این که این طرح به طور یکجانبه به گونه ای تنظیم شده است که رضایت صهیونیست ها را به دنبال داشته باشد.و قطعنامه های شورای امنیت مبنی بر تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی را نادیده گرفته و همچنین حقی برای بازگشت آوارگان فلسطینی قائل نشده؛اما این همه ماجرا نیست و اهداف شومی در پی این طرح وجود دارد...

به گزارش ندای گیلان،سرانجام ترامپ رسماً از آن چه در رسانه‌ها «معامله قرن» یاد می‌شد رونمایی کرد و آن را چشم‌انداز صلح نامید. در دو سال گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آن شده بود؛ از محل پایتخت فلسطین تا وضعیت قدس و راه ارتباطی میان غزه و کرانه باختری و آینده شهرک‌های ساخته شده در کرانه باختری.بخش بسیاری از گمانه‌زنی‌ها و ادعاهای فاش شده پیشین به حقیقت پیوست و دیگر گمانه‌زنی نیست بلکه یک سند سیاسی است که آمریکا آن‌ها را به رسمیت شناخته است.

آمریکا برای تحقق معامله قرن، اقدامات مختلفی طی دو سال گذشته انجام داده بود. انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن جولان به‌عنوان خاک سرزمین‌های اشغالی، حذف نام دولت فلسطین از سایت وزارت خارجه آمریکا و قطع کمک‌های مالی به سازمان آنروا (آوارگان فلسطینی) نمونه‌ای از مهم‌ترین اقدامات بود.این عبارات را به خاطر بسپارید: «بهبود سه برابری اقتصاد فلسطینی‌ها، ایجاد راه ارتباطی امن میان غزه و کرانه باختری، ایجاد بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی، وعده ۵۰ میلیاردی سرمایه‌گذاری خارجی و فرصت طلایی برای فلسطینیان که دولتی به نام خود داشته باشند.»

این عبارات بخشی از وعده‌های ترامپ به فلسطینیان در شب رونمایی از معامله قرن بود. وعده‌هایی که در حاشیه نقشه ای عجیب از دولت فلسطینی ارائه شد. وعده‌هایی که با شروطی از جمله خلع سلاح تمام جریانات مقاومت و پذیرش تمام معامله قرن از سوی فلسطینیان هم همراه بوده است.

جارد کوشنر، داماد ترامپ در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفته است: اگر فلسطینی‌ها قبول کنند مذاکره کنند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال بهره‌مند خواهند شد!اما تاریخ نشان داده این طرح‌های صلح تنها یک گام برای برداشتن گام‌های بعدی در اشغالگری کامل است.

بر اساس توافق مشهور به اسلو که میان یاسر عرفات به نمایندگی ساف و اسحاق رابین به نمایندگی رژیم صهیونیستی در سال 1993 امضا شد، قرار بر این شد که ساف به ازای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به‌عنوان نماینده فلسطینیان از سوی صهیونیست‌ها به‌عنوان دولت فلسطینی شناخته شود و صهیونیست‌ها هم از کرانه باختری و نوار غزه (مرزهای 1967) عقب‌نشینی کنند.همچنین بر اساس اسلو موضوعات اصلی ظرف پنج سال از طریق مذاکره باید موردتوافق نهایی قرار می‌گرفتند و دو طرف بر پایه یک معاهده، پایان منازعه را اعلام می کردند.

موضوعات اصلی عبارت بودند از: تعیین تکلیف شهر قدس، بازگشت آوارگان فلسطینی، شهرک‌های صهیونیست نشین که در سرزمین‌های اشغالی سال 1967 ساخته‌شده‌اند و تعیین مرزهای مشترک.حال با گذشت بیش از 25 سال از توافق اسلو نه تنها رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی 1967 عقب‌نشینی نکرده، حتی تشکیلات خودگردان هرگز به‌عنوان دولت فلسطینی به رسمیت شناخته نشده است.

اسلو در حقیقت کلیدواژه ماهیت و مشروعیت وجودی تداوم اشغالگری صهیونیست‌ها بود.نتانیاهو رسما و با تمام وقاحت اعلام می کند: ترامپ حق حاکمیت اسرائیل بر غور اردن(بخشی از کرانه باختری) را به رسمیت شناخته است. طرح‌های قبلی همگی شکست خورد زیرا منافع اساسی “اسرائیل” و خواسته‌های فلسطینیان در آن گنجانده نشده بود. سخنان نتانیاهو در خصوص طرح های پیشین به خوبی فاش می کند که این طرح ها هیچ کدام با هدف پایان و حل مسئله نیست.معامله قرن و حضور برخی سفرای عربی در اجلاس رونمایی آن، نه تنها مقدمه‌ای برای حل مسئله فلسطین نخواهد بود، بلکه نقطه شروعی برای آغاز گام‌های بعدی اشغالگری خواهد بود.

