وحید طیفوری، معاون آمار و اطلاعات استان گیلان از سوی مرکز آمار ایران ، به‌عنوان معاون آمار و اطلاعات نمونه کشور انتخاب شد.

به گزارش ندای گیلان،به مناسبت فرارسیدن  اول آبان روز آمار و برنامه‌ریزی،  همانند  سال‌های گذشته، فعالان و تلاشگران برتر نظام آماری کشور توسط مرکز آمار ایران معرفی شد. این انتخاب بر اساس تلاش مؤثر در پیشبرد اهداف نظام آماری کشور صورت گرفته است. بر این اساس معاونت امور رنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی ، معاونت علمی ریاست جمهوری،  سازمان امور مالیاتی کشور  و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از بین دستگاه‌های کشور، به‌عنوان دستگاه‌های برتر در حوزه نظام آماری کشور انتخاب شدند.

 همچنین با توجه به نقش مهم  معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در اجرای طرح‌های آماری و همچنین تلاش شبانه‌روزی آنها، در پیشبرد اهداف نظام آماری کشور  وحید طیفوری، معاون آمار و اطلاعات استان گیلان ، به‌عنوان معاون آمار و اطلاعات نمونه  کشور انتخاب شد.

اجرای به‌موقع طرح‌های آماری سال ۱۳۹۸، کیفیت طرح‌های آماری اجراشده، گردآوری اطلاعات موردنیاز حساب‌های منطقه‌ای، تهیه سالنامه آماری استان، تهیه و بهنگام سازی فایل جغرافیایی و نقشه‌های شهری و روستایی، توسعه زیرساخت داده‌های مکانی(SDI تولید، بازنگری و به‌روزرسانی نقشه‌های توپوگرافی استان، هماهنگی گروه کاری کاربران نقشه و اطلاعات مکانی استان ، ازجمله شاخص‌های این ارزیابی بود.

این معاونت سال گذشته بیش از ۶۰ طرح آماری در مناطق شهری و روستایی به‌صورت موردی، ماهانه، فصلی و سالانه اجرا کرده که در ارزیابی مرکز آمار ایران، موفق به کسب رتبه عالی شده است.

همچنین در حوزه آمارهای ثبتی سالنامه و تهیه پایگاه اطلاع‌رسانی و آماردر سال گذشته معاونت آمار و اطلاعات سازمان موفق شد، برای اولین بار سالنامه آماری را پیش از موعد مقرر تهیه‌کرده و به‌صورت آنلاین در اختیار متقاضیان قرار دهد .

بیش از هفت هزار جدول آماری این معاونت در قالب اکسل از طریق سایت SDI در اختیار عموم  قرارگرفته که طی دو سال گذشته بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بازدیدکننده استانی، کشوری و برون کشوری داشته است.

در حوزه مکانیزاسیون نیز در مورداستفاده از سامانه ساوانا بیش از هشت هزار جدول الکترونیکی بارگذاری شده که بالغ‌بر ۵۰۰ هزار فیلد اطلاعاتی در خود جای‌داده و یکی از موفقیت‌های استان در این حوزه است.

 در  خصوص حساب‌های منطقه‌ای نیز معاونت آمار و اطلاعات  استان گیلان موقعیت خوبی را در سطح ملی داشته و در سال گذشته ضمن رعایت زمان‌بندی در بهترین وضعیت کیفیتی و دارای رتبه خوب در کشور بوده و بیش از ۱۲۰ هزار گزارش حساب‌های منطقه‌ای در این حوزه داشته است.

 همچنین در بخش ارائه گزارش‌های آماری نیز بیش از ۴۰ عنوان کتاب و گزارش آماری مربوط به تحلیل آماری از طریق سایت سازمان در اختیار کاربران قرارگرفته است.

اقدامات انجام‌شده باعث شد که در سال جاری به خاطر عملکرد سال ۹۸ معاونت آمار و اطلاعات استان گیلان در ارزیابی مرکز آمار ایران، جزو استان‌های رده عالی قرار بگیرد.

 گفتنی است با توجه به نقش بی‌بدیل آمارگیران در خط مقدم اجرای  طرح‌های آمارگیری و به‌ویژه تلاش آن‌ها در شرایط خاص همه‌گیری  ویروس کرونا  که  منتج به تولید و انتشار شاخص‌های اقتصادی بر اساس تقویم انتشار و بدون هیچ‌گونه  تأخیری شده است، به همین دلیل و از سوی مرکز آمار ایران، آقای احسان نیک نژاد آمارگیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز به‌عنوان آمارگیر نمونه کشوری انتخاب شد.