دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: ۵۶ هزار معتاد در استان گیلان وجود دارد که از این میان ۲۷ هزار نفر در معرض ارائه و برخورداری از خدمات درمانی قرار گرفته و بهبود پیدا کرده‌اند.

به گزارش ندای گیلان،دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان تصریح کرد:‌ بهبود یافته به فردی تلقی می‌شود که در گذشته دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر سنتی و یا صنعتی بوده است و حداقل یک سال از زمان پاکی کامل و ترک کردن مصرف مواد توسط وی گذشته باشد.

شاهکویی از عزم جدی دولت در جهت مبارزه با مواد مخدر سخن گفت و بیان داشت:‌ در طول 4 سال گذشته اقدامات بسیار خوب و اثربخشی در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شد به طوری‌که مجموعه این تلاش‌ها به کاهش میزان مصرف مواد مخدر در کشور منجر شده است.

وی ‌ضمن اشاره به آمار میزان معتادان در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته افزود: هم اکنون آمار معتادان به انواع مواد مخدر از 3 میلیون و 360 هزار نفر در سال 90 به 2 میلیون و 800 هزار نفر در سال 96 رسیده است که از کاهش جمعیت معتادان در کشور حکایت دارد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان اظهار داشت: ‌در کنار کاهش موفقیت‌آمیز آمار اعتیاد،‌ کاهش سن اعتیاد و شیوع مصرف انواع مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان در کشور بسیار نگران کننده است و برای مقابله با آن باید راهکارهای اساسی برنامه‌ریزی کرد.

شاهکویی به افزایش سطح زیر کشت گیاه خشخاش و شاهدانه در افغانستان اشاره کرد و گفت:‌ این کشور در سال گذشته تولید تریاک خود را از 4 هزار و 800 تن به 9 هزار تن در سال افزایش داد یعنی میزان تولید این ماده مخدر در یکسال گذشته به دو برابر رسیده است.

وی وضعیت افغانستان پیش از حمله ناتو به این کشور را مورد بررسی قرار داد و افزود:‌ در گذشته‌ 58 هزار هکتار از اراضی افغانستان به کشت گیاه خشخاش اختصاص داشت در حالی‌که پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا این میزان به 300 هزار هکتار افزایش یافته است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان عنوان کرد: ‌یکی از مهم‌ترین اصولی که ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن است بحث صیانت و نگهداری از معتادان بهبود یافته از دام مواد مخدر و پشتیبانی از خانواده‌های آنان است.

شاهکویی‌ کمک به بهبود یافتگان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنان را مهم خواند و تصریح کرد: مجموعه اقدامات دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر بیشتر روی نگهداری از معتادان،‌ کمک به بهبود آنان،‌ مهارت آموزی و سپس اشتغال آنان متمرکز است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: ۵۶ هزار معتاد در استان گیلان وجود دارد که از این میان ۲۷ هزار نفر در معرض ارائه و برخورداری از خدمات درمانی قرار گرفته و بهبود پیدا کرده‌اند.

وی از پرداخت وام‌های کم بهره به بهبود یافتگان در استان گیلان خبر داد و ابراز داشت: ‌اعطای تسهیلات کم‌بهره از 5 میلیون تومان تا سقف 15 میلیون تومان و تسهیل در نحوه پرداخت و ساز و کار اداری آن از جمله اقدامات مطلوب و موثر در حال انجام است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان خاطرنشان کرد:‌ برای ایجاد انگیزش در کارفرمایان نیز نسبت به پرداخت تسهیلات کم بهره از 10 میلیون تومان تا سقف 15 میلیون تومان به ازای ایجاد اشتغال برای هر بهبود یافته از مواد مخدر اقدام شده است.

شاهکویی از خیران گیلانی جهت کمک به بهبودیافتگان مواد مخدر درخواست مساعدت کرد و گفت:‌ امیدواریم خیران عزیز همچنان که در نهضت مسجدسازی و مدرسه‌سازی به‌خوبی ورود کردند در این حوزه مهم نیز کمک‌های خود را از این قشر آسیب پذیر جامعه دریغ نکنند.

وی تعیین و برنامه‌ریزی جهت اشتغال این افراد را از مهم‌ترین امور دانست و بیان داشت:‌ بر طبق آمارهای ارائه شده 85 درصد افرادی که ترک اعتیاد داشتند به علت فراهم نبودن کسب و کار درست و عدم اشتغال دوباره به سمت استعمال مواد افیونی کشیده می‌شوند.

 

tasnim