رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان: در سال ٩٦ نيز دو انتخابات مهم پيش رو قرار دارد و در ١٣ ماه باقيمانده بايد به درستي براي اين انتخابات برنامه‌ريزي صورت بگيرد

به گزارش ندای گیلان روزنامه ی اعتماد امروز در مقاله ای به رمزگشایی برنامه های اصلاح طلبان برای آینده از لابه لای صحبت های عارف در سفر به مشهد  مقدس پرداخت:

سفر يك‌روزه محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به مشهد براي شركت در مراسم تشييع و تدفين آيت‌الله واعظ‌طبسي با حضور در گردهمايي ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان و حاميان دولت خراسان رضوي خاتمه يافت.

انتخابات مجلس شوراي اسلامي اگرچه در تهران و بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه با پيروزي نيروهاي اصلاح‌طلب و حاميان دولت به پايان رسيد اما در برخي حوزه‌ها مثل مشهد اصلاح‌طلبان با شكست سنگين از نيروهاي جريان اصولگرا و به ويژه طيف پايداري مواجه شدند تا جايي كه در استان خراسان رضوي از ١٨ كرسي انتخابات اصلاح‌طلبان تنها سه كرسي را از آن خود كردند. با اين حال نخستين سفر استاني عارف به خراسان رضوي بود.
عارف در گردهمايي ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان و حاميان دولت خراسان رضوي، با اشاره به اينكه پس از اتفاقاتي كه در سال ٨٨ افتاد فضاي سياسي حاكم بر كشور براي جريان اصلاحات به فضايي نااميدكننده تبديل شده بود، اظهار كرد:

در چنان شرايطي كه رقبا مرگ اصلاحات را تبريك مي‌گفتند جوانان سهم چشم‌گيري در بخشيدن جان دوباره به اين جريان ايفا كردند.

رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه ٦٩ كرسي باقي‌مانده در مجلس براي جريان اصلاحات از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، گفت: براي اينكه بتوانيم به تمام برنامه‌هاي خود جامه عمل بپوشانيم بايد به اكثريت قاطعي در مجلس برسيم.
وي با بيان اينكه گفتمان اصلاحات گفتمان انقلاب است، ادامه داد:

اصلاح‌طلبان هميشه دغدغه ارزش‌ها را داشتند اما در فضايي كه رقباي ما تمام امكانات را در اختيار داشتند، ما را به مسجد راه نمي‌دادند و مي‌گفتند اين‌ها به مساجد نمي‌آيند.

رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه جريان اصلاح‌طلبان همواره به دنبال شناخت واقعيت رقيب بود، افزود: ما از سال ٩٠ اقدامات خود را در اين راستا آغاز كرديم. هرچند به انتخابات همان سال نرسيديم اما تقريبا پس از آن تمام كساني كه به عدم شركت در انتخابات اعتقاد داشتند نسبت به ضرورت مشاركت در اين عرصه آگاه شدند و براي انتخابات ٩٢ به طور جدي تصميم به حضور گرفتند.

تغيير در فضاي سياسي
عارف خاطرنشان كرد: در آن سال كه فضاي مايوس‌كننده‌اي بر جريان اصلاحات و بر كشور حاكم شده بود، پس از سخنراني‌هايي كه در دانشگاه‌ و جمع نخبگان در خراسان رضوي داشتم فضاي دانشگاهي استان تغيير كرد. اين مساله نقش جوانان را در پيروزي جريان اصلاحات به خوبي نشان مي‌دهد. جوانان سهم اصلي را در ايجاد آن حماسه ارزشمند داشتند.
وي با اشاره به اينكه در قاموس اصلاح‌طلبي بنا بر ماندن فرد خاصي در عرصه نيست، تصريح كرد:

كسي كه كار را بهتر انجام مي‌دهد، بايد بماند. به همين دليل انصراف برخي از كانديداها چه در زمان انتخابات رياست‌جمهوري و چه انتخابات پيشين به نفع كانديداي ديگري در راستاي صلاح جريان اصلاحات بود.

