لپ تاپ ها یکی از محبوب ترین ابزارها برای انجام کار هستند. ما هر روز از این وسیله استفاده می کنیم اما به ندرت به درستی شیوه ی استفاده از آن توجه داریم. با این حال، ممکن است کوچک ترین بی دقتی بر عملکرد این دستگاه تأثیر بگذارد و منجر به صدمه ای جدی شود. […]

لپ تاپ ها یکی از محبوب ترین ابزارها برای انجام کار هستند. ما هر روز از این وسیله استفاده می کنیم اما به ندرت به درستی شیوه ی استفاده از آن توجه داریم. با این حال، ممکن است کوچک ترین بی دقتی بر عملکرد این دستگاه تأثیر بگذارد و منجر به صدمه ای جدی شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های ندای گیلان؛ لپ تاپ ها یکی از محبوب ترین ابزارها برای انجام کار هستند. ما هر روز از این وسیله استفاده می کنیم اما به ندرت به درستی شیوه ی استفاده از آن توجه داریم. با این حال، ممکن است کوچک ترین بی دقتی بر عملکرد این دستگاه تأثیر بگذارد و منجر به صدمه ای جدی شود. در ادامه به شما نشان می دهیم چطور باید از لپ تاپ استفاده کرد تا عمر این وسیله طولانی شود.

۱- حیوان خانگی تان را از لپ تاپ دور نگه دارید

شاید این حالت در نظرتان بامزه باشد اما حیوان خانگی تان را تشویق به نشستن روی لپ تاپ تان نکنید. گرمای وسایل در حال کار، گربه ها را با خود جذب می کند اما به آن ها اجازه ندهید روی دستگاه تان دراز بکشند چون موهای گربه می تواند وارد سیستم فن لپ تاپ شود. این کار ممکن است در نهایت باعث گرم شدن بیش از اندازه ی لپ تاپ شود و آن را از کار بیندازد.

همچنین از خوردن غذا در مقابل لپ تاپ خودداری کنید. هر تکه ای از غذا که به داخل کیبورد لپ تاپ برود در نهایت باعث جذب مهمانان ناخوانده ای مثل مورچه ها و سوسک ها می شود.

۲- لپ تاپ را با دقت جا به جا کنید

اگر لپ تاپ تان هارد SSD ندارد در هنگام جا به جایی آن می بایست دقت زیادی داشته باشید. وقتی هارد دیسک مکانیکی لپ تاپ فعال است اجزای داخلی آن بسیار حساس هستند و به راحتی دچار شکستگی می شوند، به این ترتیب اگر بیش از اندازه تکان بخورد این بخش از لپ تاپ آسیب می بیند. در نتیجه اطلاعات خود را از دست خواهید داد.

۳- کابل ها را به درستی جمع کنید

احتمالا تصور می کنید کابل ها چیزی جز تکه ای سیم و پلاستیک نیستند و مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید. البته درست است، می توانیم آن ها را جمع کنیم و دور هر چیزی بپیچانیم. با این وجود، از آنجایی که قابلیت جا به جایی لپ تاپ ها مد نظر است، کابل ها را نازک و سبک تولید می کنند.

کابل ها را به شکل نامناسبی جمع نکنید یا آن ها را دور لبه های تیز نپیچانید. وقتی کابل ها متصل به برق هستند آن ها را با فشار نکشید چون ممکن است در نهایت منجر به آسیب دیدن نقطه ی اتصال کابل ها به دستگاه و ایجاد مشکل در هنگام شارژ شود.

۴- لپ تاپ را مداوم به برق متصل نکنید

به دلیل آنکه در مدل های جدیدتر لپ تاپ ها از باتری های لیتیوم-یونی استفاده می شود، از نظر فنی نمی توانید باتری لپ تاپ تان را بیش از اندازه شارژ کنید. با این حال، میکروکنترلری که از شارژ بیش از اندازه ی باتری جلوگیری می کند می تواند دچار آسیب شود. در اینصورت، شارژ بی وقفه باعث گرم شدن بیش از اندازه ی باتری خواهد شد.

۵- لپ تاپ را به آرامی باز و بسته کنید

لپ تاپ را تنها با فشار به صفحه ی آن باز نکنید چرا که شاید شکننده ترین قسمت لپ تاپ باشد. اگر فقط یک گوشه ی آن را بگیرید این کار به آن سمت فشار وارد می کند و در طول زمان باعث خمیدگی و شکستگی آن می شود. در لپ تاپ را به آرامی باز و بسته کنید و آن را از قسمت وسط بگیرید.

