در حالی که مقامات آمریکایی در هفته های اخیر بارها تاکید کردند که حضور ناو جنگی آمریکا در منطقه به دلیل آنچه "تهدید ایران یا گروه های مقاومت علیه متحدان آمریکا" می خوانند است؛مشخص شد عربستان و امارات هزینه 300 میلیون دلاری برای آوردن ناو آبراهم لینکن به منطقه پرداخت کرده اند.

به گزارش ندای گیلان،در حالی که مقامات آمریکایی در هفته های اخیر بارها تاکید کردند که حضور ناو جنگی آمریکا در منطقه به دلیل آنچه “تهدید ایران یا گروه های مقاومت علیه متحدان آمریکا” می خوانند است؛مشخص شد عربستان و امارات هزینه 300 میلیون دلاری برای آوردن ناو آبراهم لینکن به منطقه پرداخت کرده اند.

ناوگانی که نه تنها برای آنها امنیت به دنبال نداشت بلکه شاهد وارد کردن خسارت 31 میلیارد دلاری پهپاد های انصار الله یمن به صنعت نفت عربستان بود. حملاتی که حالا خواب سعودی ها را آشفته کرده آنقدر که خود را در معرض دوشیده شدن مجدد قرار داده اند.

عربستان وامارات هزینه های حضور نیروهای خارجی و ناو آبراهام لینکلن آمریکا در منطقه را که بیش از 300 میلیون دلار بود پرداخت کرده اند.

پیشتر نیز ترامپ اعلام کرده بود که ما ناو خود را به منطقه می فرستیم اما عربستان و امارات باید هزینه حضور هر ثانیه آن در منطقه را بپردازند.

بنابر تحقیق وب سایت «آلاینت گروپ» ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن جزو ناوهای نو و به روز آمریکاست که میانگین هزینه فعالیت و حفاظت سالانه از آن حدود 240 تا 320 میلیون دلار است که ریاض و ابوظبی صورتحساب آن را از پیش پرداخت کرده اند.دونالد ترامپ پیشتر کشورهای سعودی و امارات را به یک گاو شیرده تشبیه کرده بود که مجبورند هزینه های دولت آمریکا در منطقه و دیگر نقاط جهان را تامین کنند.

ریاض و ابوظبی پس از این که آمریکا در اقدامی خلاف قوانین بین المللی از برجام خارج شد از نخستین کشورهایی بودند که از ورود ناو آمریکایی به منطقه استقبال کردند، اکنون نیز با افزایش تنش ها و تهدیدات توخالی آمریکا علیه ایران، با بر هم زدن امنیت منطقه سعی در ایجاد درگیری دارند.

در مقابل اقدامات خصمانه سعودی و امارات، دیگر کشورهای منطقه مانند قطر، عمان، عراق، کویت و برخی کشورها همواره تاکید کرده اند که جنگ در خلیج فارس به نفع هیچ کس نیست و منطقه را در سرنوشتی نامعلوم فرو می برد.

وحشت سعودی ها از فروپاشی در حالی است که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیاتی منحصر به فرد فرودگاه «نجران» عربستان را هدف قرار داد.این عملیات دقیق با پهپاد « قاصف 2K» انجام شد و یک انبار بزرگ سلاح در فرودگاه نجران درآتش سوخت.

فرودگاه شهر نجران که در جنوب آن پایگاه‌ها و مقرهای نظامی متعددی قرار دارد، یکی از اهداف ارتش یمن برای پاسخ به حملات نظامی عربستان سعودی است.

به تازگی انصارا… یمن مسئولیت یک حمله پهپادی موفق به تاسیسات نفتی عربستان در ینبع را نیز پذیرفت.براساس برخی گزارش ها این حمله حدود 31 میلیارد دلار خسارت به بازارهای مالی عربستان و به ویژه شرکت نفتی آرامکو وارد کرد.

القدس العربی در این خصوص نوشت: روشن است که گروه الحوثی (انصارا…) شیوه‌های دفاعی خود در برابر مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن را وارد فاز جدید تهاجمی کرده که متکی به ابزارهایی کم هزینه و فناوری ساخت ساده است، اما در عین حال می‌تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه به این دلیل که می‌تواند هزاران کیلومتر خط لوله نفت و ده‌ها تاسیسات استخراج، پالایش و پمپاژ نفت در عربستان سعودی و امارات عربی متحده را هدف قرار دهد.

به نوشته این روزنامه ، پیچیده‌ترین شبکه‌های دفاعی در خصوص تاسیسات نفتی عربستان و امارات که برایش میلیاردها دلار هزینه کردند در رهگیری جزئی یا کلی این پهپادها ناتوان بوده و نتوانسته است مانع آثار تخریبی آن شود. این علاوه بر مشکلات عمدی است که مانع استقرار هر نوع پدافند پیشرفته دفاعی است که هم اکنون برای حفاظت از شبکه‌های عنکبوتی خطوط نفت استفاده می‌شود.

همزمان سخنگوی انصارا… با رد هدف قرار گرفتن منطقه طائف توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکید کرد: عربستان تلاش می کند با چسبیدن به پرده کعبه از این ورطه‌ای که خود را در آن انداخته، خلاص شود و افکار عمومی را قانع کند که مکه در خطر است.