مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان بیان کرد:هزینه های آب رسانی در گیلان دو و نیم برابر میانگین کشور است.

به گزارش ندای گیلان از ماسال، محبعلی رنجور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در جلسه شورای اداری شهرستان ماسال گفت: به طور کلی هزینه اجرای پروژه های آب رسانی در گیلان، به نسب سایر نقاط کشور بیشتر و بهای تمام شده آن گرانتر است زیرا در کشور به طور میانیگن برای آب رسانی به یک خانوار 33 متر لوله گذاری نیاز داریم اما در استان گیلان این عدد به 75 می رسد که حدود دو و نیم برابر بیش از متوسط کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان یادآور شد: با توجه  به این که استان گیلان، استان پربارشی بوده و 1000 میلیمتر متوسط بارش آن در سال است که این رقم تقریبا 4 برابر متوسط کشور است؛ اما در حوزه آب آشامیدنی، چه در زمینه شهری و چه روستایی ما، مشکل کمبود کیفیت آب را شاهد هستیم و موضوعاتی از جمله  بالا بودن آبهای سطحی موجب می شود بعضا در جلگه ها آب باکیفیتی نداشته باشیم.

رنجورافزود: براساس سیاستهایی که در دو سال اخیر در پیش گرفته ایم و در بازدیدهایی که از شهرستان ماسال داشتیم، به دنبال آن بوده ایم تا بتوانیم منابع آبی را پایدار کنیم.
وی گفت: درسال جاری در دو نقطه اقدام به حفر چاه جهت تامین آب شرب شهروندان داشتیم که بنا داریم 5 چاه دیگر نیز برای تقویت آب آشامیدنی در این شهرستان ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان  در ادامه گفت: ما اگر بتوانیم منابع آبی را در فصول بحرانی سال مدیریت کنیم، مشکل آنچنانی در بحث تامین آب آشامیدنی نخواهیم داشت، اما مشکلی که وجود دارد این است که  بخش اعظمی از شبکه های آب رسانی ما قدیمی و دچار فرسودگی هستند.

محبعلی رنجور ازود: حدود 622 کیلومتر شبکه آبرسانی در شهرستان ماسال ایجاد شده  که این عدد، عدد بزرگی به نسبت حجم کار است.

رنجور ادامه داد: در طول سالیان گذشته، ما اعتباری از ردیف ملی برای بازسازی شبکه ها شاهد نبوده ایم اما در مکاتبه ای که با مجمع نمایندگان داشتیم این موضوع را خواستار شدیم که اگر قرار است مدیریت مصرف داشته باشیم  مستلزم آن است که شبکه های ما نوسازی شده و ایمن باشند.

وی گفت: اولویت اول ما در شهرستان ماسال، ایجاد منابع آبی با ظرفیت کامل است که میزان دبی آب را افزایش دهیم و امسال علاوه بر مبلغی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان لحاظ شده مبلغ 20 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای شهرستان در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان در پایان افزود: شهرستان ماسال  در بحث شاخص بهره مندی آب آشامیدنی روستاها در سال 83 حدود 15 درصد بوده که در حال حاضر به 76 درصد رسیده که نشان می دهد 7 درصد نسبت به استان گیلان و  درصد 10 نسبت به کشور بالاتر است اما این دلیل نمی شود که بگوییم شهرستان  در این خصوص مشکلی ندارد.

در ادامه کاظم ابراهیمی رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی ماسال نیز با ارائه گزارشی از وضعیت آب روستایی در شهرستان ماسال گفت: 38 روستای  شهرستان سطح دو محسوب می شوند، یعنی شبکه آبرسانی آنها قدیمی و فرسوده است.

وی افزود: در حال حاضر برای بازسازی شبکه های فرسوده روستایی به طول  370 کیلومتر با حدود 18 هزار جمعیت ساکن، اعتباری بالغ بر 14 میلیار تومان برآورد شده که البته این مبلغ نیاز به بروزرسانی خواهد داشت.
ابراهیمی 11 روستای شهرستان ماسال را فاقد شبکه آب رسانی دانست که ساکنین آن حدود 1200 خانوار بوده و 10 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد شبکه آن نیاز خواهد بود.