در محضر ، فروشنده از خریدار خودرو باقیمانده پول ماشین معامله شده را دریافت می‌کند و در ازای آن برگ تسویه عوارض را به خریدار تسلیم می نماید. همچنین برگه و سند انتقال مالکیت خودرو به خریدار را امضا می‌کند.

به گزارش ندای گیلان ، یکی از مخاطبان ندای گیلان سوالی را در خصوص خودروهای دست دوم و روش معامله آن به تحریریه ارسال کرده بود که امروز تصمیم گرفتیم در بخش مشاوره حقوقی ندای گیلان  به این موضوع بپردازیم.

در شرایطی که فاصله قیمت خودروهای داخلی با قدرت خرید بخشی از مشتریان، آنها را از خرید خودرو صفر محروم کرده است، این روزها بازار خودروهای کارکرده بیش از گذشته با رونق همراه شده است، اما خرید خودرو، خصوصا یک خودرو کارکرده با نکات و ظرایفی همراه است که چنانچه فرد خریدار به آن توجه نکند ممکن است با مشکلاتی همراه شود. از طرفی نکات حقوقی معامله خودروی دست دوم  از مسائلی است که عموما آنها را بلد نیستیم و پیچیدگی های خاص خود را دارد.بر این اساس دانستن نکات مختلف خرید خودروی کارکرده و به خصوص نکات حقوقی، باعث می شود خرید خودرو برای خریدار و فروشنده فرایندی ساده تر باشد و کمتر در معرض کلاه برداری قرار بگیرند.

 

نکات حقوقی مهم خرید خودروی دست دوم

 

گرفتن تأیید سلامت فنی

برای تشخیص سلامت فنی خودرو شما میتوانید از کار‌شناسان مستقر در مراکز خرید و فروش خودرو دست‌دوم تایید سلامت فنی خودرو را دریافت نمایید یا حتی با مراجعه به تعمیرگاه های سطح شهر و کمک گرفتن از آنها از سالم بودن خودرو اطمینان حاصل نمایید.

همچنین راهکار ساده تر درخواست کارشناس سلامت خودرو در محل است. استفاده از این سرویس در حال رونق، که از طریق سایت کارشناسی خودرو اقای کارشناس هم در دسترس است، ساده تر و سریعتر از روش های قبلی است و به سادگی با ثبت درخواست، بدون جابجایی ماشین، کارشناس به بررسی تخصصی و تشخیص سلامتی خودروی موردنظر می­پردازد.

 

مطالعه بیمه‌نامه و اسناد خودرو

با درخواست بیمه‌نامه از صاحب خودرو متوجه خواهید شد که خودرو تصادف داشته است یا خیر؛ زیرا در صورت داشتن تصادف، از تخفیف بیمه برخوردار نخواهد بود. از سوی دیگر با مطالعه دقیق سند متوجه خواهید شد که خودرو تغییری اساسی مانند تعویض موتور یا تعویض اتاق داشته یا خیر؛ زیرا تعویض‌هایی از این دست طبق قانون باید تحت نظارت و با مجوز پلیس انجام شود و در صورت تغییر نیز در سند ذکر خواهند شد.

از دیگر نکات حقوقی معامله خودروی دست دوم  این است که حتما خودرو را از کسی بخرید که سند خودرو به نام اوست. برای مثال ممکن است در جریان خرید خودرو با افرادی مواجه شوید که شغل آنها خرید و فروش خودروهای کارکرده‌ای است که به نام آنها نیست، در صورت بروز مشکل در چنین شرایطی شاید نتوانید فرد فروشنده‌ای که خودرو به نام او بوده را پیدا کنید.

