با فریدون جیرانی فعالیتش را در عرصه بازیگری آغاز کرد و به رغم اولین تجربه حضورش آنچنانی بود که تصور برود او در این مسیر به سرعت به جایگاهی دست پیدا کند. او در این گفت و گو مسیر حرفه ای اش را در دنیای بازیگری ترسیم می کند. او که به تازگی در نقش […]

با فریدون جیرانی فعالیتش را در عرصه بازیگری آغاز کرد و به رغم اولین تجربه حضورش آنچنانی بود که تصور برود او در این مسیر به سرعت به جایگاهی دست پیدا کند. او در این گفت و گو مسیر حرفه ای اش را در دنیای بازیگری ترسیم می کند.

او که به تازگی در نقش “آیناز” در سریال «آنام» بازی کرده است، شایعات موجود درباره ممنوع الکاری اش را رد می کند و در این گفت و گو به دلایل مختلف کم کاری اش در این سال ها اشاره می کند. بازیگر سریال های «قلب یخی http://www.aftabir.com و 2» و «باغ بی پرنده» در گفت و گو با برنا به بهانه سریال «آنام» از همکاری اش با جواد افشار صحبت کرد.

بعد از «مرگ تدریجی یک رؤیا» و کار با فریدون جیرانی توقع می رفت مسیری جزء این که می بینیم را در عرصه بازیگری طی کنید اما این اتفاق رخ نداد تا سال های پر کاری را پشت سر نگذارید، آیا وسواس در انتخاب باعث کم کاری ات شد یا بعد از کار با جیرانی هر فیلم نامه ای راضی تان نکرد؟

به نظرم مجموعه ای از همه این دلایل در انتخابم دخیل بوده است. بعد از بازی در «مرگ تدریجی یک رؤیا» خودم را در برابر اعتمادی که فریدون جیرانی نسبت به من داشت مسئول دانستم در واقع سعی کردم در انتخاب هایم خیلی دقت کنم، ولی الان معتقدم گزیده کاری خیلی خوب نیست چون وقتی که بازیگر در انتخاب هایش قصد دارد دقت کند امکان دارد بازی در چند فیلم و سریال را رد کند و وقتی به خود می آید متوجه می شود چند سال است که بازی نکرده است و به همین راحتی فراموش می شود. با توجه به تجربه ای که دارم به نظرم گزیده کاری در حد چند ماه مطلوب است بعد از آن بازیگر باید گزیده کاری را کنار بگذارد و خودش را نشان دهد.

با توجه به اینکه بیزینس خودت را داری قطعا در انتخاب نقش هایی که بازی می کنی مسائل مالی اولویت اول تو نخواهد بود؟

بله، به دلیل شرایط مالی هیچ وقت مجبور نشدم بازی در فیلمی را که باب میلم نیست انتخاب کنم.

بعد از اینکه سریال جیرانی پخش شد بازخوردهای متفاوتی داشت اما آن زمان مثل امروز فضای مجازی اینگونه به کمک بازیگران نمی آمد که بتوانند روی کارشان ایجاد موج و خبر کنند…

بله، البته فضای مجازی برای گرفتن بازخورد به بازیگر کمک می کند و اگر در زمان پخش این سریال، فعالیت مخاطبان در فضای مجازی مثل امروز پررنگ بود بازخورد ها بیشتر دیده می شد و شرایط دیگری پیش می آمد، ولی اتفاق خوب این است که حتی این روزها هنوز هم از نقش “مارال عظیمی” بازخوردهای خوبی در فضای مجازی می گیرم و این نشان می دهد که مخاطبان هنوز “مارال” را به یاد دارند و این نقش را آنچنان دوست دارند که همچنان درباره اش در فضای مجازی برایم کامنت می فرستند.

231613_708

بعد از بازی در سریال «باغ بی پرنده» سریال دیگری هم بازی کردید؟

بازی در «قلب یخی ا و 2» بود که به نظرم اتفاق خیلی ویژه ای بود و آن را خیلی دوست داشتم. در واقع برای من خیلی تجربه خوب و دلنشینی بود.

در این سال ها وارد هیچ باند و گروهی هم نشدید و فکر می کنم به دور از حواشی بازیگری این حرفه را دنبال می کنید؟

اگر بخواهم برای یک لحظه از چارچوب اخلاقی ام خارج شوم فکر می کنم پشیمان می شوم. منظورم این است الان شرایط طوری شده که چون مسائل دیگری ملاک و اولویت است و پلان یک محسوب می شود شاید دلایل دیگری نیز در پرکاری و کم کاری بازیگر مؤثر باشد بطور مثال دوستی و ارتباط با دفاتر فیلم سازی که من در این سال ها ارتباط آنچنانی نداشته ام.

