واعظی: آنچه دولت یازدهم به آن اعتقاد دارد؛ واگذاری اکثر امور به بخش خصوصی است چراکه این کار در اروپا جواب داده و بخش خصوصی ایران باید از بخش خصوصی اروپا الگوبرداری کند

به گزارش  ندای گیلان، محمود واعظی عصر پنجشنبه در نشست شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: به اعتقاد دولت اگر قرار است اقتصاد کشور شکوفا شود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی صورت گیرد، باید با کاهش تصدی گری بخش دولتی، زمینه های واگذاری امور به بخش خصوصی فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد : بخش خصوصی نیز باید حرفه ای شود و با کمک دولت بتواند در یک بازه زمانی، روی پای خود بایستد و به عنوان بازوی اقتصادی دولت عمل کند .
واعظی با اشاره به این که گیلان استانی توانا ، مستعد و بهره مند از نیروی انسانی تحصیل کرده و نعمات خدادادی بسیار است، متذکر شد: باید با همت و عزم جدی از ظرفیت های این سرزمین استفاده و موجبات افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی را فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی انزلی و گیلان، مزیت است چراکه درکنار بازار کشورهای همسود قرار گرفته که بازار بسیار مناسبی است .
وی متذکر شد: از سوی دیگر با توجه به شرایط جدید و قطع ارتباط کشور روسیه و ترکیه، بازار روسیه ظرفیت مناسبی برای حضور کالاهای ایران ازجمله صیفی جات، میوه جات، آبزیان و لبنیات است .
واعظی خاطرنشان کرد: برای نفوذ در بازار روسیه، پیشنهاد می کنم یک هلدینگ با نشان مشخص مخصوص صادرات در استان راه اندازی شده و همه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فعال در بازار در آن مشارکت داشته باشند و دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی حمایت لازم را انجام دهند.
وی یاداور شد: با دولت روسیه در یک سال گذشته، مذاکرات مناسبی برای کاهش تعرفه های کالاهای صادراتی ایرانی داشته ایم که در بسیاری موارد، منجر به کاهش مالیات و عوارض بر کالاهای ایرانی شد.
واعظی با بیان اینکه توافق های خوبی برای توسعه همکاری های بانکی و حل مشکلات فی مابین دراین حوزه داشته ایم، افزود: از سوی دیگر درخصوص تسهیلات روادید برای بازرگانان درآینده نزدیک فضای جدیدی به وجود خواهد آمد.
وی تاکید کرد: باید توسعه همکاری در زمینه هایی نظیر پرورش ماهی در قفس و بسته بندی فرآورده های کشاورزی در گیلان انجام شود.
وی تصریح کرد: درخصوص عوارض ورود و خروج کالا پس از مذاکرات رئیسان جمهوری دو کشور ایران و روسیه، کارگروهی تشکیل شد تا عوارض کاهش پیدا کند.
وی با بیان این که اکنون با مجموعه کارهای صورت گرفته صادرات انجام می دهیم، اذعان کرد : هنوز درخصوص جذب حداکثری بازار روسیه تلاش ما ناچیز است.
وی از رئیسان ادارات کل ایران خواست به جای گله مندی و انتقاد، راهکار ارائه کنند تا در سفر رییس جمهوری به باکو اقدامات لازم انجام شود.
رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: قول می دهم مسائل بانکی هرچه سریعتر حل شود تا از بازار ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، اوکراین و گرجستان که بازار های بسیار خوبی هستند، جا نمانیم.
وی متذکر شد: آنچه دولت یازدهم به آن اعتقاد دارد؛ واگذاری اکثر امور به بخش خصوصی است چراکه این کار در اروپا جواب داده و بخش خصوصی ایران باید از بخش خصوصی اروپا الگوبرداری کند.
محمود واعظی رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، عصر امروز (پنجشنبه) پس از بازدید از پروژه های عمرانی منطقه آزاد انزلی، در نشستی در مورد فرصت های همکاری فی مابین به بحث و تبادل نظر پرداختند.