شیارکار با اشاره به واردات 21 نوع محصول کشاورزی از آغاز سال جاری تاکنون بیان کرد: این تعداد محصول کشاورزی به وزن 132 هزار و 31 تن از کشورهای روسیه و گرجستان از طریق مرز زمینی گمرک شهرستان آستارا وارد کشور شده است.

به گزرش ندای گیلان،ایرج شیارکار با اشاره به صادرات 33 نوع محصول کشاورزی به وزن 78 هزار و 639 تن از مرز زمینی این شهرستان در هشت ماه نخست سال جاری اظهار کرد: از محل صادرات این مقدار محصول کشاورزی، 70 میلیون و 842 هزار و 200 دلار ارز وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به لحاظ ارزش اقتصادی و وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر بوده است، تصریح کرد: پیاز، چغندر، خرما، کیوی، کلم، سیب‌زمینی، آلوچه، آلو، آلبالو، پرتقال و خیار از جمله محصولات صادر شده به روسیه، آذربایجان، بلاروس و کشورهای آسیای میانه هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستارا با اشاره به اینکه ترانزیت محصولات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته 62 درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: در مدت مذکور 10 نوع محصول به وزن 46 هزار و 579 تن از طریق مرز زمینی این شهرستان با نظارت و اعمال کنترل به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ترانزیت شده است.

به گفته شیارکار تخته سوزنی‌برگ، عدس، آرد گندم، نخود، پیاز، برگ بوی خشک شده، سیب‌درختی، زغال‌اخته، نخودفرنگی، انار، مغز فندق، گوجه‌فرنگی، جو، دسته بیل و ریشه شیرین‌بیان از جمله محصولات ترانزیت شده هستند.

وی با اشاره به واردات 21 نوع محصول کشاورزی از آغاز سال جاری تاکنون بیان کرد: این تعداد محصول کشاورزی به وزن 132 هزار و 31 تن از کشورهای روسیه و گرجستان از طریق مرز زمینی گمرک شهرستان آستارا وارد کشور شده است.

این مسئول، محصولات وارداتی را شامل موز، ارزن، مغز دانه آفتابگردان، دسته بیل، دانه گل‌رنگ، دانه کتان، تخته سوزنی‌برگ، نخودفرنگی، تخته راش، تخته چندلا، سیب، ذرت، لوبیا قرمز و باریکه چوب دانست و گفت: محصولات وارداتی به لحاظ وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستارا به ضدعفونی 503 تن از محصولات وارداتی در فضای ضدعفونی به مساحت یک‌هزار و 595 مترمکعب اشاره کرد و افزود: برای ضدعفونی این مقدار محصول وارداتی، 55 کیلوگرم سم متیل‌بروماید و یک‌هزار و 325 عدد فسفیدآلومینیوم مصرف شده است.

شیارکار با اشاره به ضدعفونی 27 هزار و 56 عدد از انواع پالت‌های صادراتی خاطرنشان کرد: برای ضدعفونی این تعداد پالت صادراتی در فضای ضدعفونی به مساحت یک‌هزار و 827 مترمکعب، 93 کیلوگرم سم متیل‌بروماید مصرف شده است.

وی به استقرار واحد قرنطینه گیاهی در اداره کل گمرک شهرستان آستارا اشاره کرد و گفت: در مدت مذکور 554 تن از محصولات کشاورزی نظیر جو، آرد گندم و ریشه شیرین‌بیان به دلیل عدم رعایت شرایط قرنطینه به کشورهای مبدأ از جمله روسیه و جمهوری آذربایجان عودت داده‌ شده‌اند.فارس