ادعای آمریکا در اجرایی شدن مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک» و بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش مقام‌های مختلف جهانی مواجه شد.

به گزارش ندای گیلان،وزارت خارجه آمریکا با اعلام فعال کردن مکانیسم بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، از کشورهای جهان خواست تا به آن پایبند باشند.

وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سر گرفته خواهد شد.

این در حالی است که سیزده کشور عضو شورای امنیت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

مایک پمپئو گفته است اگر سازمان ملل متحد نتواند تحریم‌ها را اجرا کند، این موضوع «پیامدهایی» خواهد داشت.

او همچنین گفت: ایالات متحده متعهد می‌شود کسانی که تحریم‌های ایران را نقض می‌کنند، مجازات کند.

وزیرخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت که «با همکاری متحدان و شرکای خود {علیه ایران} کار خواهیم کرد».

پمپئو مدعی شد که «با وضع مجدد تحریم‌ها، دنیا امن‌تر خواهد شد».

واکنش‌های بین‌المللی به ادعای آمریکا در بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

ادعای آمریکا در اجرایی شدن مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک» و بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش مقام‌های مختلف جهانی مواجه شد.

نمایندگی فرانسه در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحریم‌های بین‌المللی بر ایران همچنان لغو شده باقی می‌مانند و تهران نیز باید پاسخگو باشد تا زمانی که به الزاماتش عمل کند».

به نوشته توئیتر شبکه «الجزیره»، در این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا به اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران، متعهد می‌مانند. توافق هسته‌ای تنها راه به سمت مهار برنامه هسته‌ای ایران است».

 

نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این اقدام آمریکا، گفت: «دردناک است که شاهد این باشیم که کشوری به این بزرگی، بدین شکل به خودش توهین می‌کند و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت می‌کند».

بر این اساس، نمایندگی روسیه همچنین تاکید کرد: «ایالات متحده با تحمیل اراده خودخواهانه خود بر دیگران، به تضعیف قوانین بین‌المللی اصرار می‌ورزد».

«مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل نیز طی نامه‌ای از دبیر کل این سازمان و اعضای شورای امنیت خواست تا مانع اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران شوند.

تخت‌روانچی گفت: «جمهوری اسلامی ایران به اعضای شورای امنیت اعتماد می‌کند که بار دیگر تلاش مکرر ایالات متحده برای سوءاستفاده از فرایند شورای امنیت و به تبع آن تضعیف قدرت و اعتبار شورا و سازمان ملل را رد کند».

در حالی آمریکا مدعی بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران شده است که با خروج این کشور از برجام، ایالات متحده نمی‌تواند از این مکانیسم علیه ایران استفاده کند.