۶- از دستگاه های خنک کننده ی لپ تاپ استفاده کنید

 

لپ تاپ ها با هدف امکان جا به جایی اختراع شدند به همین دلیل اغلب از آن روی پاهایمان استفاده می کنیم. با این حال، ممکن است این بهترین جای ممکن برای قرار دادن لپ تاپ نباشد. مجراهای تهویه هوای لپ تاپ وقتی روی پاها یا پتو قرار بگیرند مسدود می شوند و این حالت در نهایت منجر به گرم شدن بیش از اندازه ی باتری می شود. استفاده از دستگاه خنک کننده ی لپ تاپ راه حل مناسبی است.

۷- لپ تاپ را در نزدیکی آهنربا قرار ندهید

در داخل هارد درایوها آهنربایی وجود دارد که برای ذخیره ی اطلاعات استفاده می شود. وقتی لپ تاپ را در نزدیکی یک آهنربای قدرتمند قرار می دهید، می تواند باعث اختلالات مغناطیسی و از دست رفتن اطلاعات شود. بنابراین از نبود آهنربایی قوی در نزدیکی لپ تاپ خود اطمینان یابید.

۸- شارژر را به درستی جدا کنید

حتی اگر عجله دارید باید مراقب باشید. حرکات شدید و ناگهانی می تواند به نقطه ی اتصال شارژر صدمه وارد کند و این مسأله در شارژ باتری مشکل ایجاد می کند.

۹- از کاور لپ تاپ استفاده کنید

 

کاور یا کیف لپ تاپ می بایست نرم و بدون هیچ لبه ی تیزی باشد. اگر لپ تاپ تان را داخل کیفی حمل کنید که وسایل دیگری هم داخل آن وجود دارد مکانیزم داخلی لپ تاپ می تواند دچار صدمه شود.

۱۰- صفحه ی لپ تاپ را با احتیاط تمیز کنید

برای تمیز کردن لپ تاپ از آب و دستمالی معمولی نمی توان استفاده کرد. از دستمال های میکروفایبر و مواد تمیز کننده ی مخصوص لپ تاپ استفاده کنید. صفحه ی لپ تاپ بسیار نازک است بنابراین آن را بیش از اندازه فشار ندهید.

۱۱- لپ تاپ را همیشه خاموش کنید

اگر در طول روز از لپ تاپ تان استفاده نمی کنید آن را روشن نگه ندارید. استفاده ی بی وقفه از لپ تاپ باعث استهلاک هارد درایو می شود و به سیستم خنک کننده ی دستگاه هم صدمه می زند. اگر در طول روز چندین بار از لپ تاپ استفاده می کنید، آن را در حالت Sleep قرار دهید.

۱۲- مایعات را از لپ تاپ دور نگه دارید

بسیاری از ما در زمان استفاده از لپ تاپ چای یا قهوه می نوشیم و البته می دانیم که ریختن مایعات روی لپ تاپ چه صدماتی به آن می زند. با این حال، حتی اگر قطره ای از نوشیدنی گرم تان روی لپ تاپ نریزد باز هم می تواند به دستگاه شما صدمه وارد کند. لیوان های داغ را در نزدیکی در بسته ی لپ تاپ قرار ندهید چون ممکن است به بافت صفحه ی آن صدمه بزند.

۱۳- از افراد متخصص برای بررسی سخت افزاری دستگاهتان کمک بگیرید

علیرغم آسان بودن کار با لپ تاپ، نباید تلاش کنید مشکلات نرم افزاری جدی آن را به تنهایی حل کنید و به جای آن، از افراد متخصص کمک بگیرید. از یو اس بی فلش ها برای تست سخت افزاری استفاده نکنید چرا که حاوی باتری هایی هستند که با اتصال به لپ تاپ، تمام انرژی برق را به هارد درایو لپ تاپ منتقل می کنند و باعث از کار افتادن آن می شوند.

نکاتی که نشان می دهد لپ تاپ شما دچار مشکلی جدی است

توصیه های بالا می تواند به شما کمک کند عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید. اما نکات زیر را هم به خاطر بسپارید چرا که از بروز مشکلی جدی در دستگاه شما خبر می دهند:

  • هارد درایو لپ تاپ با سر و صدایی زیاد یا با سرعتی بسیار پایین کار می کند.
  • در زمان انجام کارهای ساده ای مثل تایپ یک متن لپ تاپ متوقف می شود یا کندتر از گذشته کار می کند.
  • فن های دستگاه یکباره صدای بلندی تولید می کنند.
  • در زمان روشن کردن لپ تاپ، صداهای عجیبی شنیده می شود.
  • دستگاه یکباره ری استارت می شود.