مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه لایکی مهلکه پرخطری است که به جولانگاه نوجوانان ۱۲و۱۳ ساله و حتی پسران و دختران کم سن و سال تر تبدیل شده است تاکید کرد: دختران و پسران در این اپلیکیشن به دور از نظارت والدین و بزرگترها و در خلاء وحشتناک محتوای سالم مناسب سنشان روزگار کودکی و ابتدای نوجوانی‌شان را تباه می‌کنند.

به گزارش ندای گیلان،«سجاد ستوده» در نشست با خبرنگاران به توضیح اپلیکیشن «لایکی» پرداخت که در جولای۲۰۱۷ توسط یک شرکت سنگاپوری با هدف ساخت ویدیوهای کوتاه با استفاده از جلوه‌های ویژه مختلف، با عنوان لایک Like تولید و منتشر شد و گفت: سازندگان این اپلیکیشن با افزودن امکانات یک شبکه اجتماعی ویدیو محور را افزودند که پخش لایو، جلوه‌های ویژه فراوان و متنوع برای ویرایش بهتر ویدیو، امکان یافتن افراد نزدیک به موقعیت جغرافیایی کاربر از دیگر امکانات آن است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان بابیان اینکه آمار حکایت از عضویت نزدیک به پنج میلیون کاربر ایرانی دارد که اکثراً زیر۱۶ سال هستند افزود: پایین آمدن سن مخاطبین و کاربران آن خطر استفاده از این اپلیکیشن را دوچندان می‌کند. متاسفانه این روزها شاهد عضویت و فعالیت دختران و پسران حتی زیر۱۰ سال در این شبکه اجتماعی هستیم.

وی در پروتکل‌های لایکی حداقل سن عضویت در آن ۱۶ سال عنوان شده که حتی توسط خود نرم افزار نیز رعایت نمی‌شود اظهارداشت: همه شبکه‌های اجتماعی دنیا در پروتکل‌های حقوقی‌شان، حداقل سنی را برای عضویت وضع کرده و به آن پایبندند که پایین‌ترین سن عضویت در آنها ۱۳ سال و متعلق به واتس اَپ است که یک پیام رسان بوده و تقریباً بسیاری از امکانات و ویژگی های یک شبکه اجتماعی را دارا نیست.

ستوده با بیان اینکه لایکی مهلکه پرخطری است که به جولانگاه نوجوانان ۱۲و۱۳ ساله و حتی پسران و دختران کم سن و سال تر تبدیل شده است تاکید کرد: دختران و پسران در این اپلیکیشن به دور از نظارت والدین و بزرگترها و در خلاء وحشتناک محتوای سالم مناسب سنشان روزگار کودکی و ابتدای نوجوانی‌شان را تباه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد اذعان کرد: کاربران آن به تولید ویدیوهای مختلف عمدتاً در موضوعاتی همچون دابسمش، رقص، روابط خارج از عرف و حتی غیر اخلاقی می‌پردازند و اکثر محتوای تولیدی موجود در لایکی به هیچ وجه مناسب این رده سنی نیست.

این فعال رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه لایکی در حال تبدیل شدن به شبکه اجتماعی نوجوانان زیر۱۱ سال است تاکید کرد: این در حالی است که زیرساخت‌های فنی و محتوایی مورد نیاز این رده سنی اصلاً در این نرم افزار وجود ندارد و ضمن عدم نظارت والدین، تقریباً چیزی به نام مرز و حریم خصوصی برای ویدیوهای تولیدی وجود نداشته و همین که یک فایل ویدیویی در لایکی منتشر شود، هر کاربری در هر کجای دنیا می تواند آن را ملاحظه کند.

وی ادامه داد: در لایکی همه اثرات مثبت و منفی ویدیو در کنار ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی پر زرق و برق و نوجوان‌پسند با یکدیگر ترکیب شده و موجب خلق دنیای مجازی جدیدی شده است که قابل مقایسه با اسلاف پیشین خود همچون توییتر، اینستاگرام، تلگرام و دیگران نیست.

ستوده اعلام کرد: شاید بتوان به جرأت گفت آنچه که نوجوان و نونهال ما در لایکی به دست می‌آورد، ساعتی تفریح و خوشگذرانی است و آنچه از دست می دهد فاصله گرفتن از فرهنگ بومی و ملی، مسئولیت پذیری و ده ها ویژگی شخصیتی دیگر است که همه آنها موجب تباهی آینده‌اش می‌شود.

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه شاید خیلی ها معتقدند که باید این شبکه نیز فیلتر شده و از دسترسی راحت و مستقیم نونهالان و نوجوانان به آن جلوگیری شود عنوان داشت: فیلتر، تنها یک مُسکن مقطعی و کم اثر است. راه درست و مؤثر، افزایش توجه و دغدغه‌مندی والدین و تلاش برای افزایش آگاهی‌ها، سواد رسانه و سواد فضای مجازی عموم مردم به ویژه والدین است.

وی گفت: والدین باید حتماً نسبت به حضور فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی تازه محبوب شده‌ای همچون تیک تاک و لایکی حساسیت بیشتری به خرج داده و آنها را در این دنیای بی در و پیکر تنها رها نکنند زیرا در دنیای دیجیتال زده امروز، برای حفظ سلامت فرزندان، راهی جز همراهی تام و کامل با آنها در دنیای مجازی وجود ندارد.

ستوده با تاکید بر آگاهی و شناخت  والدین از اینگونه نرم افزارها افزود: والدین ضمن یادگیری تنظیمات و شیوه به کارگیری آنها، حتماً پیرامون خطرات و مشکلات این نرم افزارها با فرزندانشان گفتگو کنند؛ ضمن آنکه یافتن فعالیت های جایگزین مناسب برای این شبکه‌ها و حتی دیگر فعالیت‌های دیجیتالی که آسیب‌هایی با خود به همراه دارند نیز راهکاری مهم است.