رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت:متاسفانه تاکسیرانی امروز رها شده و هیچ گونه حمایتی از این قشر زحمتکش دیده نمی شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت،چهاردهمین جلسه کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با حضور رئیس، اعضا و مشاورین کمیسیون‌ها و با دستور: بررسی مشکلات مختلف صنف تاکسیرانی و ایجاد تعامل هر چه بیشتر، بین رانندگان و شهروندان به منظور ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم با رعایت حقوق طرفین، با حضور مدیر عامل تعاونی تاکسیرانی رشت و دیگر مسوولان و دست اندرکاران برگزار شد.

   مسعود عباس نژاد رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر رشت در این نشست با بیان اینکه، متاسفانه تاکسیرانی امروز رها شده و هیچ گونه حمایتی از این قشر زحمتکش دیده نمی شود افزود: تاکسیرانی قوی قادر خواهد بود مبحث تک سر نشینی را که یکی از اصلی ترین دلایل ترافیکی شهر رشت است تا حدود زیادی بر طرف کند. از سوی دیگر تاکسیرانان با همه محدودیتها و مشکلاتی که با آن روبرو هستند در تمامی مقاطع کمک حال و یاور ما در حوزه حمل و نقل و مدیریت شهری بوده اند، چه در ایام کرونا و چه در ایامی که شاهد تورم کمر شکن بوده ایم و امروز وظیفه شوراست تا دغدغه های این عزیزان را در حوزه تاکسیرانی بشنود و کلیه اقدامات ممکن در حوزه سیاستگذاری و به منظور تامین رفاه و حل بخشی از مشکلات این صنف را انجام دهد.
   عباس نژاد در ادامه صحبتهایش گفت: بارها گفته ام، ما چه کاری برای رانندگان تاکسی انجام داده ایم که امروز از آنان متوقع باشیم. امیدوارم این جلسه فتح بابی باشد برای ورود عملی جهت حل بخشی از مشکلات رانندگان تاکسی و رونق بخشیدن به این صنف. در همین راستا از مدیران محترم سازمان می خواهم لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی را به کمیسیون ارسال نمایند و ما نیز سریعا آن را مصوب خواهیم نمود.
  وی در بخش دیگری از اظهارتش بیان داشت: ما به بسیاری از بخش ها پول پرداخت نموده ایم. برای مثل در بخش ورزشی مبلغ قابل توجهی به این حوزه کمک شده است که البته بشرط هزینه کرد در مسیر صحیحش، کار پسندیده ای است اما سوال من این است که چرا همکاران ما در ادوار گذشته رانندگان زحمتکش تاکسی را ندیدند؟ چرا به گونه ای برنامه ریزی نشد تا این عزیزان نیز قادر باشند با توجه به ارایه خدمات گسترده در سطح شهر، از خدمات بیمه ای، دریافت لاستیک ۵۰ درصد، روغن و لنت محروم نمانند. در خصوص ناوگان اتوبوسرانی به رانندگان حقوق پرداخت می گردد، هزینه های تعمیر اتوبوس ها پرداخت می شود در حالی که با همه خدماتی که رانندگان تاکسی ارایه می دهند و قسمت اعظمی از بار مسوولیت سازمان و شهرداری را به دوش می کشند اما از دریافت حداقل تسهیلات محرومند. متاسفانه قصور بزرگی در تامین حداقل حقوق رانندگان تاکسی شده است.
  مسعود عباس نژاد در بخش پایان صحتهایش خطاب به مدیران حاضر در جلسه بیان داشت: ابتدا پایش های لازم به منظور شناسایی رانندگانی که در حوزه حمل و نقل، خدمات واقعی به شهروندان ارایه می دهند انجام گیرد و سپس زمینه لازم برای بهره مندی رانندگان تاکسی از تسهیلات مهیا شود و تمامی خدمات پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ گردد تا تفاوتی را بین رانندگان تاکسی و شخصی در شکل ارایه خدمات شاهد باشیم. از همکاران عزیزم در شورا درخواست می کنم تا کمیسیون را در پیشبرد این موضوعات تا حصول نتیجه یاری نمایند.
