدون درخواست ما، گفت: نیروهای سپاه با ماشین آلات خودشان بسیار کمک کردند، اما ماشین آلات راهداری خاص و تخصصی است که به دلیل فرسودگی و بارش سنگین برف خوابید. اگر تنها 10 دستگاه گریدر برفروب و کف تراش و ماشین آلات برفخور داشتیم، از هیچ ارگانی کمک نمی خواستیم. با این حال فوق توان کار کردیم تا محورهای شریانی را باز نگه داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه حقوق و مزایای پرسنل ما از اعتبارات عمرانی پرداخت می شود، تصریح کرد: هزینه های جاری باید از محل اعتبارات استانی پرداخت شود، اما با استفاده از بودجه ملی حقوق پرسنل را پرداخت کرده ایم. همچنین برای راه اندازی مجدد ماشین آلات نیازمند یک میلیارد و 920 میلیون تومان هستیم.

وی مشکلات پیش آمده در بارش اخیر را عاقبت عدم تامین اعتبار جهت بازسازی و نوسازی ماشین آلات راهداری دانست و یادآور شد: 40 درصد ماشین آلات حین عملیات راهداری متوقف شد لذا تمام توان را برای باز نگه داشتن محور مرکز استان به پایتخت گذاشتیم که در نتیجه، بازگشایی محور رشت – لاهیجان با کندی پیش رفت، اما مشکل ما تنها تاخیر بود و خوشبختانه آسیب جانی نداشتیم.

آل محمدی با بیان اینکه راه های روستایی جلگه ای طی 24 ساعت و راه های روستایی کوهستانی طی 48 ساعت بازگشایی شد، عنوان کرد: بارش برف در گیلان پارتیزانی و نامنظم است و از الگوی کلاسیک پیروی نمی کند. بنده از سال 64 مشغول خدمت در راهداری هستم و برف و کولاک فراوان در گردنه ها را پشت سر گذاشته ام لذا برخورد چکشی دور از انصاف و وجدان است.