در اتاق‌هاي فكر متعددي كه تشكيل شده بود، تلاش براي هم‌پوشاني افراد صورت مي‌گرفت و رسيدن به همگرايي در براي همه در اولويت بود.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان جريان اصلاحات را در گام اول برنامه‌هاي خود يعني حضور و مشاركت مردمي موفق تلقي و عنوان كرد: مردم نتيجه غفلت را در سال ٨٤ ديده بودند. در اتاق‌هاي فكر راهبرد حضور نيز يكي ديگر از مسائل مورد توجه بود.

باور اولويت قراردادن منافع ملي
عارف با تاكيد بر اينكه اولين اولويت براي جريان اصلاحات منافع ملي است، يادآور شد: ترجيح منافع ملي بر منافع جناحي براي ما امروز به يك باور تبديل شده است.

متاسفانه گاه زاويه‌اي به اين جريان تحميل مي‌شود؛ زاويه‌اي كه مديريت مي‌شود و بايد با قدرت درصدد از بين بردن آن برآييم. بايد اعتماد سازي صورت بگيرد. عده‌اي بر اين باورند كه اصلاح‌طلب مگر نماز هم مي‌خواند؟ اين فضا را بايد اصلاح كرد تا بتوان همراه گروه‌هاي ديگر در فضاي رقابتي رقابت كنيم.
وي با بيان اينكه دستاورد برجام براي ارزيابي عملكرد دولت و اثبات موفقيت آن كفايت مي‌كند، اضافه كرد: هر چند اين دستاورد براي موفقيت دولت در انتخابات ٩٦ به اندازه‌ كافي بزرگ بود، اما ما اعتقاد داريم تلاش دولت در جهت خدمت به مردم نبايد متوقف شود.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اظهار كرد:

پس از انتخابات سال ٩٢، انتخابات ٩٤ به سرعت در دستور كار قرار گرفت. مسيري كه از سال ٩٢ در آن قدم گذاشتيم بايد با شيبي ملايم دنبال مي‌شد تا بتوان گام‌هاي محكم‌تري برداشت.

همه مي‌دانستيم كه اگر در انتخابات ٩٤ پيروز نمي‌شديم در انتخابات ٩٦ به مشكل جدي برمي‌خورديم. به همين دليل كسب اكثريت در اين انتخابات براي جريان اصلاحات از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود. خوشبختانه گام اول را بسيار خوب برداشتيم و ظرفيت اصلاح‌طلبان را به عينه ديديم.

تصميمات اجماعي
عارف با اشاره به اينكه برند اصلاح‌طلبي به معناي همگرايي و اجماع حداكثري است، بيان كرد:

در انتخابات هفتم اسفند تقريبا همه بحث اجماع را پذيرفته بودند و كساني بودند كه بر مبناي خرد جمعي به آساني كنار مي‌كشيدند.

گاهي انصراف دادن براي افراد حكم انجام وظيفه دارد. هر اصلاح‌طلبي اين كار را مي‌كند تا وحدت همگاني را شاهد باشيم. رويكرد ما در تشكيل شوراي عالي سياستگذاري رسيدن به اين وحدت بود.

تقريبا تمام تصميمات به صورت اجماعي در شورا اخذ مي‌شوند؛ هرچند اختلاف نظر وجود دارد اما تلاش مي‌كنيم تا به نظر واحدي برسيم. در هر گام با نقد عملكرد گام قبلي عملكرد بهتري از خود نشان داديم.

فضاي كشور به فضاي بهتري تبديل شد. فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم حضور تمامي افراد حتي كساني كه نظام را قبول ندارند در عرصه انتخابات كشور و آخرين فتواي ايشان كه راي دادن را براي همه واجب عيني دانستند تاثير بسياري در ترغيب مردم در اين انتخابات داشت. اين تاكيدات فضاي خوبي براي جريان اصلاحات در كشور ايجاد كرد.

