معاون وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: لغو تحریم‌های بین المللی باعث افزایش همکاری اقتصادی بین تهران و آستانه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک، شب گذشته وزارت خارجه قزاقستان جلسه توجیهی در خصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران برگزار کرد که در آن نمایندگان نهادهای دولتی، شرکت‌های ملی و سایر سازمان‌های قزاقستان در آن شرکت داشتند.

در این جلسه توجیهی، «اصغر موسینوف» معاون وزیر خارجه قزاقستان، «پاتریک هورن» رئیس بخش اقتصادی سفارت آمریکا در قزاقستان و «نیل لئونارد» رئیس بخش تجاری نمایندگی اتحادیه اروپایی در این کشور روند لغو تحریم‌های  ایران را توضیح دادند.

معاون وزیر خارجه قزاقستان در این جلسه با اشاره به موافقت‌نامه بین گروه (1+5) و ایران تصریح کرد: این توافق یک نقطه روشن در میان رویدادهای منفی بین‌المللی بود که نوید آینده‌ای روشن است.

به گفته موسینوف، این موافقت‌نامه فرصت‌های فراوانی را برای کارآفرینان قزاقستان ایجاد می‌کند و با توجه به این نکته که ما با ایران از طریق دریای خزر همسایه هستیم، با لغو محدودیت‌ها در بخش مالی، روابط اقتصادی از جمله واردات محصولات غذایی از ایران تسهیل خواهد شد.

وی همچنین افزود: اولین توافق بین‌المللی که پس از آغاز اجرای موافقت‌نامه جامع اقدام مشترک با طرف ایرانی منعقد شد، موافقت‌نامه برقراری خط مستقیم هوایی بین «آلماتی» و تهران بود.

نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپایی نیز ضمن حضور در این جلسه اعلام کردند که تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های مالی، اقتصادی، بیمه‌ای، انرژی، خودروسازی و سایر بخش‌ها لغو شده است.

«ایرلان ادریس‌اف» وزیر خارجه قزاقستان نیز در این جلسه ضمن تفسیر نتایج جلسه توجیهی برگزار شده، تأکید کرد: ابتکار «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در مورد برگزاری 2 دور مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران فرصت خوبی برای رسیدن به پیشرفت‌های مثبت در فرآیند مذاکرات را فراهم آورد و ما در نهایت پس از 2 سال شاهد تصویب موافقت‌نامه جامع اقدام مشترک هستیم.

وزیر خارجه قزاقستان ادامه داد: «آستانه» سهم خود را در حل‌وفصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ایفا کرده و آماده است در آینده نیز از این فراینده حمایت کند.

اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران در تاریخ 26 دی (16 ژانویه) آغاز شده و این امر (اجرای موافقت‌نامه) پس از تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این که ایران تمام تعهدات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را انجام داده، امکان­پذیر شد.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/W05QME