محمد عجم کارشناس ارشد روابط بین‌الملل معتقد است سابقه دیوان در رسیدگی به پرونده های ایران چندان مثبت نیست. به گفته او هنوز شکایت دو سال قبل ایران درباره مصادره دو میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی وارد مرحله ‏رسیدگی نشده است

به گزارش ندای گیلان، دیوان دادگستری بین‌المللی 10 روز پس از دریافت شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض معاهده مودت و اعمال تحریم ها تاریخ برگزاری اولین جلسه دادگاه برای استماع دلایل ایران و آمریکا را اعلام کرد تا نخستین جلسه از دادگاه بین المللی برجام را در شهریور ماه شاهد باشیم. آن طور که دیوان اعلام کرده، از ۵ تا ۸ شهریور چهار نشست در چهار روز متمادی در لاهه برگزار خواهد شد تا درخواست ایران برای صدور قرار موقت علیه آمریکا را بررسی کند. در صورت برنده شدن ایران در این نشست، حکمی برای توقف موقت قطار تحریمی آمریکا صادر می‌شود، هر چند در مقابل، ضمانت اجرایی برای اجبار کردن آمریکا به اجرای حکم وجود ندارد اما پیامدهای سیاسی و حقوقی برای واشنگتن در پی خواهد داشت.

شرکت در این نشست برای نمایندگان قضایی طرفین دعوا، دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی و اصحاب رسانه آزاد خواهد بود. روز دوشنبه ۲۵ تیر بود که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر، خبر از شکایت ایران علیه آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی داد. قاضی احمد یوسف، رئیس دادگاه لاهه چهارشنبه هفته گذشته در نامه ای به وزیر خارجه آمریکا “بند ٤ ماده ٧٤” مقررات دیوان را یادآور شد که براساس آن، از طرف‌های دعوا خواسته شده است تا زمان برگزاری جلسه رسیدگی، به نحوی عمل کنند که رای را بلااثر نکند. مقامات کشورمان بعد از این نامه، آن را نوعی دستور موقت محسوب کرده و اجرای آن را به معنای خودداری آمریکا از اجرای تحریم های هسته ای دانستند. در روزهای پایانی هفته گذشته متن شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری و درخواست قرار موقت کشورمان به دلیل بازگرداندن تحریم‌ها، منتشر و در سایت دادگاه لاهه بارگذاری شد.
سید محسن روحانی: لاهه تا کنون در 3 مورد استناد به عهدنامه مودت را پذیرفته است
دراین باره بحث کارشناسان درباره فرجام دادگاه لاهه ادامه دارد. سید محسن روحانی دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه نیویورک و کارشناس حقوق تجارت بین الملل  معتقد است که لاهه تا کنون در 3 مورد استناد به عهدنامه مودت را پذیرفته به همین دلیل این بار هم از خود سلب صلاحیت نمی کند. وی با اشاره به این که پیمان مودت قبل از انقلاب منعقد شده است، تأکید کرد: با تغییر دولت ها، پیمان های بین المللی امضا شده توسط دولت قبلی بی اثر نمی شوند. روحانی درباره توقف موقت تحریم ها از سوی این دیوان هم گفت: تحریم های 4 آگوست که تحریم های هسته ای هستند که تقریبا اثر منفی خود را تا حدود زیادی بر بازار و اقتصاد گذاشته اند و شرکت هایی که قصد تبعیت از آن را داشتند هم تا حدود زیادی، فعالیت شان را معلق کرده اند، پس انتظار شوک جدیدی در آن تاریخ نمی رود. مسئله اصلی تحریم های نفتی است که با توجه به موج مذاکره و تعامل خارجی که ناشی از تصمیم عاقلانه مسئولان بود، به نظر تا حدی از گزندگی آن کاسته خواهد شد. در یک تحلیل دیگر روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان دالان لاهه روشنی یا سیاهی نوشت: دستور موقت رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تاحدودی می‌تواند در ایجاد «رویه سازی حقوقی» که به افزایش هزینه‌های بین‌المللی آمریکا می‌انجامد، موثر باشد.

محمد عجم: لاهه هنوز پرونده شکایت 2 سال قبل ایران را رسیدگی نکرده است

با این حال محمد عجم کارشناس ارشد روابط بین‌الملل معتقد است سابقه دیوان در رسیدگی به پرونده های ایران چندان مثبت نیست. به گفته او هنوز شکایت دو سال قبل ایران درباره مصادره دو میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی وارد مرحله ‏رسیدگی نشده است. همچنین شکایت ایران درباره انهدام سکوهای نفتی خلیج فارس بعد از چند سال هزینه و .. . هیچ نتیجه ای نداشت و رای عملاً به نفع آمریکا تمام شد، در قضیه شکایت مربوط به هواپیمای ساقط ‏شده در خلیج فارس نیز چون ماهیتی کاملا حقوقی داشت و  آمریکا خود را مقصر  می دانست داوطلبانه ‏غرامت داد و ختم دعوا شد.‏

خرم: رای دادگاه لاهه احتمالاً به نفع ایران صادر می شود
خرم تحلیل گر مسائل بین المللی هم  با اشاره به نامه رئیس لاهه به وزیر خارجه آمریکا اطمینان داد که رأی دادگاه لاهه احتمالاً به نفع ایران صادر می شود. وی مخالفت کاخ سفید با این نامه را سبب انزوای واشنگتن در جامعه بین المللی دانست و گفت: این که پمپئو و ترامپ به نظر دادگاه لاهه احترام بگذارند به سود ایران است و احتمالا رای دادگاه نیز به نفع ایران صادر شود اما اگر به این نامه توجه نکنند، بیشتر از امروز در جهان منزوی می شود. دراین باره فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس توصیه کرد که بهتر است ایران، مسیر حقوقی را با وکلای بسیار قوی در پیش بگیرد.