حضور+سامیه+لک+بازیگر+سریال++_آنام_+در+خبرگزاری+برنا

به پلان یک یعنی روابط اعتقاد نداری یا اصولا ارتباطی برقرار نمی کنید؟

اصولا دوست دندارم به هر قیمتی بازی کنم اما بدون شک بازیگری یکی از مهم ترین اهداف زندگی من است حتی اگر از بیزینس اصلی ام برای بازیگری بزنم. ارتباط کمی با دنیای سینما و اهالی این حرفه ندارم اما به روابط برای انتخاب هم اعتقادی ندارم.

دوباره از طرف جیرانی برای بازی پیشنهاد داشتی؟

نه هیچ وقت!

چرا؟

نمی دانم، شاید هم دوست نداشته در فیلم هایش بازی کنم.

روابط شمابا فریدون جیرانی سر صحنه «مرگ تدریجی یک رویا» چطور بود؟

خیلی خوب بود، حتی همچنان با فریدون جیرانی در ارتباط هستم.

 راستی یک سوال، چطور برای بازی در سریال «مرگ تدریجی یک رؤیا» انتخاب شدی؟

دوست مشترکی داشتم که با خبر شده بود فریدون جیرانی برای این نقش به دنبال چهره جدیدی است او به من اطلاع داد و به این شکل برای بازی در این نقش انتخاب شدم.

در سریال «خانه بی پرنده» به کارگردانی کاظم معصومی بازی کردی که واقعا سریال خوبی نبود به همین دلیل عملا انتخاب اشتباهی داشتی معمولا چند انتخاب اشتباه برای فید شدن یک بازیگر کافی است که دیگر کار نکند؟

از سریال «مرگ تدریجی یک رؤیا» به بعد خیلی وسواس به خرج دادم وکارهایی را که با ذهن و روحم سنخیتی نداشت رد کردم تا اینکه کار به جایی رسید که بسیاری از نزدیکانم گفتند برای اینکه در اذهان بمانی باید کار کنی، بعد هم نتیجه اش بازی در یک اثر ناموفق مثل سریال «خانه بی پرنده» بود که بعد از بازی در آن سریال پشیمان شدم. به این شکل است که معادلات به هم می خورد. این یعنی قانون خاصی در ماجرا وجود ندارد. البته بعد از آن فکر می کنم بازی در سریال «قلب یخی» انتخاب درستی بود که داشتم و امروز از آن راضی هستم.

در این مدت کلا ایران بودین؟

خیر، در رفت و آمد بودم.

پس دسترسی به شما خیلی هم راحت نبوده؟

همیشه در دسترس بودم و تلفنم را جواب می دادم، ولی اتفاقی که می افتاد این بود که بعضی از فیلم سازها فکر می کردند در ایران نیستم پس کار هم نمی کنم حتی یک بار به صورت امتحانی برای دادن پیشنهاد بازی با من تماس نمی گرفتند در صورتی که وقتی برای بازی درسریال قلب یخی آقای لطیفی با من تماس گرفت خارج از ایران بودم و به فاصله 48 ساعت بعد برای تست گریم به ایران آمدم.

19_890501_L600

بازی در«قلب یخی» برایت چه بازخوردی داشت؟

خوب بود. اما اتفاق بدی برای «قلب یخی» افتاد. همانطور که می دانید این سریال در فصل دوم دچار مشکلاتی شد که نیمه کاره ماند. ولی ذهن مردم هنوز هم درگیر «قلب یخی» هست و همچنان در کامنت هایشان درباره آن سریال از من سؤال می پرسند.

یعنی اعتقاد دارید چون سریال نیمه کاره ماند آنطور که باید دیده نشد و قاعدتا تو به عنوان بازیگر به آنچه باید از حضور در این سریال دست نیافت؟

کار با آقای لطیفی برایم بسیار دوست داشتنی و مفید بود بسیار یاد گرفتم. همچنین باعث آشنایی با یکسری از دوستان خیلی خوب بود که هنوز هم دوستی ما ادامه دارد و از آنها چیزهایی یاد می گیرم. هنوز هم از بازی در این سریال خاطرات و بازخورد های خوبی دارم.

و بعد از «قلب یخی» درگیر بیزینس خودت شدی و مدتی نبودی که شایعاتی نیز با خود به همراه داشت؟

(می خندد) خب بعد از آن سریال چند پروژه بزرگ را در خارج از کشور به عهده گرفتم و ترجیح دادم روی آنها تمرکز کنم. در واقع طی برنامه ای 5 ساله تصمیم داشتم این پروژه را به پایان برسانم و بعد از آن به ایران برگردم و فعلا ایران هستم.

پایان قسمت اول

گفت‌و‌گو: مجتبی احمدی