فرماندار شهرستان رودسر گفت: تکمیل ساخت دومین سد بزرگ گیلان به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ندای گیلان،فرماندار شهرستان رودسر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سد پلرود دومین سد بزرگ گیلان پس از سد سفیدرود است که ساخت آن ۶۷ درصد پیشرفت کاری دارد.
علی وارسته بهدانی افزود: این سد که یک طرح ملی است ظرفیت تامین آب ۲۷ هزار شالیزار و باغ‌های چای وهمچنین آب آشامیدنی ۷ شهر شرق گیلان را دارد.
وی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۲۲۰ میلیارد تومان برای ساخت این سد هزینه شده است گفت: برای تکمیل این سد به ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.
فرماندار شهرستان رودسر در ادامه با اشاره به خسارت سیل امسال به باغداران و خانوار رودسری اضافه کرد:برای نخستین بار در کشور به خانوار‌هایی که اطراف حریم رودخانه زندگی می‌کنند برای انتقال به جا‌های امن کمک بلاعوض داده می‌شود.

علی وارسته بهدانی با اشاره به شناسایی بیش از ۴۵ خانوار رودسری که در حریم رودخانه زندگی می‌کنند گفت: دولت به این خانوار‌ها ۱۰ میلیون تومان برای خرید زمین و ۱۰ میلیون تومان دیگر برای ساخت خانه کمک بلاعوض می‌کند.
وی افزود: همچنین به خانوار‌های روستایی ۳۵ میلیون تومان و به خانوار‌های شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره هم پرداخت می‌شود.
فرماندار شهرستان رودسر با اشاره به شناسایی خانوار‌های در معرض سیل در رودسر و ابلاغ جابجایی و تخصیص وام به آن‌ها از یک ماه گذشته گفت: استقبال از این طرح به علت دلبستگی به محل زندگی کنونی خود و مشکل تهیه زمین کم است.

علی وارسته بهدانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل دپوی زباله در این شهرستان اشاره کردو افزود: ماهانه حدود هزار و ۸۰۰ تن زباله در شهرستان رودسر تولید می‌شود که ۲۰۰ تن آن در روستاهاست.

وی با گلایه از خانوار‌های روستایی در حصوص تفکیک نکردن زباله گفت: در گذشته روستایی‌ها زباله های ‌تر را در باغ‌ها و زمین‌های زراعی خود استفاده می‌کردند، اما اکنون همه را در کیسه زباله می‌گذارند.

فرماندار شهرستان رودسر به ساخت کارخانه کمپوست زباله شرق گیلان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه اخیر ستاد پسماند گیلان به شهرداری رودسر برای تحویل موقت این کارخانه تاکید شده است.

علی وارسته بهدانی اعلام کرد: همچنین شهرداری رودسر مکلف شده است زمینی برای محل دفن زباله‌ها مشخص کند.

وی تصریح کرد: شهرداری رودسر زمینی به مساحت ۷ هزار متر در کنار این کارخانه انتخاب در حال خریداری است که با تعرفه آن مشکل دفن زباله به مدت ۳ تا ۵ سال رفع می‌شود.

فرماندار شهرستان رودسر در بخش دیگری از گفتگوی خبری با اشاره به نزدیکی تعطیلات نوروزی و حضور گردشگر در این شهرستان گفت: این شهرستان ظرفیت‌های نظیر ساحل دریا، باغات چای و باغ‌های گل و گیاه دارد که جاذبه این شهرستان را برای گردشگران دوچندان کرده است.

علی وارسته بهدانی با اشاره به اجرای طرح‌های بوم گردی در این شهرستان افزود: ۱۸ متقاضی برای ساخت خانه‌های بوم گردی درخواست داده اند که ۳ متقاضی با دریافت تسهیلات درحال راه اندازی طرح خود هستند و ۳ متقاضی نیز خانه‌های بوم گردی را راه اندازی کرده و مسافرپذیر هستند