هنر اصلاح‌طلبان افزودن افراد به قطار انقلاب است
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه هنر اصلاح‌طلبان در اين است كه با قطار انقلاب حركت كرده و در هر ايستگاه دست عده‌اي را مي‌گيرند، افزود:

جريان اصلاحات در هر ايستگاه عده‌اي را با خود همراه مي‌كند و به همين دليل است كه گاهي به اين جريان برچسب مي‌زنند. رسيدن به همگرايي براي جريان اصلاحات سرمايه‌اي معنوي به شمار مي‌رود.

در انتخابات هفتم اسفند سعي بر اين بود تا افراد ليست بر اساس شاخص‌هاي كمي انتخاب شوند. خوشبختانه در استان‌ها نيز كار به خوبي پيش رفت. اولويت اصلي با زنان و جوانان بود. ما در نظر داشتيم تا ٣٠ درصد از ليست در تهران به زنان اختصاص داده شود. براي اولين بار در مراكز استان‌ها از اين شاخص‌ها استفاده شد. جريان اصلاحات ظرفيت خود را بار ديگر در اين انتخابات نشان داد.
وي درباره ارايه ليست مشترك نيز خاطرنشان كرد:

ما ابتدا درصدد ارايه ليستي مشترك برآمديم اما وقتي اصولگرايان نپذيرفتند فقط ليست اصلاح‌طلبان را ارايه داديم.

پيروزي ما از دو ماه قبل از ارايه ليست نيز قابل پيش‌بيني بود زيرا فضاي حاكم بر كشور بسيار دلگرم‌كننده بود. ما در شرايط پيروزي قصد داشتيم بخشي از ليست خود را به حاميان دولت و اصولگرايان اختصاص دهيم.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه اتفاقي كه در تهران افتاد وظيفه ما را سنگين‌تر كرد، افزود: اين اتفاق بسيار مهمي بود و با وجود اينكه مسووليتي كه بر عهده ما بود را سنگين‌تر كرد اما انگيزه‌مان را براي تحقق بخشيدن به اهداف و وعده‌هايي كه داده بوديم بيشتر كرد. بايد به شعار خود در مجلس پايبند باشيم.
عارف شعار آرامش جريان اصلاحات را در موفقيت اين جريان در زمينه گفتمان موثر دانست و تصريح كرد: اكنون مي‌توانيم علاوه بر دنبال كردن راهبردهاي ملي به راهبردهاي تخصصي نيز بپردازيم.

بايد بين دولت و مجلس همسويي به وجود بيايد و مجلس نيز از قدرت نظارت خود استفاده كند. ٦٩ كرسي در مجلس شوراي اسلامي هنوز بلاتكليف است.

جريان اصلاحات بايد با حركتي منسجم حدود ٦٠ درصد از اين كرسي‌ها را از آن خود كند (بيش از ٤٠ كرسي). تجربه نشان داده است كه معمولا ميزان حضور مردم در دور دوم انتخابات كمتر مي‌شود. جوانان بايد فضاي انتخابات را در كشور گرم نگه دارند. ميانگين حضور مردم در اين انتخابات از متوسط انتخابات گذشته بيشتر بود. ما براي دور دوم و كرسي‌هاي باقيمانده به اين حضور نياز داريم.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با اشاره به اينكه بعد از دور دوم انتخابات مجلس بايد بلافاصله وارد فضاي انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري در سال ٩٦ شويم، گفت: در سال ٩٦ نيز دو انتخابات مهم پيش رو قرار دارد و در ١٣ ماه باقيمانده بايد به درستي براي اين انتخابات برنامه‌ريزي صورت بگيرد. بايد در مجلس وعده‌ها و تعهداتي كه به مردم داديم را اجرا كنيم.

اين تعهد محدود به كساني كه وارد مجلس شدند نيست بلكه به كل جريان اصلاحات مربوط مي‌شود. مهم‌ترين مسائل يعني مساله معيشت مردم و رفع مشكل بيكاري بايد مورد توجه كل اركان اين جريان قرار بگيرد. ما اعتقاد داريم پس از انتخابات رقابت تمام شده و زمان رفاقت است تا با همراهي يكديگر براي دغدغه‌هاي مشترك تلاش كنيم.