روزی که برخی کشورهای عربی چون یاسر عرفات از تصمیم خود در امضای توافق با صهیونیست‌ها پشیمان باشند دور نیست؛ اما کاش آن روز آن‌قدر دیر نباشد که پشیمانی و تلاش برای جبران به داستان ترور عرفات ختم شود.تشکیلات خودگردان و محمود عباس، اسرائیل را به لغو اسلو و خروج از آن در حالی تهدید می‌کنند که با رونمایی از معامله قرن عملاً طرح اسلو به پایان خط رسیده و حالا طیف سازشگر عربی- فلسطینی باید برای خواسته‌ها و آرزوهایی کمتر از مرزهای 1967، قدس شریف، بازگشت آوارگان و وعده‌های اسلو تلاش و التماس کنند. مسیر تاریخ روشن است؛ تنها راه فلسطین مقاومت مسلحانه است، همان‌گونه که غزه و لبنان آزاد شد.

 

 

نگاه آزاد: همه آنچه که باید در مورد معامله قرن بدانید

سرانجام رئیس جمهور آمریکا پس از گمانه زنی‌های بسیار به همراه «بنیامین نتانیاهو» در کاخ سفید حاضر شد و از طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد، موضوعی که با واکنش منفی بسیاری از کشورها و چهره‌ های خارجی مواجه شد و بسیاری یا با دیده تردید به آن نگریستند یا با آن مخالفت کردند.ترامپ که این روزها خود را گرفتار محکمه استیضاح و فشار داخلی می‌بیند، در این طرح علاوه بر تایید اشغالگری رژیم صهیونیستی، از فلسطینی ها نیز خواست به این طرح بپیوندند ؛ اظهاراتی که مورد تایید نتانیاهو هم  قرار گرفت و از ترامپ به عنوان بهترین دوست اسرائیل نام برد.با این حال،برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در غزه و کرانه باختری که از ظهر روز گذشته آغاز شده نیز در چارچوب اعتراض به خیانت قرن است و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.
شرکت کنندگان در این تظاهرات که امروز و فردا نیز ادامه خواهد یافت، شعارهایی با مضمون مخالفت با معامله قرن سر دادند و پرچم آمریکا واسرائیل و نیز عکس های دونالد ترامپ  را به آتش کشیدند. علاوه بر این، نیروهای ملی و اسلامی فلسطین اعلام کردند به منظور اعلام مخالفت و رویارویی با معامله قرن و ناکام گذاشتن تمام تلاش هایی که برای اجرای آن انجام می شود،  غزه و کرانه باختری امروز و فردا صحنه تظاهرات  گسترده خواهد بود. مردم ترکیه هم در اعتراض به اعلام طرح ترامپ مبنی بر اعطای فلسطین به رژیم صهیونیستی در مقابل سرکنسولگری آمریکا در استانبول تجمع کردند.
اعلام این طرح با واکنش های مختلفی چه از سوی رهبران فلسطینی و چه از سوی مقام ها و شخصیت های دیگر کشورهای جهان مواجه شد از جمله: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: قدس فروشی نیست و طرح ترامپ توطئه ای بی سرانجام است. وزارت خارجه ترکیه هم با تاکید بر این که مردم و سرزمین فلسطین فروشی نیستند، «معامله قرن» را رد و اعلام کرد که این طرح مرده به دنیا آمد.
دفتر سیاسی انصارا… یمن از مردم این کشور خواست روز جمعه در محکومیت طرح به اصطلاح معامله قرن به خیابان‌ها بیایند. حزب ا… لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن طرح صلح  ترامپ موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که هیچ توطئه، معامله و خیانتی نمی‌تواند حقوق فلسطینیان را در اراضی شان پایمال کند. حتی وزارت خارجه مصر اعلام کرد، فلسطینیان و اسرائیلی ها به جای هرگونه تصمیم شتابزده ابتدا طرح معامله قرن را بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند.با این حال،رونمایی از این طرح  با حضور سفیران امارات، بحرین و عمان انجام شد و هیچ نماینده‌ای از فلسطینی‌ها در آن حضور نداشت.
بر اساس این طرح ترامپ دوباره با نادیده گرفتن طرح تشکیل دو کشور و دو دولت بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که تشکیل کشورفلسطینی در مرزهای 1967 را به رسمیت می شناسد تاکید کرد که قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته می شود. حاکمیت رژیم صهیونیستی بر دیگر مناطق راهبردی دره اردن و کرانه باختری و همچنین جولان به رسمیت شناخته شده  و در صورت خلع سلاح گروه های فلسطینی، کشور فلسطین در محدوده مرزهایی که یک کمیته مشترک اسرائیلی / آمریکایی مشخص می کند تشکیل خواهد شد. به نظر می رسد«خلع سلاح مقاومت» هدف اصلی طرح ننگین ترامپ باشد.
یکی دیگر از نکات مهم طرح ترامپ موضوع آوارگان فلسطینی است که به گفته ترامپ این مسئله باید خارج از اسرائیل حل شود. یعنی مسئله بازگشت آوارگان منتفی است.توجه به این چند محورکلیدی در طرح ترامپ چند نکته را مشخص می کند؛
  1. نخست این که این طرح به طور یکجانبه به گونه ای تنظیم شده است که رضایت صهیونیست ها را به دنبال داشته باشد.