هادی رمضانی در ادامه جلسه بیان داشت: با توجه به اینکه رانندگی جزو مشاغل سخت محسوب میشود می باید سختی کار به این عزیزان تعلق گیرد تا پس از یک دوره سخت کاری در وقتی مناسب بازنشسته شده و از مزایای آن بهره مند گردند. و در این خصوص می باید تمامی نهادهای متولی دست به دست هم دهند تا مشکل رانندگان در این حوزه حل شود.
وی در ادامه افزود: در گذشته رانندگان تاکسی از مزایایی چون دریافت لوازم یدکی، لاستیک و … خدمات تعمیرگاهی رایگان برخوردار بودند اما در حال حاضر از چنین تسهیلاتی بهره مند نیستند. از اینرو می باید تلاش شود تا با برنامه ریزی هدفمند بخشی از مشکلات این عزیزان حل شود.
   نادر حسینی در ادامه جلسه گفت: فراخوانی از طریق سازمان و با هماهنگی نهادهای متولی انجام شود تا ۶۰۰۰ نفری که در شبکه تاکسیرانی شهر رشت عضویت دارند در سامانه ثبت نام و مشخصات شوند و آنهایی که در بازه زمانی تعیین شده اقدام به ثبت سامانه نکردند ازچرخه خدمات گیری خارج شوند.
  وی در ادامه افزود: با این روش برخی از افرادی که بدون ارایه هیچ نوع خدماتی به شهروندان، تنها از مزایا و امتیازهای موجود بهره مند می شوند از فعالین این حوزه شناسایی و تفکیک می گردند. پس از آن می توانیم طی یک سلسله نشستهای مشترک با پلیس، سازمان حمل و نقل و بار و مسافر و دیگر نهادهای دست اندرکار مشکلات این عزیزان را حل کنیم.
  علیرضا تاج شهرستانی در ادامه جلسه با اشاره به نقش تاثیر گذار رانندگان در حوزه فرهنگی و اجتماعی افزود: هر راننده تاکسی نمادی از شهروندان و شهر ماست. شاید مسافر و توریست نتواند با شهردار و اعضای شورای شهر و … دیدار یا برخوردی داشته باشد. اما در فرصت کوتاه جابجایی و نقل و انتقال شهری، راننده تاکسی می تواندنمادی از فرهنگ و شخصیت شهروندی ما باشد و رانندگان عزیز می باید این مساله مهم را مد نظر قرار دهند.
  وی در ادامه گفت: تا زمانی که وظایف سازمان در قبال رانندگان تاکسی مشخص نگردد نباید توقع خاصی از این عزیزان داشته باشیم و با توجه به مشکلات عدیده ای که این عزیزان به آن دچار هستند باید هر چه زودتر تدبیری جهت رفع مشکلات این قشر زحمتکش اندیشیده شود.
  علیرضا تاج شهرستانی در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: از مدیران زیربط می خواهم در کنار برنامه ریزی جهت حل مشکلاتی که دیگر همکاران شورا، در این جلسه به آن اشاره داشته اند بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی را نیز مد نظر داشته باشند تا با پرداخت تسهیلات به رانندگان ، این موضوع مهم که یکی از ضرورتهای حوزه تاکسیرانی می باشد در آینده ای نزدیک محقق گردد.
 سرهنگ محمد عباس نژاد مشاور عالی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در بخش دیگری از چهاردهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با اشاره به طرح موضوعات متعدد در خصوص مشکلات موجود در حوزه تاکسیرانی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم کارگروهی جهت احصاء مشکلات و بحث و بررسی در خصوص مسایل روز تاکسیرانی تشکیل و نتایج آن جهت اخذ تصمیمات نهایی به کمیسیون ارسال گردد.
وی در ادامه افزود: پیشنهاد می کنم نماینده ای از جانب تعاونی تاکسیرانی و به عنوان مشاور جهت پیگیری امور تاکسیرانان به ریاست معرفی گردد.