تارنمای خبری واشنگتن پست بامداد پنجشنبه مدعی شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اخیرا به معتمدانش وعده «پاره کردن» برجام را داده است.

به گزارش ندای گیلان به نقل از واشنگتن پست،ترامپ چند هفته‌ گذشته را صرف بازنگری در مواضع خود و بازگشت به سیاست‌هایی کرده که معتقد است موجب پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری شده بود.
این رسانه می‌افزاید: ترامپ اغلب به افزایش درصد آرای خود در نظرسنجی‌ها اشاره می‌کند و آن را نشانه‌ای برای انجام کارها مطابق با روش شخصی خود می‌داند.
نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن پست گفته‌اند که او بیش از هر زمان دیگر، احساس اعتماد به نفس می کند و معتقد است که این قدرت را دارد تا خواسته‌های گذشته خود را عملیاتی کند.
این گزارش ادامه می‌دهد: رئیس جمهوری آمریکا از بوروکراسی دولتی کلافه است و مترصد فرصتی است تا اقدامی انجام دهد و به سرعت نتیجه آن را ببیند.
واشنگتن پست می نویسد: ترامپ به مشاورانش گفته است که مسئله مهاجرت را در کنار بحث های تجاری، عامل اصلی پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری می داند و می‌خواهد از این پس بیشتر درخصوص آن صحبت کند.


یکی از تصمیم های اخیر وی در همین رابطه، اعزام نیروهای گارد ملی آمریکا به مرز مشترک با مکزیک بوده است. از دیگر اقدامات جنجالی ترامپ همچنین می توان به برنامه‌ریزی دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه و آغاز یک جنگ تجاری با چین اشاره کرد.
بنا به ادعای واشنگتن پست، ترامپ همچنین اخیرا به معتمدانش وعده «پاره کردن» برجام را داده است.
رئیس جمهوری آمریکا که بارها در جریان رقابت‌های انتخاباتی، وعده تغییر یا لغو این توافق را داده بود، تاکنون موفق به جلب رضایت دیگر طرف‌ها برای مذاکره مجدد آن نشده است.
وی به تازگی برخی از اعضای معتدل تیم دیپلماسی و امنیت ملی خود از جمله «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه را برکنار کرده و به جای آن ها، سیاستمداران تندرویی همچون «مایک پمپئو» و «جان بولتون» را گماشته است و این موضوع موجب شکل گیری موضعی ضدایرانی در کاخ سفید شده است.
ترامپ قرار است 12 مه (22 اردیبهشت) برای ماندن یا نماندن در برجام تصمیم‌گیری ‌کند.
در صورت خروج آمریکا از این توافق، تهران گزینه‌های مختلفی از جمله رفع سریع محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای و یا ادامه اجرای برجام با همکاری چین، روسیه و اروپا را در اختیار دارد.