آقازاده با بیان اینکه هشت‌سال دفاع‌مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا دارد گفت: هویت انسانی، مبتنی بر ایمان، تدین و باور‌مندی است.

به‌ گزارش ندای گیلان به نقل از شبستان، سردار «سیدعلی آقازاده»  در ویژه‌ برنامه «قاب‌حماسه» هم‌زمان با چهل‌ و یکمین سال‌گرد هشت سال دفاع مقدس با بیان‌ این‌که گستره‌ فرهنگ جهاد و ایثار، منحصر به لایه‌‌ اجتماعی خاصی نیست، گفت: هشت‌سال دفاع‌مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا دارد و کانون پرورش فکری از مجموعه‌هایی است که نقش سازنده‌ای در تبیین این فرهنگ و ارزش‌های آن برای جامعه، به ویژه آینده‌سازان ایران اسلامی ایفا‌می‌کند.

 

نماینده مردم رشت در مجلس به نفوذ فرهنگ ایثار و شهادت در دل‌های مردمان ایران اسلامی اشاره و نهادینه‌شدن این فرهنگ را ثمره تلاش‌های تمامی نقش‌آفرینان و مایه عزت، سرفرازی و سربلندی ایران اسلامی‌دانست.

این رزمنده هشت‌سال دفاع‌مقدس با بیان اینکه هویت انسانی، مبتنی بر ایمان، تدین و باور‌مندی است اظهارداشت: آن‌چه جمهوری اسلامی را از کشور‌های غربی و منطقه متمایز‌‌ می‌کند، دین‌باوری، رویش‌های انقلابی، پرورش شخصیت‌هایی چون سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی و نقش‌آفرینی این نظام مردم‌سالار به‌عنوان کانون آرامش و اقتدار‌آفرینی برای تمامی جوامع، به ویژه کشور‌های اسلامی‌است.

*نقش کانون در مواجهه با تهاجم فرهنگی مهم است
«جبار کوچکی‌نژاد» نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ شهیدان، امام شهدا و خدمتگزاران ایران اسلامی تاکید‌ کرد: هفته دفاع مقدس فرصتی برای تبیین و تشریح این رشادت و جان‌فشانی‌ها در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی‌است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی از نقش کانون پرورش فکری در پیش‌گیری از گُسست‌های میان‌نسلی و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت کشور صحبت‌کرد و با ضروری‌‌خواندن بسط و گسترش شیوه‌های آموزشی این مجموعه در بدنه نظام آموزشی کشور اظهار‌کرد: بسیج و تشکل‌های دانش‌آموزی دارای نیرو‌های ‌انسانی توان‌مند، با سابقه و متعهد هستند و  ‌می‌توانند نقشی اثر‌بخش در پیوند افزون‌تر آموزش و پرورش با کانون داشته‌باشند.

این رزمنده هشت‌سال دفاع‌مقدس در تبیین این سخنان و برای تاکید بر اهمیت این موضوع، به موج‌های مستمر تهاجم دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز اشاره و ضمن تشریح تهاجم ‌سیاسی، نظامی، تحریم اقتصادی و تهاجم‌فرهنگی‌ آنان گفت: موج اخیر، از موج‌های  ادامه‌داری است که دشمنان امید فراوانی به آن داشته و دارند.

وی فرهنگ‌سازی و نقش دستگاه‌های فرهنگی را مهم و ویژه قلمداد‌ کرد و با برجسته‌ توصیف‌کردن هشت‌سال دفاع‌ مقدس در تاریخ انقلاب اظهار‌داشت: این برهه‌ تاریخی، نقشی تاثیر‌گذار در مدیریت رویداد‌های امروز و فردای ایران اسلامی دارد و لازم است آشنا‌سازی آینده‌سازان با زوایای پیدا و پنهان آن در دستور‌ کار‌ قرار‌ گیرد.

*لزوم تبیین ابعاد هشت‌سال دفاع مقدس برای آینده‌سازان
سرپرست کانون استان گیلان هم در این مراسم با اشاره‌ای به کوچ شهادت‌گونه «علی‌لندی» نوجوان فداکار ایزه‌ای ‌و خاطر‌نشان‌ کردن اهمیت برگزاری ویژه‌برنامه  «قاب حماسه‌» اظهار‌کرد: این حرکت ‌فرهنگی گامی برای تجلیل از شهدا و تمامی بزرگوارانی است که هفته‌ای مقدس را برای ایران اسلامی به‌یادگار گذاشتند.

سید‌جلیل میر‌عظیمی به ابعاد مختلف هشت‌سال دفاع‌ مقدس اشاره و آگاهی از ابعاد مختلف این حماسه‌ ماندگار را نیازمند ژرف‌اندیشی و تلاش صاحبان قلم و اندیشه‌ عنوان‌کرد.

این مسئول فرهنگی در این میان به سخنان مقام معظم‌رهبری (مد‌ظله‌العالی) در ارتباط با سرمایه‌سازی هشت‌سال دفاع‌مقدس و تربیت شخصیت‌هایی چون سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در کشور و بسیاری دیگر در سطح استان گیلان اشاره و کاربرد تجربه‌های ارزش‌مند این دفاع جانانه در عراق، سوریه و دیگر کشور‌‌های منطقه را گواهی روشن بر این سخنان حکیمانه دانست.

او هم‌چنین، ثمرات هشت‌ساله دفاع مقدس را جاری و ساری توصیف‌کرد و ضمن خاطر‌نشان‌کردن حماسه‌سازی در عرصه‌‌های مختلفی چون کمک‌های مومنانه، حرکت‌های جهادی و  تلاش در حوزه صیانت از سلامت جامعه‌ اضافه‌کرد: معنویت حاکم بر جبهه‌ها و کرامت‌های شهیدان، از دیگر موهبت‌های این حماسه‌سازی است که اثر‌بخشی آن در این روز‌های ایران اسلامی مشاهده‌می‌شود.

این رزمنده و جانباز هشت‌سال دفاع‌مقدس به رسالت‌ و اهداف کانون به عنوان بخشی از نظام آموزشی کشور نیز اشاره‌ داشت و ضمن تشریح فعالیت‌های هفته دفاع‌مقدس این مجموعه گفت: آن‌چه این روز‌ها اهمیت‌دارد، تبیین ابعاد مختلف دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان، آشنا‌سازی آنان با چهر‌های برجسته انقلاب اسلامی‌ و انتقال ارز‌ش‌ها و باور‌های این نظام مردمی به آینده‌سازان است.