دومین همایش تجلیل از پاکبانان شهر رشت با عنوان «تقدیر از نارنجی پوشان شهر من» با حضور شهردار و جمعی از مدیران شهری برگزار شد

دومین همایش تقدیر از پاکبانان شهر رشت با عنوان «تقدیر از نارنجی پوشان شهر من» و با هدف تجلیل از زحمات پاکبانان شهر و تکریم جایگاه این قشر زحمتکش شامگاه چهارشنبه برگزارشد.

در این همایش که بیش از ۹۰۰ پاکبان به همراه خانواده‌هایشان حضور داشتند، شهردار رشت اظهار کرد: شهرداران مناطق شهرداری رشت با اصل حمایت از نیروهای زحمتکش پاکبان و متناسب با وظایفی که بر عهده دارند، به فکر خدمت رسانی مطلوب به این افراد هستند.

سید محمد علی ثابت قدم ادامه داد: نقشی که پاکبانان در جامعه ایفا می‌کنند، از جمله کارهایی است که به دلیل عادی شدن برای شهروندان، اهمیت آن شاید حتی نادیده گرفته شود ولی، بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر پاکبانان ساعتی دست از کار بکشند، چه فجایعی از نظر بهداشتی به بار خواهد آمد.

وی با اشاره به تقسیم بندی شهروندان در یک شهر به درجات مختل تصریح کرد: این تقسیم بندی زمانی معنا پیدا می‌کند که خدمت رسانی به افراد نیز بر حسب این تقسیم بندی باشد و مثلا به شهروندان ضعیف‌تر خدمت رسانی بیشتر ارائه شود در غیر اینصورت این درجه بندی فایده‌ای جز ایجاد زمینه برای سودجویی برخی افراد نخواهد داشت.

شهردار رشت تاکید کرد: قرار دادن پاکبانان در قشر آسیب پذیر جامعه به این معنا است که نسبت به نقشی که این قشر در جامعه ایفا می‌کنند بی‌تفاوت نبوده و رسیدگی به احتیاجات آن‌ها در اولویت‌های نخست خدمت رسانی باشد.

ثابت قدم در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر رفتار شهروندان در برخورد با زباله تصریح کرد: بدون شک اگر زباله‌ای که توسط پاکبانان از سطح شهر جمع آوری می‌شود توسط شهروندان به درستی تفکیک شده باشد، وظیفه نیروهای زحمت کش پاکبان در مسیر درستی قرار گرفته و در ‌‌نهایت هزینه‌هایی که صرف جمع آوری زباله از سطح شهر می‌شود، برای پرداخت به موقع حقوق این عزیزان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به گسترش جوامع و وسیع شدن محدوده جغرافیایی شهر‌ها گفت: بدون شک کار پاکبانان به نحوی است که جایگزین غیر انسانی نمی‌تواند داشته باشد از طرفی هم هر روز به وسعت و نیاز شهر‌ها به نیروهای خدماتی از این دست افزوده می‌شود. در این وضعیت باید شرایطی فراهم شود که نه تنها حجم کاری پاکبانان بالا نرود که حتی خدمت رسانی به این افراد که نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند، بیشتر و بهتر شود.

در ادامه این همایش فرماندار رشت با قدردانی از زحمات پاکبانان اظهار کرد: صدای جاروی پاکبانان از صدای پوتین‌هایی که امنیت شهر را تامین می‌کنند، کم ندارد چرا که پاکبانان تامین کننده امنیت بهداشت و سلامتی شهر هستند.

سید عیسی مهدوی با تاکید بر لزوم برآورده کردن نیازهای این قشر از جامعه گفت: همه باید تلاش کنیم تا نیازهای پاکبانان در مسیر قانون برآورده شود تا این افراد بتوانند با آرامش خاطر بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند.

رئیس کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر شورای شهر رشت در ادامه این همایش با اشاره به لزوم تقدیر از پاکبانان گفت: این همایش بهترین فرصت برای قدردانی از زحمات پاکبانان است چرا که هرچند کارگران زحمتکش رفت و روب در راستای حفظ بهداشت و سلامت مردم شهر فعالیت می‌کنند ولی ارزش خدمات این افراد کمتر حس شده و دیده می‌شود.

فاطمه شیرزاد افزود: یکی از اهدافی که کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر شورای شهر رشت دنبال می‌کند، پرداخت به موقع دستمزد پاکبانان بوده که اعضای آن تلاش می‌کنند تا تاخیر‌ها و کسری‌ها در این زمینه را به صفر برسانند.

وی با اشاره به خدماتی که این کارگروه برای پاکبانان شهر رشت در نظر گرفته تصریح کرد: بر اساس توافقاتی که انجام شده، برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن و تربیت بدنی برای پاکبانان شهر رشت و خانواده این افراد و افزایش خدمات رفاهی برای آن‌ها در سال ۹۵، چند نمونه از مهم‌ترین خدماتی است که به زودی در اختیار پاکبانان قرار می‌گیرد.

در انتهای این مراسم که با اهدای جوایزی به ۴۴ پاکبان بر‌تر در حوزه‌های مسابقات قرآنی و المپیاد ورزشی و همچنین پاکبانان نمونه و بازنشسته همراه بود، اسماعیل حاجی‌پور رئیس شورای شهرستان رشت با تاکید بر لزوم پرداخت به موقع پاکبانان گفت: همه می‌دانیم که حقوق سر موعد حق مسلم این قشر زحمتکش است و این افراد خواسته‌ای مهم‌تر از این موضوع ندارند از این رو در تلاشیم تا بتوانیم نسبت به پرداخت به موقع حقوق حقه این افراد اقدام کنیم.

در این همایش همچنین از پاکبان آسیب دیده – سید مرتضی موسوی- که چندی پیش در حین انجام وظیفه در یکی از مناطق شهرداری رشت بر اثر تصادف دچار قطع پا از ناحیه بالای زانو شده بود، قدردانی شد.