بی تفاوتی مسئولین نسبت به تخلیه فاضلاب بیمارستان رودسر به دریای خزر است. کاری که هر روز در پیش چشم هزاران رودسری توسط سازمانی که متولی سلامت و بهداشت مردم است انجام می­شود

ندای گیلان:اختصاصی گیلان فردا | بهروز مهدیزاده – آلودگی دریای خزر موضوع تازه­ای نیست که کسی نشنیده باشد، اما چیزی که در این چند روز اخیر بر تعجب همگان افزوده است، بی تفاوتی مسئولین نسبت به تخلیه فاضلاب بیمارستان رودسر به دریای خزر است. کاری که هر روز در پیش چشم هزاران رودسری توسط سازمانی که متولی سلامت و بهداشت مردم است انجام می­شود. بیمارستان شهید انصاری رودسر در نوع خود پدیده­ای بین دیگر بیمارستان­های گیلان است. درست است که بیمارستان رازی فاضلاب خود را مستقیما وارد رودخانه می­کند، اما با تذکر و فشار سازمان­های دیگر نظیر سازمان محیط زیست گیلان متعهد به ساخت سیستم تصفیه خانه فاضلاب شد. این درست که از ۲۲بیمارستان دولتی گیلان تنها چهار بیمارستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب است، اما هیچ یک به مانند بیمارستان شهید انصاری رودسر چنین واضح و آشکار دست به نابودی محیط زیست نزده است. بنا به گزارش مردمی از شهرستان رودسر به تحریریه گیلان فردا، به دلایل نامشخصی لوله فاضلاب این بیمارستان را مستقیما در جهت دریا قرار دادند تا همه فاضلاب آن مستقیما وارد دریا شود. دریایی که به نوبه خود هر روز به بار آلودگی­اش افزوده می­شود.

خیابان شهدا که منتهی به ساحل زیبای رودسر است محل استقرار بیمارستانی است که هر روز فاضلابش را از مسیر حاشیه این خیابان به دریا می­ریزد. آنقدر تخلیه فاضلاب در حاشیه این خیابان واضح است که براحتی می توان آب سیاه رنگ داخل جوی حاشیه خیابان را مشاهده کرد. به گفته درویشی فاضلاب این بیمارستان از طریق کانال­های روباز ابتدا به حاشیه خیابان می­ریزد و بعد از مسیر جوب­های این خیابان به دریا سرازیر می­شود. درویشی مدیر اداره محیط زیست شهرستان رودسر در پاسخ به این پرسش گیلان فردا که بار آلودگی این فاضلاب چقدر است، می­گوید: فاضلاب این بیمارستان بسیار آلوده است حتی میزان آلودگی ان چند برابر حد مجاز است. او در ادامه می­افزاید: متاسفانه بارها طی نامه­هایی که به اداره بهداشت و چند سازمان دیگر فرستادیم، تا کنون هیچ کار مثبتی از سوی مسئولین این بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی نشده است. بنابر گفته­های این مقام مسئول، چند ماه پیش اخطاریه­ای برای رئیس بیمارستان ارسال شد تا هر چه سریعتر نسبت به احداث سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان اقدام کند، اما متاسفانه تا کنون هیچ گونه اقدامی از سوی مسئولین بیمارستان صورت نگرفته است. در واقع این اخطاریه در راستای بهینه سازی سیستم تصفیه خانه بیمارستان­های استان بود که کمترین توجهی به آن نشد.

اما طبق گفته­های رئیس اداره محیط زیست رودسر، ظاهرا سازمان محیط زیست بیکار ننشسته است. علی درویشی به خبرنگار گیلان فردا می گوید: بنابر شکایت­های مردم و سازمان محیط زیست از مسئولین بیمارستان شکایت کردیم تا این موضوع در دادگاه بررسی شود. همچنین اداره محیط زیست از دادگاه خواسته است تا هرچه سریعتر نسبت به الزام مسئولین بیمارستان به احداث تصفیه خانه فاضلاب اقدام کند. هرچند یکسری اقداماتی از سوی آن­ها برای کنترل ورود فاضلاب شده است اما متاسفانه تا کنون کار عملی مفیدی از سوی آن­ها انجام نشده است.

درویشی معتقد است که سازمان محیط زیست قویاً خواستار راه اندازی سیستم تصفیه خانه فاضلاب از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مسئولین بیمارستان شهید انصاری رودسر شده است. در ادامه مهندس درویشی به گیلان فردا می­گوید: با فشار زیاد مردم لوله گذاری کردند اما بازهم فاضلاب این لوله­ها بدون تصفیه مستقیما وارد دریا می­شوند.

خیابانی که انتهایش به ساحل دریا می­رسد و باید به این دلیل مظهر گردشگری این شهرستان باشد، امروز خانه حجم زیادی از فاضلاب بیمارستان رودسر است. در بیشتر جوی­های آب حاشیه این خیابان براحتی می­توان فاضلاب کدر و بسیار آلوده­ای که از لوله­های فاضلاب بیمارستان می­آید را مشاهده کرد. اما دردناک بودن این قضیه تنها به همین جا ختم نمی­شود، بلکه این فاضلاب به طور مستقیم در جلوی چشم مردم روسر و حتی گردشگرانی که به این شهر ساحلی آمده اند به دریا می­ریزد. دقیقا روبه روی این بیمارستان خیابانی دیگر قرار دارد که در جلوی مسیر این خیابان همیشه آبگرفتگی وجود دارد، حتی در روزهای آفتابی و بسیار خشک. اما پس از جستجوی بسیار روشن شد که آبی که همیشه در ابتدای آن خیابان بود در حقیقت فاضلابی بود که در نهایت به دریای خزر می­ریزد. اگرچه مدتی است که مسئولین به رفع این نقیصه برآمدند، اما سیستم تصفیه فاضلاب این بیمارستان به حدی فرسوده و ناکارامد است که نمی­تواند مسئولیت خود را در قبال تصفیه کامل فاضلاب درست انجام دهد. شاید اخطاریه دادگاه و فشار قانونی سازمان محیط زیست بر بیمارستان­های دولتی مبنی بر الزام آور بودن احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب مثمر ثمر واقع شود.