 

مراقبت از ممنوع‌المعامله‌ها

ممکن است در جریان خرید خودرو کارکرده ، فروشنده به شما پیشنهاد کند که برای تعویض پلاک به شما وکالت‌نامه بدهد. تا جایی که ممکن است وکالت‌نامه را قبول نکنید. و با فرد فروشنده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است فرد فروشنده ممنوع‌المعامله باشد در چنین شرایطی وکالت‌نامه هیچ کارآیی نخواهد داشت.
همچنین توصیه می‌شود از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید و اگر قرار است پولی جابه‌جا شود فقط به شخص صاحب سند پرداخت کنید.

 

تنظیم مبایعه‌نامه پیش از سند زدن

مبایعه‌نامه قراردادی است که پیش از انتقال سند خودرو برای قطعی کردن برخی موارد بین خریدار و فروشنده خودرو تنظیم می‌شود. در این قرارداد مشخصات کامل فروشنده و خریدار شامل مشخصات شناسنامه‌ای، آدرس، شماره تلفن و شماره ملی ثبت می‌شود.

همچنین مشخصات کامل خودرویی که قرار است خریداری شود به همراه وضعیت فنی خودرو ، نحوه پرداخت پول و ذکر میزان بیعانه‌ای که احتمالا پرداخت شده است، تاریخ دقیق تنظیم سند و محل دفترخانه نیز در مبایعه‌نامه خودرو  تشریح می‌شود تا در روز تنظیم سند مشکلی پیش نیاید.

در گام بعدی، پس از تعویض پلاک و تنظیم مبایعه‌نامه، حتما سند قطعی را برای خودرو خریداری شده به نام خود منتقل کنید. توجه داشته باشید که در زمان تحویل خودرو تمام مدارک، لوازم فنی خودرو (مانند جک، زاپاس یا آچارچرخ)، سوئیچ یا ریموت اضافه را از فروشنده تحویل بگیرید.

 

آگاهی از سابقه فنی خودرو

دانستن سابقه فنی خودرو برای خریدار بسیار مهم است؛ زیرا شما با دانستن تعمیراتی که روی خودرو مورد نظرتان انجام شده است یا لوازم تعویضی آن درک بهتری از خودرویی که قصد خرید آن را دارید به دست خواهید آورد ضمن اینکه در صورت بروز مشکل می‌توانید راحت‌تر به شناسایی مشکل برآیید.

 

مدارک مورد نیاز در محضر

  • برگ‌سبز خودرو
  • شناسنامه و کارت‌ملی
  • برگ تسویه عوارض شهرداری که پرداخت آن به عهده فروشنده است
  • قولنامه

 

در محضر ، فروشنده از خریدار خودرو باقیمانده پول ماشین معامله شده را دریافت می‌کند و در ازای آن برگ تسویه عوارض را به خریدار تسلیم می نماید. همچنین برگه و سند انتقال مالکیت خودرو به خریدار را امضا می‌کند.

این مرحله، آخرین مرحله از مراحل معامله ماشین دست دوم است و در آن سند ماشین به صورت رسمی به نام خریدار درمی‌آید. حتما این مرحله را انجام دهید و سند قطعی خرید خودرو و انتقال مالکیت به نام خود را دریافت نمایید.

توجه داشته باشید که در زمان تحویل خودرو تمام مدارک، لوازم فنی خودرو (مانند جک، زاپاس یا آچار چرخ)، سوئیچ یا ریموت اضافه را از فروشنده تحویل بگیرید.

و نکته آخر مربوط می‌شود به زمان پس از خرید خودرو . بهتر است پس از خرید و پیش از استفاده از خودرو کارکرده آن را به طور کامل چکاپ کنید، برای مثال سطح آب رادیاتور یا روغن موتور را چک کنید. از سویی پس از خرید خودرو سعی کنید به سرعت خودرو را برای مسافت راه دور استفاده نکنید و پیش از رفتن به مسافرت؛ در شهر یا جاهایی که برای شما آشناست برای مدتی رانندگی کنید تا مشکلات احتمالی خودرو خود را نشان دهد و از سویی قلق خودرو جدید نیز برای شما جا بیفتد.