ندای گیلان – ترجمه از سینا اشتری: آلودگی هوا نتیجه ای اجتناب نا پذیر از مصرف سوخت های فسیلی و فعالیت صنایع و کارخانجات است که  به صورت جدی سلامتی افراد را تهدید می کند؛ در ادامه به معرفی جدید ترین و هوشمندانه ترین راهکار های ارائه شده برای مقابله با آلودگی هوا می پردازیم. […]

ندای گیلان – ترجمه از سینا اشتری: آلودگی هوا نتیجه ای اجتناب نا پذیر از مصرف سوخت های فسیلی و فعالیت صنایع و کارخانجات است که  به صورت جدی سلامتی افراد را تهدید می کند؛ در ادامه به معرفی جدید ترین و هوشمندانه ترین راهکار های ارائه شده برای مقابله با آلودگی هوا می پردازیم. تا به امروز راهکار ها و سیاست های متعددی برای کنترل آلودگی هوا به کار گرفته شده است؛ مقابله با معضل آلودگی هوا نیازمند همکاری همه جانبه ارگان های مختلف منطقه ای و بلکه جهانی است.

همه مردم و البته صنایع و کارخانجات باید تغییراتی رفتاری را به این منظور داشته باشند و نتیجه این تغییر رفتار و سیاست ها می تواند در کوتاه مدت و البته دراز مدت به کاهش آلودگی هوا کمک کند. راهکار های کنترل آلودگی هوا از مجموعه ای از فناوری ها، قانون گذاری ها و سیاست گذاری ها تشکیل می شود که می تواند همه ما را به تغییر در رویه زندگی و کمک به کاهش آلودگی هوا سوق دهد.

 

 
 

1- کنترل گاز های آلاینده مربوط به کارخانجات، تاسیسات تولید برق و خودرو ها

فعالیت کارخانجات و صنایع و نیز تردد خودرو ها بیشترین سهم در تولید آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند و همیشه در حال آزاد سازی آلایندگی های گازی شکل در اتمسفر کره زمین هستند. از جمله راهکار های ارائه شده به منظور کاهش آلاینده های گازی کارخانجات و صنایع می توان به استفاده از ته نشین کننده های الکترو استاتیکی دود اشاره کرد؛ این فناوری می تواند ذرات سنگین دود تولیدی کارخانجات را قبل از ورود به دودکش ها جدا سازی کند و بدین ترتیب می توان تا حدی دود خروجی این تاسیسات را مورد تصفیه قرار داد.

روش FGD نیز یکی دیگر از فناوری های ارائه شده به منظور کاهش آلایندگی های تولید شده از صنایع و کارخانجات است که با به کار گیری آن می توانیم اکسید سولفور را از دود تولیدی این تاسیسات جدا کنیم؛ دی اکسید کربن نیز یکی از مخرب ترین آلاینده های صنعتی است که امروز و به لطف پیشرفت فناوری می توانیم تا حد زیادی از تولید آن توسط صنایع جلوگیری کنیم.

استفاده از کاتالیزور ها در تولید خودرو از جمله بزرگ ترین پیشرفت های مشاهده شده در مسیر کاهش آلایندگی خودرو هاست؛ فرآوری بیشتر سوخت های فسیلی و نیز طراحی خودرو هایی با مصرف سوخت کمتر از جمله دیگر سیاست هایی است که می تواند ما را در کاهش آلایندگی های مربوط به تردد و حمل و نقل جاده ای یاری کند.

2- قانون و سیاست گذاری های جهانی و منطقه ای


یکی دیگر از راهکار های مورد استفاده در کاهش آلودگی هوا مربوط به قانون گذاری های انجام شده توسط مراجع منطقه ای و البته جهانی است؛ شهر ها و کشور هایی که زمانی از آلودگی شدید هوا رنج می بردند توانسته اند تا با اتخاذ این روش ها به وضعیت عادی در بحث آلودگی هوا برسند.

کشور هایی مانند انگلیس و آمریکا از جمله اولین کشور هایی بوند که برای کنترل آلودگی هوا از این روش استفاده کردند؛ سازمان هایی مانند اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز از جمله فعال ترین مراجع جهانی اصلی در مبارزه با آلودگی هوا هستند و برای مثال، ایجاد دپارتمان محیط زیست در سازمان ملل متحد یکی از نمود های سیاست گذاری جهانی در مبارزه با آلودگی هوا بود.

سیاست گذاری های منطقه ای و منحصر به هر کشور و حتی استان و شهر نیز می تواند سهم زیادی را در بحث کنترل آلودگی هوا داشته باشد؛ ایجاد پروتکل های کنترل کیفیت هوا و ایجاد استاندارد هایی نظیر لزوم استفاده از تاسیسات تصفیه کننده در صنایع می تواند نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای منطقه داشته باشد.

3- استفاده از انرژی های تجدید پذیر


استفاده از سوخت های فسیلی و ذغال سنگ به منظور تولید برق، اصلی ترین دلیل بحران آلایندگی های گازی موجود در هوا است و جایگزینی این سوخت ها با نمونه هایی تجدید پذیر مانند انرژی بادی، انرژی زمین گرمایی، انرژی خورشیدی و انرژی آبی می تواند بیشترین تاثیر را در بحث کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

گاز طبیعی، پیل های سوختی و باتری ها از جمله دیگر جایگزین های پیشنهاد شده برای سوخت های فسیلی و ذغال سنگ به منظور حرکت در مسیر رواج استفاده از انرژی های تجدید پذیر هستند؛ البته باید در این روند دقت زیادی داشت چون برخی از این منابع انرژی جایگزین یاد شده می توانند به نحوی متفاوت در آلودگی محیط زیست نقش داشته باشند.

4- روش های بازدارنده فردی


روش های فردی زیادی در بحث کنترل آلایندگی نقش دارند که تک به تک افراد می توانند در آن نقش داشته باشند؛ بحث آموزش و رواج آگاهی در بین افراد جامعه یکی از این روش هاست.

با استفاده از بحث آموزش می توانیم مردم را از وجود مخاطرات محیط زیستی و نیز تهدید سلامتی ایجاد شده توسط آلودگی هوا آگاه کنیم؛ افرادی که از این خطرات آگاه شوند می توانند خانواده، دوستان و همکاران خود را از این مشکلات آگاه کرده و آنها را در صرفه جویی در استفاده از سوخت های فسیلی تشویق کنند.

برای جا به جایی های شهری و در مورد مسافت های کوتاه می توانیم از اتوبوس و مترو استفاده کنیم و اگر مسافت خیلی کوتاه باشد استفاده از دوچرخه و یا پیاده روی تا مقصد می تواند از حجم تردد وسایل حمل و نقل عمومی و در نتیجه حجم سوخت فسیلی مصرفی بکاهد.

دقت در مصرف نیز می تواند نقش مهمی را در راهکار های فردی کنترل آلودگی هوا بازی کند و باید بدانیم که مواردی چون آشپزی، گرمایش و روشنایی سهم زیادی از مصرف سوخت های فسیلی دارند؛ علاوه بر این همه افراد جامعه باید به این مسئله دقت داشته باشند که استفاده دوباره و نیز خودداری از دور ریختن وسایلی مانند کیسه های پلاستیکی، کاغذ و یا بطری های شیشه ای نیز سهم زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، چرا که برای تولید آنها سوخت های فسیلی زیادی مصرف شده اند.

[ad_2]

Source link