اسحاق جهانگیری که از برون‌سپاری فروش نفت در دولت گذشته به دیگر نهادها شاکی بود، تأکید کرد: فروش نفت، فقط باید از طریق وزارت نفت صورت بگیرد

ندای گیلان:«هیچ نهادی که از وزارت نفت، نفت گرفت تا بفروشد حتی یک دلار پول آن را به دولت برنگرداند». این جمله‌ای است که دیروز، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در همایش «صنعت نفت دانش‌بنیان، تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» آن را بیان کرد. اسحاق جهانگیری که از برون‌سپاری فروش نفت در دولت گذشته به دیگر نهادها شاکی بود، تأکید کرد: «فروش نفت، فقط باید از طریق وزارت نفت صورت بگیرد».

تنوع‌بخشی در فروش نفت در زمانی‌ که ایران در تحریم نفتی به‌سر می‌برد از سوی دولت گذشته مورد توجه قرار گرفت، اما ماحصل آن برون‌سپاری فروش نفت از وزارت نفت به دیگر نهادها و افراد بود که از دل آن بابک‌ زنجانی‌ها برخاستند. بنا بر اخباری که در سال ٩٣ از وزارت نفت به بیرون درز کرد، نیروی انتظامی دو محموله نفتی را که در سال ١٣٩١ از شرکت نفت دریافت کرده بود با قیمتی معادل ١٧٠ ‌میلیون دلار به فروش رساند اما همچنان پول آن را به شرکت ملی نفت واریز نکرده بود اما از آنجا که از آن زمان تاکنون بیش از یک‌سال گذشته است مشخص نیست که نیروی انتظامی نسبت به تسویه بدهی خود به وزارت نفت اقدام کرده است یا اینکه هنوز در فهرست بدهکاران این وزارتخانه است».

احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا، بهمن‌ماه سال ٩٢ در این‌باره گفته بود که دولت پیشین در ازای جبران کسری بودجه این ارگان، محموله نفتی به آن تحویل داده و این اقدام نیز پیشنهاد شخص احمدی‌نژاد، رئیس دولت پیشین، بوده است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم در این رابطه گفته بود: «در دولت قبل قرار بود برخی نهادها نفت خام بفروشند اما پس از واگذاری دو محموله و مشخص‌شدن ناتوانی آنها در فروش، واگذاری نفت به آنها متوقف شده و در دوره جدید به هیچ نهادی نفت خام برای فروش واگذار نشده است».

محسن قمصری، درباره محموله‌های نفتی واگذارشده به بابک زنجانی هم گفته بود: «محموله‌های نفتی که در اختیار بابک زنجانی بوده را در اختیار گرفته‌ایم که بخشی از آن را به فروش رسانده و باقی‌مانده آن نیز درحال فروش است».

