دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) در ایران گفت : هویت و غنای فرهنگی در تحولات و توسعه شهری نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش نداي گيلان:  سعدالله نصیری قیداری روز یکشنبه در نشستی با شهردار رشت در شهرداری این شهر افزود : هویت و غنای فرهنگی در توسعه شهری بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار داشت : اگر چه توسعه و تحولات لازم است اما واقعیت امر اینکه، هویت را در تحولات به هم می ریزیم و غنای فرهنگی را مورد توجه قرار نمی دهیم.
نصیری قیداری با بیان این که در طول تحولات یک سری چیزها به نام بقاء بایستی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد که برای تحول هر چیز را از جمله میراث فرهنگی و محیط زیست به هم بریزیم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران مدیریت شهری را یک علم دانست و تصریح کرد : یک شاخصه از این مدیریت ، مکان یابی است.
وی با تاکید بر ضرورت همکاری اساتید دانشگاه ها با مسوولان اجرایی و مجریان در اجرای طرح های شهری بیان داشت : مجریان به تعامل ، همکاری و تفکر اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها نیازمند هستند.
وی توجه به فرهنگ ، آموزش و علم را مهم دانست و اظهار داشت : مباحث فرهنگی، میراث فرهنگی، مسایل مربوط به جوانان و توانمندی زنان از جمله لازمه رشد جامعه است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گردشگری را مزیت نسبی در استان گیلان نام برد و یادآور شد : گیلان و شهر رشت پتانسیل هایی برای توسعه گردشگری دارند که بایستی مدیریت شوند.
وی رشد میراث فرهنگی، محیط زیست ، تنوع فرهنگی و تعامل بین المللی را از مزیت های گردشگری نام برد و تصریح کرد : از ثروت غنی میراث فرهنگی می توانیم درآمد و حفظ هویت را داشته باشیم.
وی در ادامه به عملکرد خوب شهرداری رشت در بخش های مختلف از جمله ارایه طرح بازآفرینی این شهر اشاره و خاطر نشان کرد : حل مشکلات شهری توسط دست اندرکاران شهرداری ها نیازمند علم، فکر و برنامه ریزی است.
نصیری قیداری با بیان این که شهرداری در همه جای دنیا صرفا خدمتگزار نیست ، یادآور شد : آن زمان که شهرداری تنها عهده دار آسفالت و برخی دیگر از مسوولیت ها بود، گذشته است.
به گفته وی ، طرح بازآفرینی رشت ارایه شده از سوی شهرداری این شهر ، بزودی در ستاد بازآفرینی ارایه می شود.
وی در پایان یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) را نهادی خوشنام و مستقل از کشمکش های سیاسی معرفی کرد.

*توسعه شهر رشت برپایه اقتصاد گردشگری یک امر تثبیت شده، است
شهردار کلانشهر رشت نیز در این نشست گفت : توسعه شهر رشت بر پایه اقتصاد گردشگری یک امر تثبیت شده است.
محمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه نگاه ما در توسعه شهری بر پایه اقتصاد گردشگری است، افزود : توسعه شهری را بر پایه اقتصاد گردشگری شکل می دهیم.
وی اظهار داشت : مبنای توسعه اقتصادی در گیلان، مجموعه ای از کارهای سخت افزاری نیست بلکه می توانیم به لحاظ نرم افزاری با تعاملات فرهنگی، حداکثر استفاده را در این بخش ببریم.
وی در ادامه با بیان مزیت ها و پتانسیل های شهر رشت خاطر نشان کرد : اولین داروخانه شبانه روزی، اتوبوس وارد شده به کشور ما، تئاتر ، اولین کتابخانه ملی با بنای شاخص و خانه معلولان و سالمندان ایران … به نام شهر رشت است.
شهردار کلانشهر رشت با بیان این که فرهنگ اقتصاد را تولید می کند، تصریح کرد : ایجاد فضاهای شهری که در آن تمام عناصر فرهنگی منطقه از قبیل غذاها، معماری، موسیقی، پوشاک، نمایش ها، اسطوره ها و … دیده شود؛ از جمله راهکارهای توسعه گردشگری در شهر رشت است.
ثابت قدم بیان داشت : اطلاع رسانی مناسب و کافی برای شناساندن جاذبه های فرهنگی منطقه و نصب گسترده تابلوهای راهنما در سطح شهر و احیاء و بازسازی کاروانسراهای قدیمی از جمله دیگر راهکارهای توسعه گردشگری است.
وی در ادامه با تشریح طرح بازآفرینی رشت و راهبردهای تحول این شهر بیان کرد : توسعه اقتصادی و رونق فعالیت شهر، بهبود وضعیت شبکه های ارتباطی ، پالایش مرکز قدیمی رشت و ارتقای کیفی عملکرد آن ، احیاء و حفاظت فعال از میراث طبیعی ، تاریخی و فرهنگی رشت از جمله راهبردهای توسعه شهر رشت است.
کلانشهر رشت بیش از یک میلیون نفر جمعیت سیار روزانه و حدود 700 هزار نفر جمعیت ساکن دارد.