نوبخت گفت: بايد صادرات غير‌نفتي را در سال آينده به ۴۸ ميليارد دلار برسانيم ما در شرايط تحريمي قرار داريم و نمي‌توانيم ارز نفتي را در بودجه لحاظ كنيم، به همين دليل، بايد صادرات غير‌نفتي خود را گسترش دهيم.

به گزارش ندای گیلان، محمدباقر نوبخت در حاشيه جلسه اقتصاد مقاومتي با بیان اینکه طبق هدف‌گذاري‌هاي صورت گرفته در جلسه امروز اقتصاد مقاومتي، بايد صادرات غير‌نفتي را در سال آينده به ۴۸ ميليارد دلار برسانيم اظهار داشت: ما در شرايط تحريمي قرار داريم و نمي‌توانيم ارز نفتي را در بودجه لحاظ كنيم، به همين دليل، بايد صادرات غير‌نفتي خود را گسترش دهيم.
وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته بيش از ۵۰ ميليارد دلار از صادرات نفتي درآمد داشتيم كه در حال حاضر اين بخش از منابع ارزي را نداريم و بايد از منابع ارزي ديگري استفاده كنيم و آن منابع ديگر، صادرات غير نفتي است.
رييس سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه افزود: صادرات غير‌نفتي ما به ۱۵ كشور اطراف صورت مي‌گيرد و بايد صادرات خود را به اين كشور‌ها گسترش دهيم.
دكتر نوبخت گفت: جلسه امروز معطوف به گسترش صادرات غير‌نفتي بود، تا به چه ترتيبي موانع صادرات خود را به اين ۱۵ كشور برطرف كنيم و طبق هدف گذاري‌هاي صورت گرفته، ۲۴ ميليارد دلار صادرات غير نفتي را كه در حال حاضر داريم به ۴۸ ميليارد دلار در سال آينده برسانيم.
وي خاطر نشان كرد: در اين جلسه ساز‌و‌كار‌هاي افزايش صادرات غير‌نفتي مطرح شد و همه سعي ما بر اين است كه كشور را به گونه‌اي مديريت كنيم تا بتوانيم بودجه را از ارز حاصل از نفت جدا كنيم.
پرداخت يارانه حمايتي به متقاضيان جامانده
رييس سازمان برنامه و بودجه كشور در مورد پرداخت‌هاي حمايتي گفت: افرادي كه متقاضي دريافت حمايت معيشتي هستند، مي توانند از طريق مسيرهاي اعلام شده وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي اقدام كنند و در صورت تاييد حمايت معيشتي آنها پرداخت خواهد شد.
دكتر نوبخت گفت: سازمان برنامه و بودجه كشور افرادي را كه مشمول اين دريافت شوند، در ماه آينده به همراه كساني كه مشمول دريافت يارانه از قبل بودند به صورت يك‌جا پرداخت‌ها را انجام خواهد داد.
وي با اشاره به اين‌كه افرادي كه يارانه معيشتي حق آنها بوده و اين ماه اين يارانه را دريافت نكردند گفت: هر دو ماه را به صورت يك‌جا دريافت خواهند كرد.
وي افزود: برنامه‌ريزي وزارت رفاه براي دريافت يارانه حمايتي براي حدود ۶۰ ميليون نفر كه بود كه در مرحله اول ۲۴۲۰ ميليارد تومان به حساب ۱۷ ميليون و ۷۰۰ هزار سرپرست خانوار واريز شد.
رييس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: منابعي كه از اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي و سهميه‌بندي كردن بنزين حاصل مي‌شود، به مردم برگردانده خواهد شد.
دكتر نوبخت افزود: سهميه‌بندي بنزين را از ۲۴ آبان شروع كرديم و يارانه‌هاي اين ماه را از محل تنخواه پرداخت كرديم و براي ماه آينده به فاصله يك ماه بعد از ۲۴ آذرماه اين اقدام انجام خواهد شد.
رييس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: اين سازمان نظارت و مديريت بر پرداخت‌ها را بر عهده دارد و ما بعد از گذشت يك ماه، گزارش رقم دريافتي حاصل از مديريت سوخت را به مردم ارايه خواهيم داد.
دكتر نوبخت ادامه داد: در صورتي كه رقم حاصل از مديريت سوخت بيشتر از پيش‌بيني ما هم باشد، ما حق استفاده از آن را نداريم و همه آن را به مردم بر مي‌گردانيم.