آن‌گونه که این مقام مسئول گفته بود، حدود شش کشتی در اختیار بابک زنجانی بوده که هرکدام به‌طور متوسط ظرفیت دو میلیون بشکه نفت خام و فراورده‌های نفتی را دارا بوده‌اند. حالا اسحاق جهانگیری نیز بر همین نکته تأکید دارد که نشان از عزم جدی این دولت در تمرکز بیشتر وزارت نفت بر فروش نفت بدون دخالت دیگر نهادهاست.
باید کاری کنیم دنیا نتواند به‌راحتی
خرید نفت ایران را تحریم کند
معاون اول رئیس‌جمهور در این همایش با اشاره به اهمیت نقش نفت در شدت تحریم‌های بین‌المللی تأکید کرد در صورتی که ایران تمرکز بیشتری در تنوع‌بخشی به فروش نفت داشت، دیگر کشورها نمی‌توانستند به‌راحتی خود را از نفت ایران بی‌بهره کنند. به گزارش خبرگزاری‌ها، جهانگیری با تأکید بر لزوم ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت، به شرایط فروش نفت در دوران تحریم اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته نهادها و افراد مختلف از سوی وزارت نفت مأمور به فروش نفت می‌شدند که من می‌توانم به‌صراحت بگویم هیچ نهادی که از وزارت نفت، نفت گرفت تا بفروشد حتی یک دلار پول آن را به دولت برنگرداند.
فروش نفت، فقط با وزارت نفت است
وی افزود: این روش، روش فروش نفت نیست و بنابراین ما از روز اول گفتیم که فروش نفت با خود وزارت نفت است و هرقدر هم که فشار آوردند بر این موضوع تأکید کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته تنها ٢٠‌ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورده بود، عنوان کرد: در سال گذشته یکی از شاهکارهای اداره کشور با توجه به شرایط اقتصادی، یعنی ادامه‌ تحریم‌ها تا بهمن‌ماه و پایین‌‌آمدن شدید قیمت نفت بود. جهانگیری با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی سال گذشته ثبات و آرامش بوده است، اظهار کرد: دستاورد مهم‌تر مثبت‌شدن تراز ارزی صادرات بدون درنظرداشتن نفت بود. به گفته وی، منهای صادرات میعانات گازی سال قبل، دو درصد کاهش صادرات و در مقابل ٢٣ درصد کاهش واردات در کشور داشته‌ایم.
فاصله وحشتناک میزان برداشت ایران و قطر
از پارس‌جنوبی
وی با اشاره به فاصله وحشتناک میزان برداشت ایران و قطر از پارس‌جنوبی گفت: قطر ١٠‌ میلیارد دلار، حق ما را از گاز برداشت می‌کرد و بنابراین ما به‌اتمام‌رسیدن پروژه پارس‌جنوبی تا پایان دولت یازدهم را از اولویت‌های خود قرار دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه اولویت دیگر، توسعه میادین مشترک است، ادامه داد: پالایشگاه‌ها نیز باید توسعه پیدا کنند و دانش‌بنیان‌کردن نیز یکی از موضوعات مهم در صنعت نفت به حساب می‌آید؛ چراکه صنعت نفت ایران نقطه ثقل اقتصاد ایران است.
عده‌ای در فضای کنونی مخالف حرفه‌ای شده‌اند
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه عده‌ای در فضای کنونی مخالف حرفه‌ای شده‌اند، ادامه داد: ما باید به کسانی که از روی دلسوزی انتقاد می‌کنند پاسخ داده و اصلاحات را در صورت نیاز اعمال کنیم تا تفاوتی بین آنها و کسانی که تبدیل به مخالف حرفه‌ای شده‌اند و نمی‌گذارند کاری پیش برود وجود داشته باشد.

جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: زمانی اقتصاد از اولویت‌های کشور نبود و هرکس از پایین‌آوردن مالیات و سرمایه‌گذاری‌ دفاع می‌کرد یا طرفدار سرمایه‌داری بود یا ضدانقلاب، اما امروز درباره این امور به نتیجه رسیده‌ایم و موضوع اقتصاد اولویت اول نظام شده که اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاستی کلی، مورد اتفاق‌نظر همه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به بی‌توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: برخی می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را کنار گذاشته و امور جاری خود را انجام می‌دهد انگار ما یک کار اداره امور داریم و یک کار اجرای سیاست مقاومتی.

ما یک برنامه ششم و یک برنامه اقتصاد مقاومتی نداریم، بلکه برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. جهانگیری تأکید کرد: کسی که می‌گوید هیچ اقدامی در دولت درباره اقتصاد مقاومتی نشده است، پاسخ خود را از همین فرموده مقام معظم رهبری بگیرد.
برجام تحقق اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کند
وزیر نفت نیز در این همایش با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند با اجرائی‌شدن برجام، پیگیری اقتصاد مقاومتی کند می‌شود، تأکید کرد: نه‌تنها این‌گونه نیست، بلکه با رفع تحریم‌ها، تحقق اقتصاد مقاومتی تسهیل شده و شتاب می‌گیرد. صنعت نفت از ابتدای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق آن را دنبال کرده است.
فروش نفت بدون تولید حتی یک بشکه نفت
بیژن نامدارزنگنه ادامه داد: در سال‌های اخیر بازرگانان بزرگی در بازار جهانی نفت فعال شده‌اند که حتی یک بشکه نفت تولید نمی‌کنند اما صدها ‌میلیارد دلار نفت مبادله کرده‌اند که دلیل آن را باید به توجه این بازرگانان به فناوری‌های دانش‌بنیان در حوزه تجارت دانست. حتی امروزه فاینانس و تأمین مالی‌کردن پروژه‌ها نیز یک فعالیت دانش‌بنیان به شمار می‌رود. زنگنه به برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: وزارت نفت توسعه فعالیت‌ها در دو بخش بالادست و پایین‌دست را مورد توجه قرار داده و قراردادهایی نیز امضا کرده است.