  2. دوم این که تمامی قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه 242 مبنی بر تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی را نادیده گرفته است.

  3. سوم این که حق بازگشت آوارگان فلسطینی که شمار آن ها هم اکنون بیش از پنج میلیون نفر است نادیده گرفته  است.

  4. چهارم این که معلوم نیست که کشور فلسطینی در کجا و چه محدوده ای باید تشکیل شود و این محدوده را کمیته ای اسرائیلی / آمریکایی تعیین می کنند و فلسطینی ها در آن نقش نخواهند داشت.

  5. پنجم این که تعیین مرزها در کمیته ای که طرف فلسطینی هیچ حق اظهار نظری در آن ندارد به معنای آن است که توسعه طلبی رژیم صهیونیستی پایان ندارد و در صورت پذیرش این طرح از سوی فلسطینی ها باید منتظر بود تا با گذشت زمان،طرف اسرائیلی حتی به همین طرح معامله قرن هم راضی نشود و به توسعه طلبی خود ادامه دهد چنان چه پیش از این هم با خرید زمان  و در فقدان واکنش مناسب طرف فلسطینی وجهان اسلام، به توسعه طلبی خود ادامه داده است.

 

نقشه طرح معامله قرن

نقشه طرح معامله قرن

امادر خصوص واکنش فلسطینی ها و کشورهای عربی نیز به چند نکته اشاره می شود؛ نخست این که به نظر می رسد  عربستان، امارات، عمان وبحرین با این طرح موافقت کرده اند چنان که پیش از این هم محمدبن سلمان درباره برخی جزئیات این طرح به مواردی اشاره کرده بود که اکنون ترامپ آن ها را رونمایی کرد.این طیف اعراب سازشکار با آگاهی از جنایت‌های ضد بشری رژیم صهیونیستی در بیش از 70 سال گذشته، عامدانه یا از روی غفلت راهبردی چشم خود را روی این جنایت‌ها بسته اند .

 دوم این که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن اعلام مخالفت خود با این طرح گفت که قدس فروشی نیست و بر راهبرد مبارزه برای پایان دادن به اشغالگری تاکید کرد.  او با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز تلفنی گفت‌وگو  و بر تلاش مشترک برای مقابله با این طرح تاکید کرد اما به نظر می رسد اگر روش مبارزه فقط مبتنی بر برگزاری تظاهرات و راهکارهای سیاسی باشد فلسطینی ها هیچ موفقیتی به دست نخواهند آورد چنان چه پیش از این هم در طول دهه های گذشته راهکار سیاسی چه از طریق سازمان ملل و چه از طریق دیگر مذاکرات نتوانسته حقوق آن ها را تامین کند و تنها مقاومت مسلحانه بوده که توانسته است صهیونیست ها را به عقب نشینی وادار کند که در این زمینه می توان به آزادسازی نوار غزه و جنوب لبنان اشاره کرد و اگر منظور محمود عباس از مقاومت، توسل به راهکارهای سیاسی باشد باید گفت همچنان او آب در هاون می کوبد.
پیام هنیه به عباس: به اختلاف‌ها پایان دهیم
به گزارش خراسان،«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خطاب به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: باید در جبهه واحدی تلاش کنیم و درباره پایان دادن به اختلافات و چنددستگی ها به توافق برسیم.هنیه در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره گفت: اعزام یک هیئت از کرانه باختری به غزه از سوی محمود عباس، آغازگر مرحله جدیدی از گفت وگوهای ملی است.وی با ابراز تاسف از حضور نمایندگان برخی از کشورهای عربی هنگام مراسم رونمایی از طرح ضدفلسطینی «معامله قرن» در آمریکا، تاکید کرد: کشورهای عربی باید حامی و پشت فلسطین باشند و مواضع تاریخی خود را در این باره زیرپا نگذارند.