مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه به دوحه پایتخت قطر سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و مذاکره کردند.

به گزارش ندای گیلان، دو وزیر ترک شامگاه روز چهارشنبه به قطر سفر کرده و در چارچوب این سفر رسمی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مورد روابط دوجانبه و تحولات اخیر منطقه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

چاووش اوغلو پیش از دیدار با مقامات قطری در فرودگاه دوحه در گفت و گو با خبرنگاران هدف از این سفر را ابراز همبستگی ترکیه با قطر اعلام کرد و گفت: قطر، کشور برادر ماست و قطری ها نیز برادر ما هستند. رابطه میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کشورمان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز رابطه ویژه ای است.
وی بیان کرد: الان بحرانی وجود دارد و ترکیه با همه توان خود سعی دارد تا راهی برای حل و فصل مسائل موجود میان قطر و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) پیدا بکند.
وی واکنش قطر به بحران به وجود آمده را واکنشی نرم و مناسب دانست و اظهار کرد: قطر از افزایش تنش دوری کرده و اگر چه محکم و استوار ایستاده است، اما همه از این کشور به دلیل دامن نزدن به افزایش تنش تقدیر می کنند.
وی اضافه کرد: این به معنی تقابل ترکیه با یکی و طرفداری از دیگری نیست و ما سعی می کنیم که این مساله را حل کنیم و نمی خواهیم شاهد چنین وضعیتی میان کشورهای برادر باشیم.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری نیز دو روز پیش خواستار حل مسالمت آمیز مساله ایجاد شده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی قبل از عید فطر شد و با تاکید بر ادامه تلاش های سازنده ترکیه برای حل این بحران گفت: امنیت و ثبات خلیج(فارس) را مثل ثبات و امنیت خود می بینیم و هر گونه تهدید علیه آن را نیز تهدید علیه خود تلقی می کنیم.
ترکیه که بعد از بحران روابط برخی کشورهای عربی با قطر، سیاست حمایتگرانه را در قبال دولت دوحه در پیش گرفته، علاوه بر اعلام آمادگی برای تامین مایحتاج عمومی و ارسال نیازمندی ها در پی قطع روابط کشورهای همسایه با قطر، در نظر دارد یک پایگاه نظامی با استعداد پنج هزار نیرو در قطر ایجاد کند.
وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته با تمجید از موضع دولت قطر در محکوم کردن کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه، دولت امارات متحده عربی را به حمایت از کودتاگران و اختصاص سه میلیارد دلار به کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته ترکیه متهم کرد و حتی به صورت تلویحی دولت عربستان را همراه با کودتاگران خواند.
این روزها روابط ترکیه با امارات متحده عربی و عربستان سعودی به سردی گراییده و در مقابل روابط حسنه ای بین این کشور با قطر در حال شکل گیری است.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کرده و از دیپلمات های قطری خواستند تا ظرف 48 ساعت خاک این کشورها را ترک کنند.
علاوه بر این عربستان سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی نیز به متهم کردن قطر به اعمال ‘سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی’ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر چند روز بعد از بروز این بحران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که 59 نفر از جمله یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همچنین 12 مؤسسه خیریه را به اتهام ‘همکاری با تروریسم’ در فهرست تحریم قرار داده اند.
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه و اقتصاد ترکیه قرار است فردا به کویت سفر کرده و در خصوص روابط دو جانبه و حل مساله قطر به رایزنی بپردازند./ایرنا