بر این اساس با هدف کسب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن نفت و گاز، قراردادهایی را با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امضا کرده است.

وی با بیان اینکه ارزش قراردادهای امضاشده در بخش فناوری‌های بالادست صنعت نفت حدود ١٠‌ هزار ‌میلیارد ریال است، اضافه کرد: این دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود باید از تجارب شرکت‌ها و مراکز علمی خارجی نیز استفاده کنند.
منتقدان دیروز، مدعی راه‌اندازی
شرکت پتروپارس شده‌اند
زنگنه به سابقه شکل‌گیری شرکت «پتروپارس» به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، اشاره کرد و گفت: در سال ٧٦ که این شرکت را پایه‌گذاری کردم، انتقاداتی به این طرح وجود داشت اما درنهایت این شرکت و همچنین شرکت «مپنا» در ایران شکل گرفتند. زنگنه درادامه به برخی انتقادها از قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: عده‌ای که کار را به‌خوبی نمی‌شناسند شروع به انتقادها کردند، اما درنهایت متوجه می‌شوند طرح خوبی بوده است.

 وی اضافه کرد: زمانی که در نظر داشتیم شرکت پتروپارس را پایه‌گذاری کنیم انتقادهای زیادی نسبت به آن وجود داشت، اما درنهایت این شرکت جای خود را پیدا کرده و همه به موفقیت آن اعتراف کردند به‌گونه‌ای که برخی از منتقدان دیروز، امروز مدعی راه‌اندازی این شرکت شده‌اند.
امضای قرارداد بزرگ با اروپایی‌ها
در بخش پتروشیمی
وی درادامه به مذاکره با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شرکت ملی پتروشیمی در حال مذاکره با یک شرکت بزرگ اروپایی برای ایجاد واحد متانول به پروپیلن است که ارزش آن حدود پنج ‌هزار ‌میلیارد ریال برآورد می‌شود. زنگنه با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باید پیگیری شود، گفت: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف علاوه بر کاهش مصرف سوخت، باعث اشتغال‌زایی در بالابردن کارایی طرح‌های انرژی‌بر در کشور می‌شود.
افزایش صادرات نفت ایران به روزانه ٢ ‌میلیون بشکه
رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، هم در حاشیه این همایش با بیان اینکه میزان صادرات نفت خام ایران در اردیبهشت‌ماه به دو ‌میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، اعلام کرد صادرات میعانات گازی نیز در ماه آینده ١٠ درصد رشد خواهد یافت. این مقام مسئول همچنین از تولید بیش از سه‌میلیون‌و ٥٠٠ ‌هزار بشکه نفت خام در روز در کشور خبر داد.
دولت خواستار تک‌نرخی‌کردن بنزین است
عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، هم در حاشیه این همایش در واکنش به طرح مجلس برای پلکانی‌کردن نرخ بنزین، گفت: دولت به دنبال تک‌نرخی‌کردن بنزین است و پنج‌نرخی‌شدن آن مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: پیشنهاد دولت تک‌نرخی‌کردن بنزین است و درباره جزئیات طرح پلکانی‌کردن نرخ باید از مجلس سؤال کرد. نمایندگان مجلس این طرح را ارائه کرده‌اند؛ بنابراین باید راهکارهای آن را نیز مشخص کنند. روزنامه ی شرق