با سفر هیاتی از مقامات اسبق دیپلماتیک نظامی و شخصیت های دانشگاهی هند به پاکستان با هدف بهبود روابط، دو کشور روابط دیپلماتیک غیررسمی خود را از سر گرفتند.

به گزارش ندای گیلان،به نقل از روزنامه ‘ایندیا تایمز’ در روز سه شنبه، این هیات هندی با ریاست ویوک کاتجو معاون اسبق وزیر امور خارجه هند به پاکستان سفر کرده است. اینام الحق معاون اسبق وزیر امور خارجه پاکستان نیز در راس هیاتی با نمایندگان هند دیدار کرد.
هند تصمیم گرفته است پس از مشخص شدن نتایج انتخابات سراسری پاکستان در خصوص احیای روابط رسمی با این کشور تصمیم گیری کند.
انتخابات رسمی پاکستان در ماه جولای (مرداد) برگزار خواهد شد.
تی سی ای راقوان سفیر اسبق هند در پاکستان گفت: دیدار نمایندگان غیررسمی و غیردولتی هند و پاکستان می تواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند.
پیش از این پاکستان با برگزاری مذاکرات غیررسمی نمایندگان دو کشور مخالفت و اعلام کرده بود از تصمیم هند در مخالفت با برگزاری مذاکرات رسمی میان دو کشور ناراضی است.
هند معتقد است تا زمانی که پاکستان علیه پایگاه های شبه نظامی و تروریستی در خاک این کشور اقدام نکند مذاکرات رسمی معنی ندارد.
تنش میان هند و پاکستان از دو سال گذشته به علت خشونت های کشمیر و حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافت.
این تنش ها پس از حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش هند در شهر اوری و کشته شدن 19 سرباز هندی و همچنین عملیات انتقام جویانه هند علیه پایگاه های شبه نظامیان در خاک پاکستان در کشمیر تشدید شده است.
هند، پاکستان را حامی تروریسم و گروه های شبه نظامی ضد هند می داند، اما پاکستان همواره نقش خود را در این حملات تروریستی رد کرده است.
از سوی دیگر پاکستان هند را به ایجاد ناآرامی در استان بلوچستان این کشور متهم کرده است.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.