دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: به زودی هاتگرام و طلاگرام به عنوان پیام رسان مستقل از تلگرام اعلام استقلال می‌کنند.

به گزارش ندای گیلان،ابوالحسن فیروزآبادی امروز سه شنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی در مورد آخرین وضعیت پروژه استقلال نسخه‌های فارسی تلگرام (هاتگرام و طلاگرام) گفت: هم اکنون شاهد هستیم که بحث در زمینه این دو پیام رسان تا حدی سیاسی شده است. موضوع این است که هاتگرام و طلاگرام با مجوز مرکز ملی فضای مجازی و البته با هماهنگی قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داده بودند.

وی گفت: مجوز فعالیت این پیام رسان ها توسط قوه قضائیه به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد و تداوم فعالیت آنها نیز به پهنای باند نیاز داشت که وزارت ارتباطات بر اساس مجوز قوه قضائیه و مرکز ملی فضای مجازی، این پهنای باند را در اختیار آنها گذاشت.

فیروزآبادی با تأکید بر اینکه اعدادی که برای حمایت دولت از این پیام رسان ها اعلام می‌شود، صحت ندارد، اضافه کرد: این اعداد بسیار نجومی است و گفته شده که هاتگرام و طلاگرام برای مستقل شدن نیاز به حجم سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان دارند که دولت تاکنون چنین پولی به آنها نداده است.

وی تصریح کرد: شاید عدم توانایی شرکت پشتیبانی کننده از این پیام رسان ها در تأمین این مبلغ سبب شده که در موعد مقرر نتوانند مستقل از تلگرام عمل کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: وزارت ارتباطات هیچ گونه سروری برای هاتگرام نخریده و اگر چیزی بوده است، خیلی محدود بوده اما فضاسازی این است که صدها سرور از سوی وزارت ارتباطات به هاتگرام و طلاگرام داده شده که این درست نیست.

وی گفت: اغلب شرکت‌ها زمانی که می‌خواهند توسعه یابند به دنبال شریک می‌گردند و این شرکت نیز برای تبدیل شدن به یک پیام رسان ملی، توانایی سرمایه گذاری نداشته و به دنبال شریک بوده است که شرکای آن، سرور آورده‌اند اما وزارت ارتباطات شریک این مجموعه نبوده است.

فیروزآبادی در مورد اینکه تکلیف استقلال دو نسخه فارسی تلگرام با توجه به حذف آنها از گوشی کاربران به کجا می‌رسد، گفت: خبرهای خوبی در راه است و شنیده می‌شود که آمادگی استقلال این دو نسخه تلگرام از این شبکه پیام رسان خارجی وجود دارد و به زودی هاتگرام و طلاگرام اعلام استقلال می‌کنند، به خصوص بعد از اقدام گوگل سرعت کار این شبکه‌ها برای استقلال یافتن از شبکه خارجی تلگرام، افزایش یافت.